Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 896

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-21 20:35
Antall innlegg: 11608

Jeg synes det ligger en ganske stram eim av ironi over det du skriver her, hestlægg.

Først insisterer du på at journalister og akademikere har mer sans for kunnskap enn andre, og at man må kalle en spade for en spade, og ikke bare like det en selv ønsker å høre.

Så fortsetter du med å avvise bransjens egne undersøkelser, under ledelse av den gamle AP-mannen Frank Aarebrot, og mener resultatene de gir er vanskelig å ta seriøst.


Det hele føles litt som å diskutere klimautfordringer med en innbitt klimaskeptiker.

 
hestlægg - Ikke medlem lenger2019-01-21 20:48
Antall innlegg: 57

Ja, virkeligheten kan være overraskende når man har overbevist seg om at myter er sanne:
kampanje.com/medier/...na listene/

Her er de fleste av senere års undersøkelser blant journalister kommentert, Aarebrot sine også.

Dersom du etter å ha studert undersøkelsene får norske journalister til å bli blodrøde (altså Rødt, NKP osv.) anbefaler jeg deg å lese en gang til.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-21 21:07
Antall innlegg: 11608

..og den som kommenterer undersøkelsene i linken din er altså den samme Dag Herbjørnsrud som står for blogginnlegget i trådstarten her.

Som fortsatt er en av landets aller mest ytterliggående venstreaktivister.

Jeg skjønner godt at alt virker høyrevridd på ham, og jeg skal ikke nekte deg å mene det samme heller.

Men, som medienes eget fagblad Journalisten setter som overskrift på sin sak om den foreløbig siste Medieundersøkelsen : "Norske journalister stemmer fortsatt knallrødt".

journalisten.no/2017...-k nallrodt




 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-01-21 22:37
Antall innlegg: 987

Men da er det fantastisk at vi har fått Resett da. Både nyheter og underholdning. Ja, for de har et herlig kommentarmiljø. DET må vel alle kunne være enige i :-)
 
hestlægg - Ikke medlem lenger2019-01-23 08:27
Antall innlegg: 57

Hvis du er i stand til å lese det jeg skriver, Erik75, så er tilfellet altså slik at "alt" IKKE virker høyrevridd på meg. Jeg mener derimot at det norske politiske landskapet er ganske homogent med tyngdepunkt i det verdiliberale sentrum/venstre. Noe som også gjenspeiler seg i alle undersøkelsene om hva journalister stemmer. Det er særdeles få av dem som drømmer om å marsjere i takt i gatene under røde faner, noe du også skjønner om du tar deg tiden til å lese politiske kommentarer fra nevnte yrkesgruppe. Uansett hvilket ordvalg Journalisten bruker.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-23 12:22
Antall innlegg: 11608

Den eneste her som har trukket inn NKP og ønsket om å "marsjere i takt i gatene under røde faner", det er deg.

Og det store problemet med argumentasjonen din er at absolutt alle undersøkelser blandt norske journalister viser det stikk motsatte av hva du påstår.

"Journalister stemmer ikke så veldig mye lengre til venstre enn folket forøvrig", skriver du.

Vel. La oss se på tallene for de to venstresidepartiene i Medieundersøkelsen 2018, og sammenligne de med partienes oppslutning i forrige stortingsvalg.

Rødt.
11,8% hos journalistene.
2,4% i befolkningen

SV
21,0% hos journalistene
6,0 i befolkningen

Totalt 32,8% vs. 8,4%

Kilde : www.medier24.no/arti...ge t/436479

De andre partiene som er sterkt overrepresentert er Miljøpartiet og Venstre.
Mens både Høyre og FrP er kraftig underrepresentert.


Å kalle en slik enorm overrepresentasjon for "noe mer liberale verdimessig sett", og "ikke så veldig mye til lengre til venstre enn folket", det faller på sin egen urimelighet.


Jeg synes derfor det er ganske ironisk når du skriver "Virkeligheten kan være overraskende når man har overbevist seg om at myter er sanne"

 
hestlægg - Ikke medlem lenger2019-01-23 12:34
Antall innlegg: 57

Det jeg skriver i mitt innlegg er at "de stadig gjentatte påstandene om et blodrødt (!) media er særdeles vanskelig å ta seriøst." Jeg sier ikke at dette er din påstand. Men at påstanden er utbredt trenger man ikke gå lenger enn til et hvilket som helst kommentarfelt for å se. Uttrykk som "Sosialistmedia", "ARK", "Kulturmarxistene i Akersgata", "blodrøde journalister" osv. osv. florerer.

Jeg har som du ser aldri benektet at det er en dreining. Men en slik dreining er helt naturlig og neppe lett å gjøre noe med. Dersom høyreradikale ønsker å utdanne seg til journalister og starte blogger/nyhetskanaler er det ingen som stopper dem. Problemet deres er bare at utdanning har en tendens til å gjøre noe med konservative/reaksjonære holdninger.

Hva er ditt forslag? At et politisk utvalg skal bestemme hva journalister skal mene? Mener å ha sett noen eksempler på slikt opp gjennom historien, fra regimer på begge sider av det politiske spektrum.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-23 13:07
Antall innlegg: 11608

Jeg tror de fleste, meg selv inkludert, lever helt greit med at pressen er såpass mye mer venstre/venstreliberal enn befolkningen, så lenge man har den åpenheten man har med det.
Og kanskje særlig i dag hvor man ved et enkelt Google-søk kan lete seg frem til ulike synspunkter og saksvinklinger fra hele verden.


Det jeg derimot har litt problemer med, er disse konstante forsøkene på å diskreditere pressens egne undersøkelser og åpenhet med tilstanden.

Gjerne i kombinasjon med en særdeles usjarmerende retorikk som virker solid forankret i troen på at det bare er mangel på kunnskap og utdanning som gjør at folk ikke mener det samme som en selv.


 
hestlægg - Ikke medlem lenger2019-01-23 13:19
Antall innlegg: 57

Ikke bare ;)
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-23 19:19
Antall innlegg: 314

Hør-hør, Erik75.

 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?