Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 367

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
farmor36 - Ikke medlem lenger2009-02-07 20:44
Antall innlegg: 6

ikke tillatte ord
Hadde to fine bingoer, trodde jeg: BROVING (på skip) og SOLKJOLE. Det gikk ikke nei, men DRITTEN var helt greit. Huff. Hvor finner jeg reglene for pause?

Alfa932009-02-07 20:49
Antall innlegg: 7771

Reglene for pause? Nå skjønner jeg visst ikke hva du mener. Pauseknappen ser slik ut: II og er en liten knapp over chatfeltet i spillet ditt, men det er nok ikke sikkert at motspilleren din vil gi deg pause for å komme fram til bingoer.

Broving har jeg aldri hørt om før, og hva solkjole angår, så er det mange sammensatte ord som ikke går.

miamaria2009-02-07 21:52
Antall innlegg: 1002

alfa: broving er det utbygget på broa (styrhuset) på et skip hvor den som fører skipet/losen går ut for å få bedre oversikt når det er nødvendig. f eks når skipet legger til kai.

HanneH2009-02-07 22:15
Antall innlegg: 2290

Jeg regner med at ordet Broving også da blir regnet som sammensatt ord. Og av de er det fremdeles veldig mange som ikke går.

farmor36 - Ikke medlem lenger2009-02-08 08:28
Antall innlegg: 6

ok men man vil jo da bruke mye tid på å lage helt vanlige ord som viser seg ubrukelige i Ordspill. Ang mitt spørsmål om regler for PAUSE. Regnes det som usportslig å ikke akseptere når motstanderen ber om pause?

omega 632009-02-08 08:53
Antall innlegg: 1

Det rareste ord eg har vore ute for er : KJØTTENE !
Kva er det???

Rydningen2009-02-08 10:35
Antall innlegg: 166

farmor36: Bikkja her i huset blir av og til fornærmet hvis han vil gå tur, men ingen har lyst til å bli med ham. Men nå i snøværet hender det jeg vil gå tur, uten at han blir med også.

Med andre ord så går vi tur sammen, når begge parter vil. I ordspill: Pause taes når det passer for begge. Hvis ikke det passer for den som ikke ber om pause, blir det ingen pause. Da får den som trenger pausen vurdere å avbryte spillet hvis det er "krise".

Kanskje jeg bare selv forsto mine egne problemstillingsillustras jonstanker nå. Derfor slutter jeg å skrive nå, også får alle som leser dette ha en flott dag:)!

Ruschne2009-02-08 10:37
Antall innlegg: 711

Det er du som bestemmer om du vil innvilge pause eller ikke. Har ikke noe med usportslighet å gjøre. Du vet jo aldri motivet for pauseønsket.

Har motspilleren blitt med i et spill ja så har vedkommende det.

Enkelt og greit.

Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-02-08 10:41
Antall innlegg: 101

Ang. sammensatte ord.
Prøvde meg på SYSKOLE igår, men neida...
Var kanskje ikke så rart!:)

Ruschne2009-02-08 10:42

Omega her har du svar på spørsmål om kjøttene - sakset fra ordboken

1 muskel- (og fett)vev hos mennesker og dyr få k- på beina / ørreten var rød og fin i k-et / spise fisk tre ganger og k- fire ganger i uka / kokt, stekt, rått k- / et menneske av k- og blod et levende menneske
2 mykt, saftrikt fruktvev fruktk-
3 legeme, menneske(natur), se *kjød

Ruschne2009-02-08 10:43

Slik jeg forstår det så er KJØTTENE bestemt form flertall av KJØTT

cammie2009-02-08 10:58
Antall innlegg: 189

Hmm. Jeg tror kjøtt er som smør (jf. tidligere diskusjon i forumet). Dvs at man ikke kan bøye det i flertall. Kjøtt, kjøttet og smør, smøret. Ut i fra "smør-diskusjonen" var det noen som kommenterte at fullformsordlista bøyer alle ord, og at det ikke er korrigert for entalls-substantivene. F. eks. snø-snøen, regn-regnet, kjøtt-kjøttet. Ergo,er ikke kjøttene god norsk, men de blir likvel godkjent. Så den som skrev det var heldig :)

Waltie2009-02-08 11:42
Antall innlegg: 146

Stemmer det, cammie. Det virker som om man bare har bestemt kjønn for alle substantiv i databasen, og så har databasen autobøyd alle substantiv, uten tanke for at en hel del substantiv ikke har flertallsformer. Beviser bare at en PC og dens program er ikke særlig smartere enn brukeren ;-)

cammie2009-02-08 14:42
Antall innlegg: 189

Hehe. Godt sagt Waltie!

tombola2009-02-08 15:36
Antall innlegg: 232

Som nybegynner stusset jeg også på WCA. Regner med at det betyr vannklosetter - på nynorsk. Eller kan man sette a som flertallsform for alle substantiver i dette spillet? I så fall litt trist.

Waltie2009-02-08 15:49

WC er intetkjønn. I bestemt form flertall er det på bokmål valgfritt å la intetkjønnsord ende på -a eller -ene (fjella/fjellene). Derfor WCA, men du kan nok også legge WCENE.

tsw000 - Ikke medlem lenger2009-02-08 16:32
Antall innlegg: 114

WCENE OG WCER har jeg lagt mange ganger. Formodentlig går det også an å legge FJELLA, siden det er intetkjønn - men hva med GUTTA - GUTT er ikke intetkjønn, men GUTTA er jo mye brukt (GUTTA PÅ SKAUEN)

Waltie2009-02-08 16:45

Tipper gutta, skoa og desslike regnes som slang i forhold til de fleste ordlister.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?