Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående9 000

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Chiraff2019-02-01 22:50
Antall innlegg: 15832

Klimakrisen
Et faktum er at klimaet i uminnelige tider har fluktuert mellom istider og høye temperaturer.

Unge Chiraff er overbevist om at en gradvis omlegging fra fossilt brennstoff til en stor grad av elektrisitet, er MEGET fordelaktig for miljøet. MEN løser ikke den sk. KLIMAKRISEN!

Seriøse Synspunkter?
 
AaseB2019-02-02 00:43
Antall innlegg: 8147

Enig i det med overgang til fornybare energikilder. Men mener du at vi ikke står foran en klimakrise, siden du bruker såkalt her? Eller misforstår jeg deg, Chiraff?
Jeg mener at det er tegn nok som tyder på at det er en slik krise vi står foran, og at vi bør prøve å begrense effekten så mye som vi kan klare, i tilfelle det skulle vise seg at den er helt eller delvis menneskeskapt.
Men jeg kan nesten ingenting om temaet, derfor stoler jeg på den store majoriteten av ekspertise på området. Det er det dessverre en del folk med påvirkningskraft som ikke gjør.
Å lese at folk som f eks Christian Tybring-Gjedde eller Carl I. avfeier problemene som politisk korrekt propaganda, burde folk feste like liten tiltro til som dersom jeg skulle ha kommet med bastante uttalelser om hvordan operere en hjerne. Dette er kompliserte tema som de færreste av oss har null peiling på. Helt uinteressant hva som påstås av oss legfolk her. Men allikevel uttaler noen av oss seg skråsikkert. Merkelig, synes nå jeg. Skulle virkelig ønske at folk innså sin egen mangel på kunnskap på området og turte å slippe til mennesker som har jobbet med disse temaene i lang tid.

Heldigvis gjøres det noe positivt arbeid rundt omkring for å prøve å begrense skaden, selv om ikke media blåser det opp på forsidene.
For pengene rår her også. Nå har jo det vært mye fokus på kjøttspising i det siste. Jeg lurer på når det kommer en like pengesterk organisasjon og forteller oss at vi ikke kan fly så mye for moro skyld som vi gjør? Tror ikke det skjer i morgen, for å si det sånn. For ubehagelig for for mange.
 
Cygnus2019-02-02 13:19
Antall innlegg: 44845

Verre enn, hørte selv eks-justisminister Amundsen si at ‘klimaskremming’ var noe (venstrevridde?) politikere brukte for å karre til seg penger.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-02-02 14:06
Antall innlegg: 314

Problemene ligger jo ikke i Norge. Det er vel det mange reagerer på. Vi her på berget er jo flinke med kildesortering, renseanlegg, og all verdens miljøavgifter og generell tilrettelegging av miljøhensyn.
 
AaseB2019-02-02 16:00
Antall innlegg: 8147

Nettopp, og det som foreløpig går verst utover folk i andre deler av verden er jo ikke vårt problem og ansvar. Det finnes ikke viktig hva vi gjør uansett. Bare vi får fortsette å pumpe opp og utvinne olje, vi så er det ikke så nøye. Ikke sant, “Tom-Tom"?

 
Chiraff2019-02-02 16:45
Antall innlegg: 15832

AaseB: Jeg mener at ALT tyder på en klimaendring, men liker ikke uttrykket klimaKRISE, ref første avsnittet i innlegget over.

Forøvrig, se Kåre Willoch’s innlegg i debatten;

m.facebook.com/story...9& amp;_rdr
 
berita2019-02-02 16:50
Antall innlegg: 848

Når Chiraff bruker uttrykket «den såkalte klimakrisen», må det bety at han avviser at den kan være menneskeskapt.

Jeg tror at de som forsker på dette, forstår forskjellen mellom naturlige klimaendringer og det som skjer i stort tempo nå. Vi har fått advarslene lenge, de blir mer og mer skremmende. Selv om man tviler, så bør man handle som om man tror. konsekvensene kan bli så enorme ellers.

"Problemene ligger jo ikke i Norge, sier Tom-Tom." Hvis alle hadde hatt et forbruk som oss de siste 50 åra, hvordan hadde forholdene i verden vært, da tro?

Økonomien i Norge har i mange tiår vært mest basert på utvinning av fossile brennstoffer. Etter en nedgang legger vi nå opp til ny vekst i denne svært lite miljøvennlige sektoren.

Vi er svært langt oppe på lista over land i Europa som har flest flyreiser per innbygger, innenlands og utenlands. Overgang til el-kraft i transportsektoren er jo bra, men klimaendringene kan etter hvert føre til hyppigere vannmangel her også . Halvparten av jordas befolkning har stor vannmangel deler av året nå.

Jeg vet ikke hva Tom-Tom mener med "all verdens miljøavgifter og generell tilrettelegging av miljøhensyn", men har aldri tenkt at nå gjør vi nok. Hvis alle hadde hatt et forbruk som oss de siste 50 åra, hvordan hadde forholdene i verden vært, da tro? Tror ikke vi "her på berget" er mer villige enn andre til å endre livsstil på en måte som gjør at vi får et mindre komfortabelt liv. Vi er noe foregangsland når det gjelder miljøvern. Jeg er pessimist nå, skikkelig bekymret for hvilken framtid barnebarna mine og andres vil få.

Og Tom-Tom, ikke gjenta at jeg tilhører en eller annen "sekt" fordi jeg er uenig med deg:).




 
berita2019-02-02 16:53
Antall innlegg: 848

Glipp i redigeringa, ser jeg, sorry.
 
berita2019-02-02 16:59
Antall innlegg: 848

Vi er ikke noe foregangsland, skulle det stå.

Og en setning er gjentatt.
 
AaseB2019-02-02 17:05
Antall innlegg: 8147

@Chiraff: Helt greit å ikke like ordet, jeg misforsto deg tydeligvis. Beklager.
Kåre Willoch har blitt vis med åra, han.
Det koster mye mindre og er enklere å forebygge enn å reparere.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-02 20:01
Antall innlegg: 4429


Ser ut som om det er vi mennesker som "har skylda" ja; helt eller delvis. Godt at det er satt sterkt fokus på å "rette opp noe av feilene" vi har gjort. Forhåpentligvis er det ikke for sent...
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-03 00:59
Antall innlegg: 11608

Her er en grei oversikt fra SSB om fordelingen av utslippene våre (den er noen år gammel, men hovedbildet er mye det samme i dag også) :
www.ssb.no/natur-og-...ve r-av-oss

Den viser også at Norges utslipp utgjør omtrent én promille av verdens samlede klimagassutslipp.


Samtidig er det jo også et element at hele vår moderne velferdsstat i dag er basert på oljeindustrien.
2/3 av de årlige skattene og avgiftene som går inn til staten, stammer fra oljeindustrien.

www.vg.no/nyheter/in...-p aa-oljen

Så varer jo heller ikke oljeeventyret i all evighet heller, men pr.dags dato er det ingen alternative inntektskilder som er i nærheten av å dekke opp det inntektstapet som en avslutning av oljeutvinningen her til lands vil medføre heller.

 
Aran - Ikke medlem lenger2019-02-03 02:11
Antall innlegg: 6062

Carl I Hagen sier klimakrisen er oppspinn.
 
berita2019-02-03 08:04
Antall innlegg: 848

En promille av verdens samlede klimagassutslipp blir veldig mye på hver av oss!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-03 12:15
Antall innlegg: 11608

Selv når man måler utslipp pr.innbygger, så er ikke Norge blandt de 20-25 "verste" landene, berita.

 
1976kjell2019-02-03 16:17
Antall innlegg: 538

Alt som har med miljø å gjøre må vi prøve å forbedre. Lokal forurensning som forverrer lufta, redusere plastikk i naturen/havet, økt gjenbruk, minst mulig kasting av mat osv

Men om den globale oppvarmingen, hvis det i realiteten er noe oppvarming, er menneskeskapt, er jeg skeptisk til. Vi har nok eventuelt bidratt en mikroskopisk del, men ikke mye

Jorda er 4.54 milliarder år gammel, temperaturen har variert gjennom hele jordens levetid, mer eller mindre. At vi mennesker skal kunne ha påvirket temperaturen i så stor grad de siste 100 årene, slik som mange klimaforskere skal ha det til er tvilsomt

I tillegg drar nok noen nytte av den såkalte klimakrisen og håver inn penger. Et eksempel er Al Gore

Det er stor mulighet for at det blir klimaendringer, det har skjedd før også, men det er ikke noe vi er vant til. Noen land /områder kan nok bli rammet av at havet eventuelt stiger, det er ikke bra, men det vi må gjøre da er å hjelpe de som blir rammet, med å ta de i mot og la de bo i områder som ikke er rammet.

Vi må tilpasse oss det som skjer

 
berita2019-02-03 16:21
Antall innlegg: 848

"Hver nordmann slapp i 2017 i gjennomsnitt ut 8,4 tonn CO2. Det er langt over det globale gjennomsnittet på 4,8 tonn. India, der utslippene øker betydelig, slipper fortsatt «bare» ut 1,8 tonn per innbygger."

Vi er ikke blant de verste i verden, nei, men vi ligger over gjennomsnittet i EU ifølge disse sidene.

17 % av utslippene våre består av andre "klimagasser" enn CO2.

energiogklima.no/kli...in nbygger/

Vi bør ikke være fornøyde med å ikke være blant de verste i verden, vi bør ta sikte på å bli blant de beste av såkalte i-land.


 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-02-03 18:19
Antall innlegg: 314

Det siste avsnittet der er det vel ikke mange som er uenige i, berita.

Men, man må jo klare å komme opp med løsninger som ikke koster skjorta for vanlige arbeidere.
Tvinger man igjennom stadig økte avgifter på biler og bompenger og annet som de fleste som jobber har behov for, så rammer det jo først og fremst de som ikke har så god råd fra før, men fru Stordalen helt ufortrødent kan forsette å ta privatflyet sitt til Maldivene annenhver uke.

 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-03 21:30
Antall innlegg: 11608

Slettet noen tøyseinnlegg siden trådstarter ber om seriøsitet.

 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-03 21:35
Antall innlegg: 11608

Hva mener du vi bør gjøre for å redusere klimagassutslippene våre ytterligere, berita?


Jeg mener jeg selv bidrar på min lille måte.
Jeg bor midt i byen, og bruker trillebag og brukte plastposer når jeg handler. Og kan jeg velge mellom to "like" varer, så velger jeg det som evt. er svanemerket.
I tillegg så kildesorterer jeg, og bruker bilen min nesten utelukkende på langturer for å besøke foreldrene mine i Sverige.



 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?