Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 932

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-04 19:47
Antall innlegg: 170

Prosjekt Sub Tusen
I dag fant jeg følgende melding i boksen:

---

Feig som få

er det ikke på tide å dra den feite fingern din av rassen å spelle ranket som alle oss andre?vi vet alle at du har bygd opp ranken din på å gruse nybegynnere og annet rask i kjappe matcher. det blir snakket om,og tro meg, da sitter latteren løst.

---

Siden det har blitt en del sånne, svarer jeg offentlig.

Dere som har vært en stund på forumet husker kanskje at jeg startet Prosjekt Sub Tusen i fjor sommer. Bakgrunnen var at lavt rankede spillere klaget i forumet over at de høyt rankede ikke ville spille med dem. De høyt rankede svarte at det kostet for mye i ranking å spille mot lavt rankede.

Jeg var ikke så sikker på at det stemte for min del, så jeg lagde statistikk over spillene mine. Den indikerte at jeg kunne holde rankingen på et OK nivå selv om jeg bare spilte mot lavt rankede spillere. Slike motspillerne er ofte mindre taktiske, og legger lange ord som gjør at jeg får utnyttet det jeg er best på. Jeg er ikke så god på trange brett.

Så jeg startet prosjekt sub tusen, som handlet om å bare spille ranket mot spillere med ranking under 1000. Prosjektet ble på det tidspunktet applaudert, siden det ga et tilbud til de lavt rankede som ville spille mot noen med høy ranking. Men ingen trodde at jeg kunne beholde rankingen min på denne måten. Han som da ledet rankingen mente jeg kom til å forsvinne nedover.

Og oppover gikk det kanksje ikke, jeg svingte lenge rundt 4000. På tidspunktet Sub Tusen startet var ranken min 4219. Men i taktikken min fulgte jeg et råd fra Matias i forumet, om å spille fort og 'dårlig', istedet for å tenke særlig lenge. Det gjorde at da panikkspillet ble introdusert, hadde jeg spilt scrabblepartier på tre minutter i flere måneder. Rankingen spratt rett opp i sjiktet rundt 5000, som gjorde at jeg toppet poengligaen.

Vips var ikke Prosjekt Sub Tusen populært mer. Dagens brevskriver har rett, det kom kommentarer. Av bekvemmelighetshensyn valgte jeg etterhvert å nøye meg med 3-4-plass og ikke prøve hardt å ta topplassen, for tro meg, der oppe blåser det. Dessuten 'fortjener' jeg ikke å ta teten fra f.eks. Trymare eller Holger.

For prosjektet har gått ut over evnene mine mot gode spillere. Jeg hang bra med i fjorårets mesterturnering, men jeg greide ikke en gang å kvalifisere meg til årets. I manges øyne og med mange målestokker er jeg nok ikke en god scrabblespiller. Men jeg må bla 99 spill tilbake i listen over rankede spill for å finne forrige tap. Jeg liker å tro er en OK seiersrekke, uansett motstand.

Rankingen vår er en sammenblanding av forskjellige kvaliteter. De forskjellige brettene og hastighetene premieres ulikt, det er f.eks. vanskelig å vinne standard brett med så stor margin som du kan få i tilfeldig. Noen er spesialister på tilfeldig, noen spiller bare standard, noen liker 4-bords, noen spiller bare raske spill, noen spiller trege. Noen spiller bare mot lavt rankede, noen spiller aldri mot lavt rankede. Likevel skal alle inn på samme rankingliste. Jeg vet ikke hvor seriøst man bør ta listen.

Jeg må få si litt om de jeg har fått gleden av å spille mot i denne tiden. Brevskriveren omtaler spillere med under tusen i rank som "nybegynnere og annet rask". Det er ikke min erfaring at spillerne under 1000 er søppel. De kan være svært gode på enkeltmomenter av spillet. Noen legger mange flotte ordkombinasjoner på fem og seks bokstaver, som de knapt får betalt for. Noen er kjappe, men ser ikke ut til å bry seg om doblingsrutene. Noen er gode på både å kombinere bokstaver og å legge ordene på doblingsruter, men ser ikke ut til å ta den tikkende klokka så tungt.

beklager om det irriterer enkelte at jeg er høyt på rankingen. men jeg har ikke lyst til å ødelegge den heller. høy ranking gjør at flere besøker profilen min, dermed får flere vite om boka jeg har skrevet, og å skrive bøker er det jeg forsøker å leve av.
 
miamaria2009-02-04 20:05
Antall innlegg: 1002

nok et bevis på at hertillands er misunnelsen den sterkeste kraften.
manglende argumenter gir utsøkt skitten språkdrakt.
ante virkelig ikke at noen hadde noe å utsette på deg, lobo.
hei sveis, gleder meg til å spille med deg igjen, når det faller seg sånn :)
 
Weronix2009-02-04 20:11
Antall innlegg: 338

Neij, det ante virkelig ikkje eg heller! Så eg snakka IKKJE om deg og ler iallefall! med mindre eg ler MED deg! ;)
Eg er av den oppfatning at å spele mot alle, også dei du risikera å tape masse poeng mot (fordi man har mykje høgare ranking enn dei), ikkje kan karakteriserast som feigt. Eg syns det e flott at du spela mot alle eg! :) Det står vel meir respekt av å klare å holde rankinga oppe uansett motspelar, enn å heile tida spele med lav risiko når det gjelde rankingtap?!?
 
Isabel2009-02-04 20:15
Antall innlegg: 70

Mye greier det her asså...Jeg kjenner ikke sååå godt bakgrunnen men jeg er overrasket over rivaliteten og misunnelsen blant spillere her... Men jeg ser nok også på det som misunnelse. Og uansett, man har da frihet til å velge hvordan man vil spille mener nå jeg. Om det er med de under tusen, eller om de på rundt tusen som har blitt gode vil prøve å vinne poeng av oss med høyere ranking(for igjen å ikke miste så mange selv hvis de taper)...Kjedelig uansett å få en sånn melding, ikke noe hyggelig og ganske frekt.
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-02-04 20:27
Antall innlegg: 1124

Lobo: bare vent til paparazziene sniker seg innpå :)

Du har profilert deg i forumet her og vist deg vellykket på flere områder enn Ordspill, - selvfølgelig koker det litt hos misunnelige sjeler.
Glem dem. Du er en hyggelig og flink motspiller :D
 
TheOne2009-02-04 20:27
Antall innlegg: 57

Har du skrevet en bok? :o
 
Ninaxxx2009-02-04 20:41
Antall innlegg: 1437

Rett og slett et saklig og godt innlegg, Lobo.
Og interessant å få høre om resultatet av "forskningen" din. Har vel egentlig erfart lignende selv, at man holder seg ganske stabilt på sin egen ranking selv når man drister seg til å spille med såkalte lavt rankede.
Panikkspill er helt klart den kjappeste måten å klatre oppover på (i dobbelt forstand), men hjernen min er ikke alltid like kvikk og våken til at jeg tør å velge det som standardspill for meg selv til en hver tid...

Ante ikke at det blåste sånn på toppen, så da skal jeg kanskje være fornøyd med å bare være der jeg er likevel? ;-)
 
cammie2009-02-04 21:10
Antall innlegg: 189

Uff, for en lite hyggelig melding!! Trist at du har fått flere sånne.

Jeg synes man får velge selv om man skal spille ranket eller ikke. Akkurat som man kan velge hva slags spill man skal spille :)

Enig at rankinglisten har sine svakheter da den er felles for alle typer spill slik som du beskriver. Jeg tror det er altfor komplisert å forsøke å gjøre den mer rettferdig. Da måtte eventuelt ulike spill være forskjellig "vektet" ettersom det er enklere å vinne med større margin på tilfeldigbrett vs standardbrett etc. Men jeg er ingen matematiker så jeg vet ikke hvordan dette kan gjøres :)

Jeg synes riktignok at for å være med på rankinglisten burde man ha spilt et visst antall rankete kamper i løpet av en viss tidsperiode. Slik er det i de fleste andre idretter og spill.

Jeg spiller også med alle som "plinger på" om de har 200 i ranking eller over 5000 :) Og rankingen er stabil uansett. Så folkens, spill med alle sammen!!!



 
Rabiaz2009-02-04 21:25
Antall innlegg: 897

Jeg føler med deg, Lobo....ikke bry deg om slike meldinger!
Skal kjøpe boken din, forresten :)
 
Alfa932009-02-04 21:27
Antall innlegg: 7771

Anbefaler boka, den er spennende!
Klarte ikke å legge den fra meg, det endte med at jeg leste den ut klokka 2 om natta...
 
andtrore2009-02-04 21:32
Antall innlegg: 4

En kommentar til flere av punktene nevnt til nå:

I likhet med cammie spiller jeg også mot alle som vil spille tilfeldig panikk med meg. Både de som kommer inn i spillet, og alle som lager tilfeldig panikk.

Jeg har riktignok ikke studert resultatene mine, men jeg innbiller meg at over tid svinger rankingen min like mye når jeg spiller mot lavt rankede som mot høyt rankede.

Nå spilte jeg for øvrig akkurat mot en med nesten 2000 mindre i ranking enn meg og tapte omtrent 100 rankingpoeng. Dette finner jeg helt normalt. På samme måte som jeg finner det normalt at jeg enkelte ganger vinner 100 poeng mot andre som er 2000 poeng mindre enn meg.

Jeg mener derfor også, i likhet med flere av de andre, at det brevskriver til Lobotommy insinuerer er feil. Jeg tror ikke at man kan booste opp rankingen sin med å spille mot en spesiell rankinggruppe.
 
acis2009-02-04 22:40
Antall innlegg: 13

Jeg synes det er trist at spillere som presterer å sende meldinger i et slikt språk får lov til å være medlem videre. Vi bes om å legge skikkelige ord i spillene, og da må det samme gjelde i meldinger.
Spillverter: HIV HAM/HENNE UT!
FYSJ! SKAM DEG!!
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-09 01:11
Antall innlegg: 170

Tusen takk for all støtten, godtfolk!

Jeg tenkte. hvis man skal lage en alternativ ranking, som er bedre enn den man har, så kan man bruke innbyrdesoppgjørene og lage tabeller slik f.eks. fotballtabeller lages ut fra kamper to mot to.

antar at den beste scrabblespilleren er i topp 36 på poengligaen per i dag. Å lage en tabell av 36 spillere blir for stor jobb, jeg deler inn i 6 grupper a 6 spillere. Inndelingen foretas slik at summen av rankingplasseringen for spillerne i alle gruppene blir lik (111).

Her starter jakten på den beste scrabblespilleren på ordspill.no. jeg må nok holde på en stund.

gruppe 1 blir

1 Ordbildn
12 kontakinte
13 Liddell
24 Torill
25 Seierherren
36 JegLerAvDu

de innbyrdes kampene er:

Ordbildn-kontakinte 0-0
Ordbildn-liddell 0-0
Ordbildn-torill 6-9
Ordbildn-seierherren 2-2
Ordbildn-jegleravdu 2-1
kontakinte - lidell 0-0
kontakinte - torill 5-1
kontakinte - seierherren 0-0
kontakinte - jegleravdu 3-1
liddell-torill 4-2
liddell-seierherren 0-0
liddell-jegleravdu 3-1
troill-seierherren 16-10
torill-jegleravdu 21-19
seierherren-jegleravdu 5-7

Dette gir følgende tabell, gruppe 1:

kontakinte 5 2 3 0 8-2 9p
torill 5 3 0 2 49-44 9p
lidell 5 2 3 0 7-3 9p
----
Ordbilnd 5 1 3 1 10-12 6p
jegleravdu 5 1 0 4 29-33 3p
seierherren 5 0 3 2 17-25 3p

de tre beste går videre til runde to. og den som topper poengligaen er allerede utslått.

more to come..
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-09 01:32
Antall innlegg: 170

Gruppe 2 er

2 trymare
11 andtrore
14 smurf94
23 getithere
26 gandalf
35 tateien

Skriver bare opp kampene som ikke er 0-0:

trymare - smurf94 3-1
trymare - getithere 15-5
trymare - gandalf 1-0
trymare - tateien 0-1
andtrore - tateien 0-1
smurf94 -get it here 0-1
smurf94 - tateien 1-0
getithere - tateien 4-4

trym 10p
tateien 8p
getithere 6p
---
smurf94 5p
andtrore 4p
gandalf 4p

Trymen sikkert videre, sammen med 35.rankede tateien, og get it here.
 
Torill2009-02-09 01:39
Antall innlegg: 3658

Til andre som kikker innom her og heller ikke skjønner så mye - LoboTommy er også kjent som "Mannen som knekket Drillo-koden".

Nå ser det ut til at ordspillkoden også er i ferd med å knekkes og vi får vite hvem som egentlig er best. Jeg har noen teorier.....
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-09 01:57
Antall innlegg: 170

Takk, Torill :) det har jeg og, jeg tror trym, holger, david, kontakinte, eller kanskje kness kan vinne dette.

---

Gruppe 3. her er jeg med selv. Merker faktisk at jeg er nervøs. Jeg vil ikke og kommer ikke til å vinne dette, men vil helst ikke drite meg helt ut heller.

3 Lobotommy
10 Mr_Hat
15 Sigar97
22 wowwow
27 Komatøs_2
34 KjerstiE

kampene som ikke er 0-0:

KjerstiE - Lobotommy 1-1
KjerstiE-wowwow 1-2
KjerstiE-Komatøs_2 1-0
wowwow-sigar97 11-9
wowwow-Mr_hat 0-1
wowwow-lobotommy 2-0
sigar97-lobotommy 0-2


gruppe 3:

wowwow 10p
Mr_Hat 7p
Lobotommy 6p
KjerstiE 6p
Komatøs_2 4p
sigar97 3p

wowwow og Mr_Hat greit videre. KjerstiE og lobotommy har like mange poeng, likt i innbyrdes oppgjør (1-1), likt i målforskjell (3-3), likt i totalt antall seire (3), og da ser jeg på gjennomsnittspoeng i innbyrdes oppgjør, hvor lobo vinner med 273-263. (Usj. Bestemte reglene på forhånd. men dette ser så suspekt ut at jeg må tenke litt på om jeg kanskje bør trekke meg.)

 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-09 02:06
Antall innlegg: 170

gruppe 4:

CPU
Spjonk
David
Yoshi
awi
Vib_eke


CPU - yoshi 3-2
CPU - vibeke 2-2
spjonk - awi 1-2
david-yoshi 1-0
david - vibeke 6-0
yoshi-awi 1-0
yoshi-vibeke 4-1
awi-vibeke 4-10

david 9p
yoshi 8p
CPU 7p
awi 5p
vib_eke 4p
spjonk 4p

David, Yoshi og CPU videre.
 
Torill2009-02-09 02:16
Antall innlegg: 3658

Til tross for at jeg har litt tungt for det begynner jeg å skjønne hva du holder på med....
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-09 02:19
Antall innlegg: 170

godt. hvis du kan hjelpe meg å finne ut hvorfor også, så...

begyner å bli trøtt. men må nesten slette nerderekoren på ordspill før jeg legger meg.

gruppe 5

ulfepulf
akebrett
arlequin
martinator
una thurman
snoken

ulf-ake 2-2
ulf-sno 1-0
ulf-mar 1-0
arl-sno 5-3
ake-sno 1-0
ake-mar 3-5
uma-sno 2-0

ulfepulf 9p
arlequin 7p
uma Thurman 7p
martinator 6p
akebrett 6p
snoken 1p

litt uheldig sammensatt gruppe hvor de rundt streken i liten grad hadde møtt hverandre. ulfepulf, arlequin og uma thurman går ubeseiret videre.
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2009-02-09 02:37
Antall innlegg: 170

siste gruppe av grunnspillet har en opphopning av favoritter:

6 matias
7 holger
18 starey
19 kness
30 wergeland
31 andermg

matias-andermg 6-1
matias-holger 10-17
matias-starey 56-38
matias-kness 36-25
holger-andermg 9-1
holger starey 38-10
holger -kness 65-21
holger - wergeland 3-0
starey-kness 17-20
starey - andermg 4-3
kness-wergeland 0-1
kness-andermg 21-14
andermg-wergeland 3-3

holger 15p
matias 10p
wergeland 6p
kness 6p
starey 4p
andermg 1p

Holger vant alle oppgjørene og setter poengrekord. matias gjør også solid inntrykk, mens wergeland slår ut kness på 1-0 i innbyrdes oppgjør. personlig er jeg litt overrasket over at kness og starey ikke kommer lenger, men dette var en ond gruppe.
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?