Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 950

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
abelon - Ikke medlem lenger2018-10-15 23:57
Antall innlegg: 1807


Jeg er ikke "politisk kommentator"... Jeg merker meg de "psykologiske mekanismene" som er i samfunnet. FRP her i Norge er jo ganske "snilt", men de er ikke samlende. Man trenger ikke ta en og en konkret ting for å se at KRF/venstresiden har et bedre grunnsyn.
 
Cygnus2018-10-16 00:08
Antall innlegg: 44845

Interessant nok krever Bollestad (nestleder KrF) at retorikken i FrP må endres...!!!
 
kuami2018-10-16 01:29
Antall innlegg: 585

Vel, uenig med abelon, synes krf og høyre har flere grunnverdier felles.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-16 08:03
Antall innlegg: 11608

"KrF/venstresiden har et bedre grunnsyn".

Snakk om å gå til kjernen av kritikken MOT Hareide/venstresiden her.
For det er jo dette det virker å handle om for mange.
Det gode mot det onde.

Tillat meg å sitere Skjalg Fjellheim i Nordlys :

"Hareides budskap kan ikke forstås annerledes enn at han er den som har de riktige verdiene, mens de som foretrekker et annet politisk alternativ har et verdisyn som ikke holder god nok standard.
Mens han er den anstendige som bygger tillit, er det ikke da de andre som er uanstendige og bryter tilliten ned?
Mens han er den som er raus, er det ikke da de andre som spiller på frykt og aksepterer at grupper «settes opp mot hverandre»?

Når han selv mener å stå for det som bør være allment akseptert i samfunnsdebatten, er det da slik at de som ikke deler hans syn legitimerer et dårlig debattklima?
Han insisterer på at han kjemper for et «varmere» samfunn, ønsker de andre da et kaldere samfunn?"

nordnorskdebatt.no/a...e- mot-onde
 
GreteSB2018-10-16 11:35
Antall innlegg: 7777

Her er svar fra KrF på Solvik-Olsens innlegg i VG: www.facebook.com/162...42 4071983/

KrF er et sentrumsparti og de ønsker først og fremst et samarbeide med H/V. De lovte velgerne at de ikke ville gå i regjering med FrP. Da Solberg valgte FrP valgte hun bort KrF i regjering.

Jeg ønsker meg en ny regjering, men helst ved valg. Dette alternativet vil dra AP mot sentrum og det er ikke det jeg ønsker.

Hareide er en politiker med integritet og jeg håper han "overlever" dette.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-16 13:08
Antall innlegg: 11608

Det svaret der fra Storehaug er jo dessverre fullt av usakligheter som har blitt tilbakevist fra faglig hold flere ganger, så om noe så bidrar det jo bare til å øke polariseringen og skjerpe frontene her.

 
abelon - Ikke medlem lenger2018-10-16 16:23
Antall innlegg: 1807


Ikke det gode mot det onde. Det er ikke nødvendig å gå i "svart-hvitt fella". Hva er de riktige verdiene? Finnes det noen verdier som er mer riktige enn andre? Ja det gjør det selvfølgelig. Hvem er det som definerer hva som er "mer riktig"? Noen politikere har, som GreteSB skriver, integritet; Hareide er en sånn politiker. Det at han klart sier ifra om at FRP er et parti han ikke vil ha noe med å gjøre; det er et sunt tegn. Han har full rett til å stå opp for de verdiene han mener KRF har; og en av disse verdiene er at han ikke ønsker "FRPdreining". I USA går det på mange måter "rett til helvete" med en syk president som blir godtatt av en ganske syk det av befolkningen. Se på Listhaug for eksempel; hun er også "litt i den gata". Og Carl I. Hagen som ville nominere Trump til Nobels Fredspris! for en syk tankegang. Hareide vil markere avstand til sånne tankesett som forekommer oftere på FRP siden enn ellers. Lysglimt er også en av dem som representere noe usunt og ikke helt friskt. Det at han/Alliansen, og Resett vil prøve å forhindre at Hareide "skifter side" ved å oppfordre FRPfolk til å melde seg inn i KRF så de kan påvirke; det er ikke friskt!
 
bris12018-10-16 16:44
Antall innlegg: 2591

Så det er altså du, abelon, som definerer hva de RIKTIGE verdiene er. Og at Hareide = kristelig folkeparti. Hmm.
Etter det jeg leser og hører finnes det både tilhengere og motstandere av Hareides utspill. Han er nok en taktiker som satser på å få større makt ved å lene seg i motsatt retning av hva han hittil har gjort. Og alle politikere som ønsker å gjøre en forskjell søker makt, det ligger i sakens natur. Hvordan skal de ellers få utrettet noe?
Jeg er en av dem som tenker at folk engasjerer seg politisk fordi de vil gjøre en innsats for samfunnet, uansett partitilhørighet. Og jeg finner noe bra i alle sine partiprogram, og mye som er felles for alle. Veien til målet skiller, og jeg har valgt mitt parti ut fra det.
Vanskelig å spå utfallet av Hareides piruett, men han har jammen fått litt å bryne seg på med den økte interessen fra ytterste høyre.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-16 16:48
Antall innlegg: 11608

Forøvrig ganske spenstig (og kanskje ikke så rent lite fordomsfullt?) å hevde at "Lysglimt & Resett oppfordrer FrP-folk til å melde seg inn i KrF".
 
bris12018-10-16 17:02
Antall innlegg: 2591

Ifølge NRK.no så oppfordret Lurås (på nettstedet Resett søndag) folk å melde seg inn i KrF i de lokallagene som ennå ikke har hatt ekstraord. årsmøte, de kunne jo saktens melde seg ut igjen.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-16 17:15
Antall innlegg: 11608

Ja, det er riktig, bris1.
Det stuntet der er mye omtalt. Det samme med Lysglimt (gud bedre så mye oppmerksomhet den fyren der klarer å få)

Det jeg reagerte på var abelons kommentar om at de oppfordret "FrP-folk" til å melde seg inn.

Jeg tror vi alle er litt lei av den type stempling av FrP-velgere.

 
bris12018-10-16 17:34
Antall innlegg: 2591

Enig i det. Unødig retorikk.
Nesten som å hevde at venstresiden har hevd på varme og medmenneskelighet.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-16 17:47
Antall innlegg: 11608

Når man først er inne på varme og medmenneskelighet : Det er nesten bemerkelsesverdig hvordan måten KrF i alle år har kjeppjagd homofile og lesbiske, ugifte samboere eller andre "ukristne" folk ut av partiet, nå plutselig er glemt av alle, både til høyre og venstre.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-10-16 19:39
Antall innlegg: 314

Sant nok.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-10-16 20:04
Antall innlegg: 1807


De som ønsker å stoppe Hareide fra å "gå til venstre"; de prøver å få FRPfolk og andre som ikke tåler Hareides valg til å gå inn i KRF for en kort periode; så de da kan stemme ved årsmøtet. Sier det noe om deres oppfatning av demokratiet og "vanlig folkeskikk" eller ikke? Så det er bare et stunt? Jaha- sånt er absolutt helt i "Trumpånd". I det absurde landskapet. Sånne folk er det greit å markere avstand til. KRF er heller ikke/har vært et "engleparti"; men de forbedrer seg stadig. Det perfekte partiet finnes selvfølgelig ikke. Men jo lengre til høyre man går jo mer sannsynlig at hele tankesettet ikke er bra. FRP her i Norge har også en del "Trumpgalskap" i seg.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-10-16 20:35
Antall innlegg: 314

Er du helt blind, abelon?
Det er da like mange fra venstresida som plutselig har meldt seg inn i partiet. I Sandnes var det jo AP-folk som troppet opp på nominasjonsmøtet og kuppet hele avstemmingen slik at Hareide-fløyen vant suverent. Det er bare å lese aviser.
Resten av det du skriver er jo bare surr.
Jeg klarer ikke engang å bli irritert av måten du omtaler FRPere på.
Tror du vi i fullt alvor at de er ondskapsfulle mennesker uten empati?
Eller dumme?
Da bør du jaggu gå i deg selv og dine egne fordommer.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-10-16 22:21
Antall innlegg: 1807


Nei, har ikke fått med meg det som du sier skjedde i Sandnes.
Ikke det spor bedre selvfølgelig. Den støtten enkelte gir til "Trumpregimet" gjør at man må lure på om de er helt vel bevarte. Og så sier du kanskje at de ikke er representative for FRP; men de er/var i stor grad FRP sitt ansikt utad. Om jeg har fordommer mot FRP? både ja og nei. Om jeg tror og mener at FRPvelgere er "mindre intelligente" enn andre partiers velgere? Ja, det er mye som tyder på det. Jo lengre ut mot høyre, jo større sjanse for at blant annet den emosjonelle intelligensen er dårligere. Skal jeg ta USA som et eksempel mon tro? Dårligere kognitive evner. For det er faktisk forskjell på folk. Og nå mener du kanskje at jeg ikke virker særlig smart heller... fordi jeg viser tydelige fordommer mot FRP. Kan selvfølgelig ikke si at jeg er helt fordomsfri. Bare så synd at de gang på gang viser hvem de er ved "Listhaugopptredener" ; "Hagenutspill"... Tybring-Gjedde og Lysglimtgalskap. Men er disse folka representative for partiet? Partiet lar dem i hvert fall holde på, så det gir ikke en positiv holdning til dette partiet nei.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-16 23:02
Antall innlegg: 11608

Nå må vi trekke noen linjer her, folkens.

Å hevde at noen grupper mennesker er mindre intelligente enn andre og mangler emosjonell intelligens, og har "et tankesett som ikke er bra", bare basert på egen synsing er ikke akseptabel oppførsel her inne.

Diskuter sak, belegg dine påstander, og behandle dine meningsmotstandere med respekt.

Videre innlegg av typen som nevnt over vil bli slettet og bruker gitt advarsel dersom dette fortsetter.


 
Nixita2018-10-17 10:13
Antall innlegg: 4720

– Mange vil kunne oppleve det som mangel på demokrati. Vi må passe på at vi ikke skalter og valter med velgernes tillit til at systemet er velgerstyrt, ikke elitestyrt, sier Solberg.

www.aftenposten.no/n...ho yresiden

Må si jeg er veldig enig med henne. Og ikke minst etter Hareides lovnader før valget: Gang på gang, i intervju etter intervju, lovet Hareide velgerne i fjorårets valgkamp at en stemme på KrF ville være en stemme på Erna Solberg som statsminister.

www.vg.no/nyheter/in...ce =vgfront

 
Aran - Ikke medlem lenger2018-10-17 10:32
Antall innlegg: 6062

Så egen synsing er ikke lov dersom dette ikke samstemmer med admin sitt syn ?

Og dersom det som påstås ikke stemmer med admin sitt syn så skal man begrunne påstanden ?

Jeg mener det er en menneskerett å ha en såpass ytringsfrihet at man kan ytre egen mening dersom man mener en gruppe mennesker er mindre intelligente eller mindre emosjonelle. Selv om det kan sees på som en sterk/ytterliggående påstand så bør dette tåles her i dette forumet mener jeg. Miljøet i forumet tåler dette.

Er sikker på at de aller fleste mennesker har meninger om hvor emosjonelle eller for eksempel hvor kunnskapsrike ulike grupper i samfunnet er. Skal man ikke få lov til å gi uttrykk for det man mener så er det jo reduksjon i ytringsfriheten som faktisk er det moralsk verste elementet her.


Selvsagt bør det gå en grense for ytringsfrihet et sted, men her synes jeg at abelon sine ytringer er innenfor selv om det generaliseres mye.


Eksempler på ytringer som ikke bør aksepteres kan være direkte trusler mot andre, latterliggjøring av enkeltpersoner , sette andre personer i forum i dårlig lys, en stadig etterfølgelse av personer i forum med svarinnlegg som den etterfulgte vil føle er ubehagelig, det å nevne private ting om forumdeltakere som det er mer eller mindre åpenbart at den som blir utsatt for dette ikke ønsker.



 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?