Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående9 090

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12019-12-03 11:28
Antall innlegg: 2588

Tonen er satt
Jeg har vært aktiv på ordspill siden 2008. Forum var på den tiden et sted for et mangfold av diskusjoner, moro og lek. Det har vært mange heftige diskusjoner, og det har gått en smule varmt innimellom.

Etter hvert falt aktiviteten noe ned, og årsakene var sikkert mange.

I de siste par (?) årene har aktiviteten tatt seg opp, og det ser ut til at det som nå gjelder er at her er det fritt fram for raljering og herjing i nær sagt alle sammenhenger. Det blir ofte hevdet av enkelte at det er en eller flere spillere som er aktive med flere nick og som bruker disse til å forsterke egne meninger/holdninger i forum. Dette vet jeg ikke så mye om.

Det jeg vet noe om, og som jeg opplever som problematisk i et forum (som burde være for alle), er den økende tendensen til at en gruppe spillere adresserer sine innlegg til en/flere som de oppfatter som sine likesinnede. Dette gjør at iallefall jeg føler at dette er ekskluderende. Det kan være en av grunnene til at det er en nokså marginalt hvem som fortsatt er aktive i forum.

Det har utvilsomt skjedd noe med tonen i innleggene. Mulig at jeg er så gammel at jeg ikke lenger kan stole på hukommelsen, men dette mener jeg er av nyere dato. Noen av innleggene her ligner mer og mer på det man finner i chattefeltene i diverse andre nettfora. Sier man fra at det blir sagt noe som man synes ikke er OK, så blir man øyeblikkelig stemplet som sur. Jeg er ikke sur, jeg er forbainna på ekte nord-norsk vis. Du verden så mange skjellsord og kallenavn jeg kunne ha brukt, men det som holder meg igjen er rett og slett at jeg ikke vil bidra til at forum forsøples.

Erik har i sitt innlegg i den nå avstengte tråden ”Gretne, gamle gubber” satt stempel på bl.a. meg som krenket som ikke tåler å bli kalt ”sur, gammel dame”. Som sagt over, jeg følte meg ikke krenket over det, bare skikkelig forbanna på forsøk på å målbinde noen ved godt kjent hersketeknikk. Krenket er kanskje bedre brukt på den følelsen jeg sitter igjen med etter admins stempel.

Tonen i forum er satt, og jeg takker for meg.
 
Cygnus2019-12-03 11:37
Antall innlegg: 44845

Helt enig i alt du sier, Bris!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-03 11:51
Antall innlegg: 4429

Det var trist bris1. Jeg føler det ikke sånn som deg. Men var temmelig usikker på min evne til å kommunisere skriftlig i begynnelsen.
Nei, admin. Erik brukte da ikke "krenkbar" mot verken deg eller meg. Men vi har jo forskjellige personligheter og forskjellige oppfatninger.
At jeg, til tider, har tatt mye plass her, kan jeg nok være enig i. Vi er flere som tar mye plass her. Vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes; første gang jeg prøver meg i et Forum. Men, må bare si at det er trist hvis du forsvinner bris1.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-12-03 12:50
Antall innlegg: 11608

Beklager at du opplevde mitt innlegg på den måten, bris1, for det var da definitivt ikke ment på noen som helst måte å skulle betegne deg på den måten du beskriver her. Ei heller forsøke å målbinde deg på noen måte.

Jeg kom hjem fra reise i går kveld, og leste igjennom tråden «Gretne gamle gubber». Og i et av de siste innleggene der, så var det en annen bruker som nærmest oppfordret til «kom med sure gamle damer-stemplet deres, da!», uten at noen hadde nevnt det tidligere i den tråden.
Så gjør du meg oppmerksom på at det har forekommet i andre tråder. Greit nok.
Skjønner at det ikke er hyggelig å bli kalt det.
Men i.h.t forumreglene våre, så tillater vi en viss temperatur, og stopper først ved trusler, mobbing eller trakassering.
Om å bli stemplet som «sure gamle damer» eller «pekefingertanter» er et overtramp der, er jeg dog usikker på. Vi kan godt ta en prat om det i spillvertgruppa.

Men, jeg synes faktisk fortsatt det er på sin plass å be om at man ikke oppfordrer folk til å komme med den type omtaler i andre tråder også, og at man lar evt. krangler av den typen forbli i de trådene der de hører hjemme.
Og jeg vet fortsatt ikke hvilket annet ord enn «krenkethet» jeg heller skulle brukt for å beskrive dette, og det var heller ingen intensjon fra min side å skulle ordlegge meg på en måte som du eller andre skulle ta ille opp.

Og jeg vet heller ikke hvilke andre ord enn «surr og vås» jeg skulle brukt for å beskrive Gnometråden i åpningsinnlegget der.
Så ble da jammen noen sure for min bruk av de ordene også.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-03 14:01
Antall innlegg: 4429

"Til lags åt alle kan ingen gjera".
Det er flere av oss som innimellom kommer litt i konflikt med en eller annen her inne. Men det meste kan jo løses opp i vel?
Ja, vi har alle forbedringspotensial; men er målet at alle skal være "de beste venner" hele tiden; og ingen noensinne må finne på å skrive noe som kan støte en annen det minste? Det går bare ikke.
Hvis du tenker at bare alle hadde tenkt og oppført seg her inne sånn som deg, så vil alt være greit?
Sure gamle damer- Selvopptatte halvgamle personer- og adminer. som ikke alltid kan veie hvert ord. Og resten av den brokete gjengen.
Det må jo være plass til alle?
 
klunk - Ikke medlem lenger2019-12-03 14:17
Antall innlegg: 343

Bra skrevet Bris1! Jeg synes å merke at miljøet er nesten umulig å diskutere på nett, det blir som regel "skyttergravskrig" av det. Forskjellige mennesker med forskjellig ståsted og et utall av faktorer og forskjellig oppfatning av begreper. Det er viktig å lære begreper, husk at det er med begreper man begriper verden. Og så må vi ha respekt for hverandre. Og til Erik75, Gratulerer med Strømsgodset, jeg sa det jo til deg at du måtte være optimist, de klarte seg jo :)
 
auau2019-12-03 15:35
Antall innlegg: 37867

Slutter meg til dem som gir bris1 hyllest for innlegget. For egen del ER jeg gammel av år, men neimen om noen skal få kalle meg sur! Vi har alle vår personlige uttrykksmåte, av og til kan vi bli misforstått. Ikke alltid like lett å skrive så alle oppfatter meningen. La oss legge godviljen til og hygge oss videre her i Ordspill, er min oppfordring.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-03 16:31
Antall innlegg: 4429

Ja, hvorfor kan vi ikke diskutere på en ordentlig måte hvordan vi vil ha det her inne? Føler ikke at jeg sitter i en skyttergrav; og er interessert i å høre andres mening. MEN, er det kanskje sånn at vi ønsker vidt forskjellige Forum? Skal det være takhøyde eller ikke?
Bris1 føler seg krenket av "admins. stempel". Beklager, men jeg faller helt av lasset her. Har heldigvis til gode å føle meg krenket på noen som helst måte her inne. Det har gått en kule varmt mellom Erik og meg også tidligere; men jeg føler meg ikke krenket av at han kalte "min" Gnometråd for "surr og vås". Og at Cygnus muligens tenkte på meg da hun skriver: "selvopptatt halvgammel person". Jeg synes det blir et problem når man gjentar det som er negativt/ikke spesielt positivt. Gjentakelser er slitsomt og litt mobbende. Jeg slengte nok av meg noe om gamle damer en gang også; men har forhåpentligvis vett til ikke å la det bli en vane...
Tviler på at Cygnus er interessert i å gjøre det til en vane å kalle meg selvopptatt halvgammel person heller...
Bris1 har kalt seg selv Petimeter. Jeg har kalt meg selv AffektFant.
Cygnus har kalt seg selv KrangleFant.
At et gruppe spillere adresserer sine innlegg til noen de oppfatter som "likesinnede" kan vel forekomme; men er det et problem?
Den eneste grunnen til at jeg, virkelig, (tidligere) vurderte å slutte her inne var heldigvis bare på grunn av meg selv; og min egen usikkerhet. Aldri på grunn av noen andre. Men så tenker jeg at det beste er å bli og lære og tåle.
 
LilleLaila2019-12-03 17:14
Antall innlegg: 3144

Jeg legger gjerne godviljen til for at vi skal få en bedre tone her! Ikke gå da, Bris1! Satte sånn pris på deg :)
Gloria hilser så mye (hun har ikke lyst til å bidra til mer forvirring).
Det må da være plass til alle her, både kranglefanter, ordgytere og damer over 50 :)
 
TiramB2019-12-03 18:00
Antall innlegg: 781

Der var Gretne, gamle.....-tråden strupet. Og Bris har opprettet en takk-for-seg-tråd. Vel.

Vi har ulikt syn på saker og ting, det er sikkert og visst.
.....og det bør det vel være rom for.

Gjentar meg selv fra Gretne, gamle-tråden; er det noe som skaper mistrivsel så er det vel dette at noen kommer med påstander om at enkelte spillere opererer med flere profiler for å støtte seg selv, særlig i litt sånn kontroversielle saker som klima og innvandring.
Dette er påstander uten bevis, som blir hengende i lufta hvor alle blir anklaget/mistenkeliggjort , og som fører til at flere får behov for å "renvaske" seg. Temmelig håpløst, syns jeg.

Men, men og whatever...... For min del gidder jeg ikke å la irritasjonsmomenter ødelegge moroa. For ja, i det store og hele så er ordspillforumet humor og engasjerende og noe helt for seg selv. Syns jeg.
Men nå kan jeg ikke sitte her og bable, jeg har masse arbeid som venter på meg.............
Det var alt i denne omgang ;-) ;-)


 
TiramB2019-12-03 18:02
Antall innlegg: 781

Ps, la oss alle sjenke en tanke til Jeremy Clarkson og Greta Thunberg. De skulle bare visst................ ;-)
 
_BillyTheKid - Ikke medlem lenger2019-12-03 18:19
Antall innlegg: 747

Tråden gretne gamle .. skulle vært stengt for lenge siden.og det kommer opp temaer i hytt og pine som trådstarter vet engasjerer og skaper temprement,og da må til slutt gå sånn som nå når spillvertene ikke lenger setter grenser tidlig nok.Var mere tak i slikt i gamle dager da var det rett ut om en var ufin eller overivrig
 
LilleLaila2019-12-03 18:31
Antall innlegg: 3144

Javel, Billy. Syntes det var litt artig jeg, da. Men så er jeg heller ikke konfliktsky :)
 
snubi2019-12-03 18:39
Antall innlegg: 500

På generell basis kan jeg anbefale scrolle-funksjonen når det er ting man ikke liker. Siling er gull!

Hvor enn det finnes et forum, være seg her eller andre steder, vil man møte på folk som oppfører seg ulikt og interesserer seg for ulikt enn en selv. Å bruke energi på å bli oppgitt er fånyttes :)

 
TiramB2019-12-03 19:17
Antall innlegg: 781

Billy: på hvilket tidspunkt mener du at Gretne-tråden burde vært stengt, da? Og hvorfor?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-03 20:13
Antall innlegg: 4429

Ja, hva mener egentlig Billy?
Og snubi har helt rett; siling er smart!
Den derre "flere profiler saken" skulle kanskje ha vært "oppklart"...
Men, det er jo bare en her som har hatt så voldsom interesse for det; så da er det historie, kanskje...
Ja, LL, ikke bra å være altfor konfliktsky.
 
AaseB2019-12-03 20:37
Antall innlegg: 8147

Veldig synd dersom oppegående folk som bris1 forsvinner, men jeg forstår det. Hun gir en god forklaring som jeg tipper de som har forsvunnet litt mer stillferdig før henne de siste åra kan stille seg bak. Ingen tvil om at forumet engasjerte flere før.

TiramB: Det er ikke mye som skaper så mye mistrivsel som at noen påstår at det foregår noe ugreit som skaper mistrivsel, mener du.

Jeg ser det slik: Å gå ut med en påstand om at triksing skjer uten å nevne navn, gir den som står bak dette tullet sjansen til å holde opp uten at alle vet hvem det er. Men selvfølgelig blir det spekulering og uro på dette viset. Dessverre.

En samla admingjeng som gikk ut avkrefta påstanden, ville nok hatt en beroligende virkning på mange her.




 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-03 20:51
Antall innlegg: 4429

Beroligende virkning? Så vidt jeg kan se så er det ikke så mange av oss som trenger å bli beroliga. Men jeg oppretta faktisk en tråd som ble tatt bort. Der skrev jeg at du hadde et stort ønske om en "oppklaring"; og at du burde ha oppretta tråden; men jeg gjorde et forsøk. For meg er det ganske uinteressant. Admin. syntes ikke det var noen god ide.
Du får stille spørsmålet til admin. gjengen.
 
kda2019-12-03 20:54
Antall innlegg: 684

Hva betyr "triksing" her?
 
Nixita2019-12-03 22:19
Antall innlegg: 4720

Vi ville egentlig ikke gå ut med dette, men siden etterlysningen om svar fra oss tas opp igjen og igjen her, så tvinger man frem et svar fra oss.

Og det korte svaret er at vi spillvertene har ingen muligheter for å kunne sjekke hvem som har flere profiler, og hvem som evt. bruker flere av disse i forumet.

Vi *hadde* tidligere et verktøy som vi kunne bruke til dette formålet, men dette ble stengt ned for en stund tilbake.
Det var heller ikke et verktøy som vi kunne basere bastante konklusjoner med, da det var alt for lett å omgå dette gjennom svært enkle grep, og som ellers kunne gi «treff» gjennom rene tilfeldigheter.

Så hvis noen synes det er morsomt å snakke med seg selv i forumet, så er det altså i realiteten fritt frem for det. Det er det ingen av oss som kan sjekke lenger.

Videre spekulasjoner om hvem som er hvem vil derfor bare forbli nettopp spekulasjoner, og en fortsatt klaging og bruk av gåsetegn og personrettede innlegg vil derfor neppe bidra til annet enn en fortsatt dårlig stemning her i forumet.

Ellers vil vi spillvertene gi vår fulle tilslutning til Snubis innlegg på første side her i tråden, som oppfordrer til å bare bla forbi de innleggene og trådene man evt. ikke liker.
Og føler du deg truffet av mobbing, trakassering eller andre kritikkverdige forhold her i forumet som vi spillvertene ikke fanger opp selv, så send oss en melding så vi kan se på det.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?