Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 930

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
gompedyret2010-11-05 17:35
Antall innlegg: 4381

Dataproblemer? Les her!

Opplever du problemer med å få spillet til å fungere skikkelig, er dette oftest et problem på din egen PC. Her er noen punkter som kan være til hjelp om noe ikke skulle stemme for deg på Ordspill.

Begynn med punkt 1 og jobb deg nedover om forrige punkt ikke hjalp.

1: Slett midlertidige internettfiler. Steng spillrom og nettleser og start på nytt. Hjelper ikke det, restart PC og modem/router.

2: Flash er plattformen Ordspill baserer seg på. En oppdatering kan ofte «nullstille» den delen av systemet og avhjelpe problemet. Last ned siste versjon av Flash her: get.adobe.com/flashplayer /

3: Prøv en annen nettleser. Gode forslag er Firefox (på norsk: www.firefox.no ), Google Chrome www.google.com/chrome eller norskutviklede Opera www.opera.com/browse.../d ownload/

4: Har du trådløst nettverk, forsøk å koble til med kabel, og se om det vil fungere igjen da.

5: PC-en din kan være treig pga programmer eller prosesser som kjører i bakgrunnen. For å teste om du har en prosess gående som stjeler krefter fra maskina, gjør følgende: Trykk ctrl+alt+delete samtidig. Da får du opp windows oppgavebehandling. Nederst på den boksen står det "bruk av cpu" Er det tallet nærme 100, betyr det at du har en prosess som tar all prosessorkraft. Hvilken kan du se i fanen "prosesser".

Hvis du finner en slik prosess er det ofte antivirus eller -spyware som skanner maskinen. Dette kan ta en stund, og du kan enten vente til det er ferdig eller du kan stoppe skanningen via grensesnittet til det aktuelle programmet.

6: Det kan være at en add-on eller tilleggsprogram til nettleseren hindrer ordspill i å fungere ordentlig. Forsøk å slå av nylig installerte add-ons eller start nettleseren i såkalt «safe mode» eller sikkerhetsmodus, dvs uten noen aktive tilleggsprogrammer (høyreklikk på nettleserikonet øverst i startmenyen). Virker alt som det skal i sikkerhetsmodus, kan du regne med at et slikt tillegg er årsaken.

7: Det kan være problemer med linjen fra din internettleverandør. Du kan enkelt teste linja di, og se om hastigheten din er som den skal: www.speedtest.net/ eller norskspråklige www.hardware.no/spee.../i ndex.php

8: En brannmur på PC kan blokkere. Windows har en brannmur innebygget som lett kan deaktiveres. Slik finner du brannmuren i win xp: Start - kontrollpanel - windows brannmur. I vista/win 7 finner du den slik: Start (windowsknappen) - kontrollpanel - windows brannmur. Der kan den deaktiveres.

9: En brannmur i router kan blokkere. Siden alle routere har forskjellige løsninger, må du ha brukermanualen til din router klar. Still så inn slik at følgende porter er åpne for utgående trafikk: 1401-1410, mot adressen turrican.betapet.com (213.185.243.21).

10: Er PC-en din generelt treg, vil du også kunne få problemer med Ordspill. Da trenger du sannsynligvis å reinstallere windows. Vanligvis følger det med en windows-cd med PC-en da du kjøper den, med instruksjoner for hvordan dette skal gjøres. Husk å kopiere viktige filer før du gjør dette.

11: Enkel feilsøking: Har du to pc-er i huset er det enklere å finne ut hvor problemet ligger. Funker ordspill fint på den ene maskina men ikke den andre, ligger problemet på PC. Funker det ikke på noen av dem er det nettverket ditt som er problemet, og da mest sannsynlig router/modem. Bruk i så fall dennes brukerveiledning for å prøve å finne feilen.

Lykke til!
-spillvertene
 
gompedyret2010-11-05 21:51
Antall innlegg: 4381

Kommentarer eller forslag til forbedringer? Tråden er åpen!
 
Cygnus2010-11-05 21:53
Antall innlegg: 44845

takk gompedyret - skal gjemme denne instruksen - jeg har en noe eldre mac hvor det kan skjære seg,mens den nyere er ok - trodde forøvrig det var musen noen ganger
 
snubi2010-11-05 22:42
Antall innlegg: 500

Nice! Det var en super smørbrødliste =)
Har kommet mange gode forslag og tips tidligere også, men da har det vært litt sånn "spredte regnbyger", så dette var fint å få samlet!
 
aquariussoul2010-11-06 00:28
Antall innlegg: 231

Der var sikkert mange gode tips som jeg håper jeg slipper å bruke, er ikke glad i bruksanvisninger :((
 
Alfa932010-11-06 11:33
Antall innlegg: 7771

Alt sammen ligger nå også under "Vanlige spørsmål".

www.ordspill.no/faq/


 
Rabiaz2010-11-06 12:11
Antall innlegg: 897

Orker ikke å lese dette nå. Og når jeg først kommer til å trenge den, så får jeg sikkert ikke lest den fordi PC'en ikke funker...
Ah..livets ironi...
 
bris12010-11-06 20:05
Antall innlegg: 2591

Jeg har tatt en utskrift av dette og satt opp på oppslagstavla foran meg. Takk til Gompedyret!
 
norei2011-01-27 00:39
Antall innlegg: 97

Skiftet til Firefox, funker bedre nå, TAKK TAKK TAKK
 
rolig2011-01-27 12:00
Antall innlegg: 69

Takk for en flott mastergradoppgave. Den kokeboken kan sikkert også brukes til andre problemer enn Ordspilltrøbbel.
Ser fram til realisering av realityprogrammet "Gompedyret rydder opp"!
 
baltez2 - Ikke medlem lenger2011-02-01 14:12
Antall innlegg: 43

Kan man koble til med sjøkabel, eller er det bare vanlig kabel som gjelder?
 
gompedyret2011-02-01 18:55
Antall innlegg: 4381

Det er fint at tråden har vært til nytte for noen. :)

Det skal dog sies at listen har vært et samarbeidsprosjekt mellom flere spillverter, der Liddell nok har vært den som har skrevet ned mesteparten.

Børes den som børes ær!
 
medea - Ikke medlem lenger2011-02-22 04:20
Antall innlegg: 73

Sukk&stønn:/
Vi som tilhører "MACmenigheten" undrer oss selvfølgelig over hva det er dere diskuterer. Men; iflg ryktene skal vi visstnok snart få de samme problemene.
Men nå: lykkelig frie for det meste av nett-tullball :)



 
cile872011-04-25 14:32
Antall innlegg: 2

har prøvd absolutt alt ! ingenting fungerer
 
cile872011-04-25 14:34
Antall innlegg: 2

og pc'n min og internetten er ikke treg!
 
sirkeline19 - Ikke medlem lenger2011-05-02 12:26
Antall innlegg: 61

Må nok være det nye zyxel modemet mitt fra telenor som ikke liker ordspill.no. Ringte til de for og få litt bistand jeg, men nei da! Og jeg tør rett og slett ikke gå inn og rote i oppsettet på ruteren. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Noen her med samme problem?
 
sirkeline19 - Ikke medlem lenger2011-07-01 05:00
Antall innlegg: 61

Jeg har 2 pcer, en med xp og en med windows 7. Får kun spilt ordspill på xp maskinen. Noen som vet årsaken?
 
Alamo - Ikke medlem lenger2011-07-01 12:42
Antall innlegg: 15

Har det samme problemet sjøl,finner ikke ut av det,men hos meg kommer det en for å se på saken,er pc med win7 som er vanskelig her og
 
gompedyret2011-07-01 15:23
Antall innlegg: 4381

Jeg har praktisk talt ingen erfaring med Windows 7 så tør ikke helt uttale meg, annet enn at punktene over godt kan gjelde for det.

Alamo, kom gjerne med oppdatering om dere finner ut noe interessant.
 
malmin2011-07-01 15:41
Antall innlegg: 13

takk for gode tips, hjalp på den ene pcn å bytte til annen nettleser, men den med winows 7 er umulig å få til...... men er super fornøyd me at hverfall en i huset virker :)
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?