Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 932

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
1976kjell2019-12-01 20:33
Antall innlegg: 538

"ikke sikkert" ble skrevet , det betyr at det ikke er helt sikkert

Ikke det mest seriøse svaret TiramB
 
TiramB2019-12-01 20:38
Antall innlegg: 781

Og "...muligens ikke kommer tilbake til,,,,,,,,,,,, " skrev jeg. Så det.

Ja, det var ikke så seriøst ment, da.

 
Angina2019-12-01 20:45
Antall innlegg: 265

Mens vi venter på at Vannmann skal bokstavere sin påstand for norsklærer AaseB (rart at ingen av oss andre virker å ha noen som helst problemer med å skjønne hva han mener...) så kan vi jo benytte anledningen til å ta frem denne igjen, siden AaseB fortsetter å hevde at "97% av forskerne er enige med Greta..."

www.forbes.com/sites...8f 89913f9f

Ja, 97% av forskerne er enige i at klimaendringene er reelle, og at menneskelig aktivitet påvirker dette.
Men, det inkluderer også alle de som mener at menneskelig aktivitet bare er en av flere deler av de tingene som påvirker klimaet.

Og det er defintivt ikke slik at 97% av forskerne er enige i de radikale og svart/hvitt bildene som Thunberg tegner opp når det gjelder løsninger, omfang og tidshorisont.

Men, det er kanskje forståelig at "norsklærer" AaseB faller for denne aggressive og forenklede svart/hvitt-retorikken, siden hun virker å ha store problemer med å forstå sammensatte bilder, f.eks. at det går an å synes at miljø- og klimautfordringer er viktige, men at man samtidig ikke synes Greta Thunberg hverken kommer med riktige løsninger eller riktig retorikk.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-01 20:49
Antall innlegg: 4429

Hm; ingen god tråd. Meningsutveksling? Er det et fremmedord for noen mon tro?
For mye personfokus er noe dritt; og det føles ubehagelig; så prøver å holde meg unna.
Ja, Darrang, dette "for Greta"- greiene er fjernt for meg også.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-01 21:02
Antall innlegg: 4429

Angina: :o) !
 
AaseB2019-12-01 21:30
Antall innlegg: 8147

"Det virker som ingen av oss andre har problemer med å skjønne hva han mener". Hvordan vet du det, "Angina"?
Kanskje du kjenner ham litt bedre enn oss andre, bare?

Jeg er ikke i dårlig humør, 1976kjell, men noe lei.
Jeg har sagt det før og sier det igjen: Rettferdige diskusjoner mellom ekte mennesker som tør å stå for det de mener selv, setter jeg pris på. Her er det ikke slik.



 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-01 21:59
Antall innlegg: 4429

Det er din oppfatning AaseB. Og hvorfor spør du ikke deg selv hva du gjør i et Forum som ikke lever opp til din forventning?
Det er jo trist for deg at du ikke når frem til oss med ditt budskap.
Jeg kan selvfølgelig bare svare for meg selv; og da gjør jeg det.
Du når ikke frem til meg; jeg forstår deg ikke.
 
TiramB2019-12-01 22:15
Antall innlegg: 781

I all verden, Ordputter! Vi er da flere som venter på et litt sånn oppklarende svar fra Vannmann, for hva er det egentlig han babler om?

Som jeg har skrevet tidligere; jeg heier på Greta Thunberg. Gjør det meg til en fanatiker, som Angina skriver?
Jeg flirer rått av typer som Jeremy C som hyler opp om at G.T har ødelagt bilinteressen/bilshowet osv osv.
Jeg heier på engasjert ungdom, og tro meg, de finnes i hopetall. Akkurat i disse dager vurderer jeg tekster av unge skribenter; 15-åringer som skriver side opp og side ned om saker som engasjerer dem. Klima, miljø, rasisme er saker som går igjen.
Jeg tenker at voksnes oppgave er å støtte opp om engasjert ungdom, ikke latterliggjøre, håne, skjelle ut.
Hva sier du?

 
Angina2019-12-01 22:39
Antall innlegg: 265

Selvfølgelig er man ikke fanatiker bare fordi man støtter Greta Thunberg.
Og like selvfølgelig er det flott å heie på engasjert ungdom.
Men, skal man gjøre det helt ukritisk? Uansett hva de sier?
Det er jo der jeg faller fra, i alle fall.
For miljøsaken i seg selv, den støtter jeg helhjertet.
Men, jeg liker ikke måten Thunberg-kampanjen turer frem på med en konstant bruk av worst case-scenarioene. Jeg tror dette bare vil slå tilbake på miljøbevegelsen selv over tid.

Og ja, jeg mener det sklir over i ren og skjær fanatisme når man ser på reaksjonene til f.eks. AaseB her.
Det er fullt frontalangrep, hvor man settes i bås med klimafornektere og annet ræl så fort man ytrer den minste lille kritikk av måten Thunberg-kampanjen drives på.
Det er null svar eller reaksjoner på dønn saklig kritikk og saklige spørsmål.
Kun mistenkeliggjøring av ens motiver og latterliggjøring av evt. skrivefeil eller dårlige formuleringer, og en endeløs rekke med dårlig skjulte antydninger om det ene og det andre.

Jeg er helt enig i at det er en dårlig stemning i denne tråden, men det tar jeg neimen ikke ansvaret for alene, altså.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-01 22:47
Antall innlegg: 4429

Vel, ikke alle som synes Vannmann babler Tiram.
Ja, det går sikkert fint an å snakke om dette engasjementet til unge mennesker på en ordentlig måte. Men hvorfor all verden denne heiinga på Thunberg? Støtte opp og ta på alvor er en ting; og selvfølgelig.
Men hvorfor dette overdrevne fokuset på en 16-år gammel jente?
Nei, jeg flirer ikke rått av at denne Jeremy C. prater pisspreik; for jeg tenker at han er like lite interessant som Thunberg i den store sammenheng. Har Angina sagt at de som heier på Thunberg er fanatikere? Jeg har oppfatta at hun mener det samme som mange av oss; det er et overdrevent fokus på denne jenta. Vi trenger ikke noen å heie på ustanselig...
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-01 22:49
Antall innlegg: 4429

Nei, den dårlige stemningen i denne tråden er det ikke du som har laget Angina.
 
Cygnus2019-12-02 07:50
Antall innlegg: 44845

Oppriktig talt, folkens! Utover at Tiram har sagt at hun heier på Greta så kan jeg ikke se at noen andre har uttrykt noen ‘Greta über alles’-holdning! Men dur endelig i vei! Og glem ikke sure-gamle-damer-karakter istikken! Dette siste halvåret har nemlig det vært noe en har begynt å slenge rundt seg.
 
Vannmann2019-12-02 08:24
Antall innlegg: 357

Ser jeg er etterlyst av enkelte her.
Men, jeg kan ikke skjønne hva mer jeg skal klargjøre. Det jeg har skrevet er da klart og tydelig.
At noen ikke ønsker å forstå det, det får være deres problem.

Og for min del skjønner jeg godt dersom noen klager over sure damer her, Cygnus.
Latterliggjøring og nedlatenhet er sjelden hyggelig å bli utsatt for.



 
Cygnus2019-12-02 08:43
Antall innlegg: 44845

Presis, Vannmann!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-02 13:48
Antall innlegg: 4429

Sure Gamle damer ja; det er i vinden nå. Etter at OP slutta å delta i tråder som avsporing ikke er ønska; da er der Sure Gamle Damer som er rykket opp til førsteplass. Burde det ha sin egen tråd? Er det da duket for mobbing av Sure Gamle Damer? eller er det en mulighet for forandring?
Ja, for de fleste av oss kan jo helt/delvis forandre på "uønsket adferd".
Jeg pleier å si, til meg selv, at jeg har forbedringspotensial... Ofte er bare det å si det høyt til seg selv nok; bevisstgjøring...
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-02 13:52
Antall innlegg: 4429

Stå foran speilet å si til deg selv: jeg har forbedringspotensial!
Jeg kan, nesten, slutte å spore av!

Dere kan, nesten, slutte å være sure gamle damer!
 
Cygnus2019-12-02 13:58
Antall innlegg: 44845

Vil nok heller være en sur gammel dame enn en selvopptatt halvgammel person!
 
Cygnus2019-12-02 14:00
Antall innlegg: 44845

Dessuten lurer jeg fælt på to ting: hvem har definisjonsretten for ‘sur’

Og
Hvorfor er folk så opphengt i alder? Det virker veldig sært (for ikke å si udannet!)
 
bris12019-12-02 14:27
Antall innlegg: 2591

Jeg lurer også på noe. Hvordan definere trivsel i en forumstråd? Tror det er opptil flere som trenger en samtale med seg selv, gjerne foran speilet. Selvinnsikt er en fin ting. Og når man «snakker med hverandre» kan man finne bedre uttrykk enn å kalle en annens innlegg for babling. Folkeskikk kalles det. Og hvorvidt man skal delta i forum eller ikke er vel noe vi alle vurderer fra tid til annen, uten at noen trenger å løfte sin pekefinger med formaninger. Å forsøke å bruke hersketeknikk - ved å stemple andre som sure, gamle osv f. eks. - det gir ikke god stemning.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-12-02 14:57
Antall innlegg: 11608

Bare skyter inn et par ting her, i tillegg til å oppfordre til en hyggelig tone videre.

Cygnus : Nå har jeg lest igjennom hele tråden her, og det er ingen som har skrevet et eneste ord her om "sure, gamle damer" før du selv lanserer uttrykket.

Aase : Det var jeg som startet tråden med den svenske professoren som lanserte menneskekjøtt som et klimatiltak.
Det utspillet kom på forsiden av så godt som samtlige svenske aviser, ble debattert i ordinære nyhetssendinger på tv, og havnet også i norske aviser.
Jeg synes nok godt man kan tenke seg litt om før man omtaler slike høyprofilerte utspill fra kjente akademikere som "å trekke frem sære tilfeller i ren desperasjon for å ramme miljøbevegelsen".


Nok sagt.
Kjør debatt videre!
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?