Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 927

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-16 10:50
Antall innlegg: 11608


Dag Herbjørnsrud mener det bare er en myte at norske medier er venstrevridde.
Hva mener du?

www.sgoki.org/no/med...de -medier/
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-16 15:49
Antall innlegg: 4429


Kanskje jeg burde lese det, og prøve å forstå. Men, da må du være litt grei å ikke skremme vettet av sånne som meg som ikke har vært i "det politiske landskapet" med mer enn stortåa. For jeg synes det er litt av poenget her i Forum, å prøve å lære litt om det man ikke allerede kan "alt" om...
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-16 15:52
Antall innlegg: 4429

Uff, hvorfor er det "så lett" å gjenta ord? Litt, litt og litt.

Men, skal lese artikkelen i kveld, og prøve å mene noe.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-01-16 15:54
Antall innlegg: 987

Ordputter, du er jo i det politiske landskapet døgnet rundt med dine Donald-tråder ;-)

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-16 16:10
Antall innlegg: 4429


Nei, jeg starta mine Trumpi-tråder fordi jeg har peiling på de berømmelige personlighetsfor……….., ikke fordi jeg har peiling på politikk.
Tror neppe du finner en voksen person som har mindre peil på Høyre og Venstre enn meg. Jeg er et praktisk anlagt menneske som ønsker å se konkrete resultater av det jeg engasjerer meg i. Så hjernen er ikke så glad i sånt som ikke er "håndtagbart", eller hva man skal si... kan fort bli frustrerende. Hva med deg Talia, er du engasjert/har peiling?
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-01-16 16:55
Antall innlegg: 987

...personlighetsanalyseri ng eller ei, du er stadig i det politiske landskapet.

Vel! Hva med meg? Jeg har et enkelt syn på det. Jeg leser-kikker-sveiper innom ulike aviser/kanaler i håp om en viss bredde. Nrk/Tv2/Dagblad/VG/Aftenp osten/Klassekampen i hovedsak. Men også Resett, mest for kommentarfeltenes del.
Tenker nok at norske medier stort sett er etterrettelige.

"Venstrevridd - høyrevridd"-diskusjonene; er det ikke elementer av konspirasjonstenkning her? Holdt i live at personer som befinner seg i ytterkantene av det politiske landskapet? Folk med sterke meninger, ofte blottet for kompromisser?
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-16 17:10
Antall innlegg: 314

Det er vel ikke et spørsmål om mediene er etterttelige eller ikke.
Men, det er da et allment kjent faktum at de ansatte i mediene er voldsomt mye mer venstreliberale enn befolkningen generelt.
At det ikke skal påvirke hvilke saker man velger å skrive om, i hvilket omfang, og hvordan man vinkler sakene, det virker lite troverdig på meg i alle fall.
 
harry2019-01-16 17:31
Antall innlegg: 126

Jeg synes at mediene i Norge stort sett er politisk nøytrale, med unntak av de som har forpliktet seg til en politisk retning og har profil som tydelig viser det. Særlig NRK har fått mye pepper som er ufortjent i så måte synes jeg. Etter mitt syn er det et større problem at mediene er så populistiske at de mener enhver sak er en god sak hvis den inneholder et kjent navn eller tydelige referanser til kjønnsliv eller store pengesummer, gjerne også kombinasjoner av dette.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-16 17:56
Antall innlegg: 11608

Jeg er veldig glad i NRK.
Men, jeg synes det er trist at de hele tiden gir alternative medier ny ammunisjon i form av en veldig ensidighet i vinklingene sine på enkelte temaer.
Senest i dag, med slippet av den mye omtalte FAFO-rapporten om sosial kontroll, hvor NRK vinkler det til en gladsak hvor "ting går stadig bedre" uten å nevne et av hovedfunnene i den opprinnelige publiseringen.

Det må en lang strøm med klager, og utallige skriver i både alternative medier og blandt samfunnsdebattanter fra alle lag, før NRK oppdaterer artikkelen både en og to ganger (så langt) til også å inneholde rapportens heller nedslående funn om hvordan de muslimske miljøene skiller seg ut på en lite hyggelig måte.

Det er jo ikke det at den artikkelen de la ut først var feil, eller "venstrevridd" på noen måte.
Problemet var bare at de ikke tok med hele omfanget, men nøyde seg med å skrive om det som var positivt.


 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-01-16 18:46
Antall innlegg: 987

Tom-tom: hvilke kanaler/aviser velger du når du ønsker å lese deg opp på et tema/nyhetssak/etc? Hvilken kanal/aviser finner du troverdig, etterettelig i sin vinkling? (norske)
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-16 21:23
Antall innlegg: 314

Det kommer vel an på saken, det?
Er vel som de fleste andre, tenker jeg.
Lokalavisa til lokalstoff (Sandefjord Blad for meg), og så Dagsrevyen og TV2-nyhetene på kvelden. Ellers VG, Aftenposten og diverse helt vanlige utenlandske nettaviser til utenlandsstoff.

Men, jeg er helt enig i det som skrives over her, om hvordan vi så alt for ofte bare får høre de positive nyhetene om enkelte områder, mens det som er negativt der enten ikke nevnes eller pakkes veldig godt inn.
Og det er jo helt i tråd med denne voldsomme venstreliberale overvekten blandt pressefolkene. Dessverre.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-16 21:28
Antall innlegg: 4429


Det er jo synd hvis de ikke ønsker å skrive om det som faktisk er realiteten. Ikke svartmaling eller rosemaling..., men så nært opptil fakta som mulig. Men de fleste av oss har vel litt vurderingsevne; så vi vet at sannsynligheten for at, kanskje særlig ømtålige emner som for eksempel "muslimismen" ikke er så lett å skrive om. At det fort enten blir oppfatta positivt, eller negativt. "Nu går alt så meget bedre" kjære landsmenn! hilsen NRK. Hvorfor er det så himla mye fokus på enten Høyre eller Venstre? Liker folk båser? Det er jo enkeltsakene som har betydning.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-16 21:43
Antall innlegg: 4429

Og enkeltpersoner også til en viss grad.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-16 21:45
Antall innlegg: 4429

Aha- kanskje menneskets gruppetilhørighet er sterkere enn seksualdriften?
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-01-17 19:45
Antall innlegg: 987

Hva er det du babler om, Ordputter? Gruppetilhørighet og seksualdrift?

Erik; hva mener du? Er norsk media venstrevridd?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-17 21:05
Antall innlegg: 4429


Jeg synes VRIDD er et dårlig ord. Hvorfor ikke Venstreorientert eller Høyreorientert, høres mye mer positivt ut. Vridd, vri og vrenge; fysj.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-01-17 23:05
Antall innlegg: 987

Et apropos ang venstrevridd. Skolen/lærere har jo en tendens til å bli oppfatta som venstrevridde, særlig i formidling av historie. Noen som har noen meninger om det?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-18 15:00
Antall innlegg: 4429


Hvorfor skal man vri og vrenge mon tro ? Merkelige greier.
Nei, sånt overlater jeg til Erik å svare på. Jeg holder meg til psykologien.
Hvorfor, hvorfor, hvorfor ?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-18 22:09
Antall innlegg: 11608

Talienxx : Om jeg mener norske medier er venstrevridde?
Mediebransjen selv er jo helt åpne på at man har en veldig stor overrepresentasjon av SV/Rødt/MDG-velgere blant norske journalister sammenlignet med befolkningen som helhet.
Disse tre partiene fikk til sammen 11% i siste valg.
Men, over 40% av journalistene oppgir at de stemte på de.
Det er en så enorm overrepresentasjon som jeg synes gjør det vanskelig å se bort i fra at det vil påvirke hvilke saker man griper tak i, hvordan man vinkler sakene/intervjuene, og ikke minst hvilke saksområder som blir nedprioritert.
Så synes jeg også det er skikkelig bra at man har seriøse og ordentlige undersøkelser som de årlige Medieundersøkelsene som viser dette i detalj på alle tenkelige områder, og dermed tar luven av de verste konspirasjonsteoriene fra begge sider.

Her er linken til siste undersøkelse, og for de som er interessert i det : kyber.blob.core.wind...be ller.pdf

(tabellene med politisk tilhørighet ligger på side 72)



Til Herbjørnsruds kronikk i åpningen her er det vel bare å tillegge at dersom man selv befinner seg helt, helt ytterst på venstresiden, så blir jo alt høyrevridd i.f.t. ens eget standpunkt.


 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-18 23:12
Antall innlegg: 4429


Uff, jammen glad jeg ikke er verken Høyre eller Venstre orientert.
Det eneste jeg får i vrangstrupen innimellom er underlige utspill fra enkelte FRPere.
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?