Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 963

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
GreteSB2020-01-19 21:30
Antall innlegg: 7777

Hvis det er riktig at en syrisk lege har gitt gutten diagnosen cystisk fibrose så er det ihvertfall alvorlig nok.
FrP kan jo gi et tilsvar i avisen.
Det har kommet et titalls IS-medlemmer til Norge mens FrP har sittet i regjering med justisministeren uten at det har vært gjort noe poeng ut av det. Hvorfor er det så mye verre med to barn og moren som vil bli påtalt og evt. dømt?
Jeg er glad for at Norge fortsatt er en rettsstat.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-19 21:36
Antall innlegg: 4429

Å? Et titalls IS-medlemmer? Nei, det har vi ikke hørt stort om.
Så denne saken, som har fått så stor oppmerksomhet, den kan ikke FRP tåle å tape? Hvorfor er denne saken så mye viktigere for FRP enn de andre? Dere som har fulgt litt mer med, har kanskje noen tanker om det?
 
Angina2020-01-19 21:38
Antall innlegg: 265

De andre IS-krigerne har vel kommet hjem for egen maskin, GreteSB. Lite man får gjort med det, utover å dømme de i retten.
Jeg er også glad Norge er en rettstat, men vår lovgivning er overhodet ikke laget for tilfeller som dette.
Denne dama kommer til å være ute på gata igjen som en fri kvinne om maks et par år. Ingen ser for seg at man vil klare å dømme henne for noe mer enn IS-medlemskap all den tid alle evt. vitner og bevis om hennes deltagelse i den organisasjonen befinner seg i Syria.

Jeg synes det er et hån mot alle de flyktningene vi allerede har tatt i mot som har flyktet nettopp p.g.a. IS' herjinger at vi bruker så mye ressurser på å hente overgriperne og ikke ofrene.

Og jeg skjønner veldig godt at FRP reagerer på at Sunnmørsposten fremstiller det som om de er villige til å drepe barn.
Det er det moren deres som er.
Ingen norske politikere.

 
GreteSB2020-01-19 21:43
Antall innlegg: 7777

Det er flere av de som har kommet tilbake som har fått flere års fengsel.

Dette stykket er fra 2018 og her nevnes det 30-40 fremmedkrigere som har returnert.
www.dagsavisen.no/de...-1 .1128452
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-19 21:49
Antall innlegg: 4429

For egen maskin ja. Hvis det er sånn, så er det ikke rart at det har fått så lite oppmerksomhet. Men, uansett om man kan si at moren har dytta barna foran seg; så er fakta at det må man se bort ifra hvis man tenker at på å redde barna. Raseriet mot denne moren er større hos FRP enn ønsket om å hjelpe barna. Man kan være så rasende man bare vil, men hensynet til barna veier tyngst.
 
Angina2020-01-19 21:52
Antall innlegg: 265

Ordputter : Den store forskjellen på disse sakene som GreteSB viser til, og den saken som diskuteres nå er at disse hun henviser til her kom seg hjem til Norge på egenhånd, mens man her har satt himmel og jord i bevegelse og brukt mange millioner av offentlige midler for å hente denne moren hjem på statens regning.

Disse barna kunne vært i Norge og fått medisinsk behandling for lenge, lenge siden.
Men, det nektet moren.
Tenk på det.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-19 22:05
Antall innlegg: 4429

Ja, det er ingen hyggelig tanke. Men man kan ikke straffe barna for morens manglende vilje. Og så er det visst også snakk om at denne moren skal betale for deler av operasjonen, senere?
Ja, hvordan kan dette bli rettferdig egentlig? Det hadde jo vært fantastisk om mora ikke hadde "eiendomsrett" til disse barn; og at hun ville blitt fratatt dem når hun nekta dem å få behandling i Norge, uten at hun fulgte med. Så det er provoserende at hun brukte dem; men dessverre er loven sånn. Egentlig ganske absurd.
 
Angina2020-01-19 22:13
Antall innlegg: 265

"Man kan ikke straffe barna for morens manglende vilje", sier du.

Hvem er det som straffer barna?
Det er jo kjernen her.

Den norske staten har sågar langt overgått sine forpliktelser i dette tilfellet allerede før de hentet de.
Jeg leste en kommentar fra en skarpskodd advokat på Twitter som påpekte at etter lovens bokstav og UDs retningslinjer for utenlandsopphold, så hadde ikke moren og barna engang krav på noe som helst form for hjelp her.

Likevel så sitter Sunnmørsposten og rabler om at FRP dreper barn fordi man ikke ville hente moren.
Det er helt skammelig.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-19 22:34
Antall innlegg: 4429

Men, de aller fleste av oss tenker vel ikke så kort? At FRP dreper barn fordi man ikke vil ha med moren. Ja, moren straffer barna; og Norge kunne ha latt være å hjelpe dem. Hvis regjeringa hadde sagt nei til å hjelpe dem, så hadde det vel ikke blitt ramaskrik av det?
Nei, når de først hadde begynt denne prosessen, så var det ingen vei tilbake. Synd det ikke er en mellomløsning i sånne saker.
 
GreteSB2020-01-20 07:07
Antall innlegg: 7777

Det er ihvertfall påfallende at det blir så mye oppstyr pga denne saken nå, regjeringsmedlemmene har visst om dette siden i høst.

Nå er de nå i Norge, moren må betale tilbake en del av kostnadene, PST har kontroll på henne og barna får en tryggere oppvekst. Det kan da ikke være så galt.


 
Angina2020-01-20 09:26
Antall innlegg: 265

Regjeringspartiene var enige om å hente ut barna, GreteSB. Det har de vært lenge. At man de siste månedene snudde til å også hente moren ble det ikke informert om til alle, virker det som.
Alle har vært enige om å hente barna. Det er ikke der uenigheten ligger.

Men, ja.
PST har sikkert kontroll på kvinnen.
Og de må fortsette å bruke store ressurser på å ha kontroll på henne i årevis.

Og det er jo det som er poenget her.
Ingen andre nordmenn som oppholder seg i utlandet kan regne med å få samme hjelp som hun har fått her.
Og det selv om hun med vitende og vilje valgte å forlate Norge for å slutte seg til vår tids verste terrorgruppe. Og forble der helt til områdene ble fysisk gjenerobret.


P.S. Tror du virkelig på at moren kommer til å tilbakebetale så mye som en fem-øring av disse millionene dette har kostet? Ser du for deg henne i en ordinær jobb i overskuelig fremtid?
 
GreteSB2020-01-20 09:50
Antall innlegg: 7777

Vi blir nok ikke enige og det er greit.

Siv Jensen har ihvertfall visst om dette, sannsynligvis de andre regjeringsmedlemmene også.

PST må bruke store ressurser på alle hjemvendte fremmedkrigere, det ligger i jobben deres.

Uansett om moren kommer i jobb og betaler tilbake eller ikke, gjelden vil være der.

Uten å starte en ny diskusjon, - jeg lurer på om French måtte betale tilbake noe av de 11 millionene det kostet å få ham hjem.
 
Angina2020-01-20 11:08
Antall innlegg: 265

Igjen : Forskjellen ligger i at de andre fremmedkrigerne har kommet seg hjem til Norge for egen maskin.

Her har man brutt UD-reglene vi andre må følge for å hente hjem en IS-sympatisør som i tillegg er villig til å ofre sine egne barn for å redde seg selv.

Det er litt av et valg når man først skal velge ut en person som staten er villig til å tøye reglene for, og så bruke et tosifret millionbeløp på "redningsaksjonen".

Og igjen : Det er en helt skamløs og løgnaktig fremstilling av saken fra Sunnmørsposten.
 
kda2020-01-20 12:33
Antall innlegg: 684

Alternativ 4 for min del.
Jeg tror også Frp er bra for vårt politiske liv (selv om jeg ikke stemmer på dem). De holder unna en del latterlig snillisme og blindhet, men jeg vil ikke ha dem som valgseirere. Da tror jeg vi får et hardt og kaldt samfunn.
 
London Rose2020-01-20 12:45
Antall innlegg: 10348

Jeg leser Sunnmørsposten hver dag, og denne artikkel flere ganger…
Hva er skamløs med den?
Hva er løgnaktig?
Ytrings frihet er grunnleggende ... men du må også tåle å stå til ansvar for dine holdninger ..og
her tenker jeg på FRP… som er så ‘misforstått’ hele tiden…
 
Angina2020-01-20 12:58
Antall innlegg: 265

London Rose :

FRP har i likhet med de andre partiene hele tiden sagt ja til å ta i mot barna her.

Det er moren, som altså frivillig har tilsluttet seg vår tids verste terrororganisasjon, som er stridens kjerne siden moren har nektet Norge å ta i mot barna hennes og gi de helsehjelp.


Så skriver Sunnmørsposten følgende :

"Vil Fremskrittspartiet ut av regjering fordi Norge berger et fem år gammelt barn fra døden i en flyktningleir i Syria, så står døra åpen.»

og

«partiet at flertallet i Regjeringa skulle bøye seg for deres syn, og ofre et alvorlig sjukt barn på alteret for en «streng innvandrings- og flyktningpolitikk»


De hevder at FRP vil ut av regjering fordi man "berger et barn fra døden", og er villige til å "ofre et alvorlig sjukt barn på alteret for en streng innvandringspolitikk".


Synes du det er en riktig fremstilling av saken, all den tid det er moren som gjentatte ganger har nektet Norge å hente barna og dermed etter eget utsagn risikert sine egne barns liv her?

(Med forbehold om at den ene ungen faktisk er syk, da. Det virker jo mer og mer usikkert...)


 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-20 13:42
Antall innlegg: 4429

Ja, jeg tenkte også på French. 11 millioner? Uff nei, det er ikke bra.
Lurer på hva jeg ville følt hvis landet måtte betale så mye for meg i en sånn situasjon, og jeg aldri kunne betale tilbake. Ingen bra følelse.
 
pelagonia2020-01-20 14:48
Antall innlegg: 105

Der gikk de ut, gitt. www.dagbladet.no/nyh...k/ 72047808
 
AaseB2020-01-20 16:00
Antall innlegg: 8147

Takk og farvel til dem! Nå har de fått frigjort seg og skal sitte i opposisjon framover og ganske sikkert utsette regjeringa for den “heksejakta“ de ikke har tålt selv uten å bli stakkarslige og vonbrotne.
Et sykt norsk barn med mor og et søsken som blir henta hjem skulle altså til før begeret var overfylt.
Dette ble vurdert som mer utålelig enn de ca 40 IS- krigerne som har kommet tilbake til landet tidligere. Forstå det den som kan.
Det er bare å stålsette seg mot de humørløse skremmerne fra ytre høyre framover.
Håper folk har blitt immune nå.
 
Angina2020-01-20 16:47
Antall innlegg: 265

Jess! Endelig ut av regjeringen! Det var på høy tid.

Begeret rant over da man endte med å tøye reglene alle andre nordmenn må forholde seg til for å bruke millioner på å hente hjem en IS-terrorist, AaseB.
Det er ingen som har sagt nei til å ta i mot barna.

Og apropos dine beskrivelser av folk som "humørløse skremmere fra ytre høyre", "den engstelige delen av befolkningen" etc.

Det er ganske oppsiktsvekkende å se folk som deg som hamrer løs på FRP som om de var djevelen selv, ikke ha noen som helst betenkeligheter med at vi bruker millioner av offentlige midler på å aktivt hente hjem en person som frivillig har vervet seg til en organisasjon hvor man har brent folk levende, lært opp barn til å halshugge og avrette folk, og drept og voldtatt over en lav sko.

Og det er en ondskap som var godt kjent og veldokumentert også før denne kvinnen reiste nedover.


Leder av LIM-nettverket (Likestilling, Integrering, Mangfold) Dana Manoucheri har en god kronikk på trykk nå, hvor hun setter ord på det mange av oss føler.

"Her går vi over stokk og stein for å få hjem en terrorist og hennes barn - med fokus på barna. Samtidig fikk vi vite i dag gjennom en rapport fra Oslo Economics at over 415 barn og unge er etterlatt i utlandet mellom 2016-2018.
Selv om forskere frykter at tallene kan være opp mot 1400 barn, nevnes ikke disse barna i mer enn en og annen overskrift, og i beste fall skal dette kartlegges fra myndighetenes side.

Men ingen offentlig aksjon.
Hverken fra sivilsamfunnet eller de politikerne som nå hever stemmen på vegne av denne terroristen og hennes barn og krever handling.
Fortjener ikke disse barna handling?

Det er skammelig, flaut og et svik mot disse 400-1400 barna.

Vi bør alle se ned og skamme oss over denne forskjellsbehandlingen som nå gjøres, og som vi stille aksepterer.

For faktum er at det sitter muligens 1400 norske barn forlatt i utlandet, og vi bruker all vår kraft på å rope på vegne av en terrorist og hennes to barn."

www.nettavisen.no/ny...09 818.html


 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?