Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 491

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
darksome2009-01-06 12:01
Antall innlegg: 145

hvorfor er bare C(I)F og FOB lov
og ikke alle de andre incoterms også?

www.logistikk-ledels...r0 9-07.htm

Nilsen - Ikke medlem lenger2009-01-06 12:54
Antall innlegg: 244

Bare for å skape forvirrig ^^
Du ser skaperne av ordspill er ganske smarte ..
Forvirring er en fin ting!

Vib_eke - Ikke medlem lenger2009-01-06 12:58
Antall innlegg: 804

Dette har ingenting med skaperene av ordspill å gjøre. Vi bruker fullformordlisten, den er det språkrådet som har laget. Denne ordlisten blir brukt fordi den er den mest omfattende.

Nilsen - Ikke medlem lenger2009-01-06 13:10

ikke ta alt så særiøst daaaa!

miamaria2009-01-06 13:24
Antall innlegg: 1002

uten vakre nilsen hadde vi helt stivna i øyenbryna!
nå hopper de opp hver gang hun har et innlegg.
hurra for nilsen!

Nilsen - Ikke medlem lenger2009-01-06 13:26

jajaja.. skal slutte å skrive i forum da!

darksome2009-01-06 14:01

da burde kanskje språkrådet gå gjennom listen sin :[

nabodama2009-01-06 15:09
Antall innlegg: 119

Nilsen - ikke slutt å skrive da -please, please, please ! Du har jo humor :)

gompedyret2009-01-06 16:39
Antall innlegg: 4381

Personlig synes jeg humoren hadde vært bedre om det hadde stått "skaperne av ordlista" istedenfor. I og med at de fleste fortsatt tror at skaperne av ordspill faktisk også er ansvarlig for ordlista forsvinner det ironiske poenget litt.

Men spørsmålet ditt synes jeg var interessant, darksome! Jeg visste ikke om betegnelsen incoterms, eller at det var så mange av dem.
Derfor har jeg rett og slett sendt en mail til språkrådet og spurt.

Det er forøvrig ikke vanskelig, bare å gå på denne siden:
www.sprakrad.no/Spra...tj enesten/

Når/om jeg får noe svar poster jeg det selvsagt i denne tråden.

tølper2009-01-06 17:50
Antall innlegg: 53

Det er ikke språkrådet som lager ordlista, men derimot noen ved Universitetet i Oslo. Spørsmål om ordlista bør heller rettes dit: www.edd.uio.no/prosj...or dbanken/

gompedyret2009-01-06 18:29

Takk for korreksjonen, tølper. Siden jeg allerede har sendt skal jeg avvente litt og se om det kommer noe svar før jeg sender samme spørsmål til ordbanken@iln.uio.no.

Et viktig poeng er dog at det er like lett å sende et spørsmål til de som har med ordlista å gjøre som å stille det her på forumet. Den store feite bonusen er at sjansen for å få et vettugt svar er mye større.

meisa2009-01-06 18:58
Antall innlegg: 443

cf står ikke i incoterms-lista engang! Og betingelsen fob er ikke så mye i bruk lenger.

darksome2009-01-06 20:15

det er sant... heter jo egentlig cfr ... men men..

og fob har jett senest idag som betingelse på en av containerne vi har på vei fra kina..

gompedyret2009-01-07 16:12

Språkrådet er ikke så sidrompa og trege som man kanskje kan få inntrykk av! Jeg fikk svar temmelig fort. Here goes:

----
Det var interessant å få spørsmål i tilknytning til ”ordspill”! Så vidt vi forstår, er ”incoterms” en serie handelsuttrykk. Noen av dem har vært brukt i norsk i mange år og står for eksempel i Bokmålsordboka og ”Norsk forkortingsordbok”. I Bokmålsordboka står fob, cif, cf og fas, alle med bare små bokstaver. De må absolutt regnes som forkortelser. Vi har ikke fått sjekket hvordan de står oppført i fullformsordlista i Norsk ordbank, men de bør stå som i Bokmålsordboka.

Bakgrunnen for at akkurat disse forkortelsene er med og ikke andre, er nok at de har vært brukt i handelsvirksomhet i og fra Norge i lang tid, mens de andre ikke har vært det så lenge iallfall.

Vennlig hilsen

Marit Hovdenak
----

Ikke så voldsomt matnyttig, men en grei dose innsikt. Hun likte ordspill-innfallsvinkelen også! Spørs om hun fortsatt gjør det hvis dette blir en trend og hun får et nytt ordspillrelatert spørsmål annenhver dag. :)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?