Spillrom
Sjiraffen25
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede26
Mobilspill
Pågående8 935

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Angina2020-02-09 00:27
Antall innlegg: 265

Du synes heller ikke det er ekstremt å ønske revolusjon i Norge, slik partiet Rødt har i programmet sitt, Ordputter?
For meg er det rart at folk bare kan trekke på skuldrene av sånt.
Det blir nesten så man føler at de ikke blir tatt på alvor.
 
Cygnus2020-02-09 00:33
Antall innlegg: 44845

Du vet godt at Rødt ikke har væpnet revolusjon i sitt program, Angina - og at alle partiene jobber innenfor demokratiet. Men med forskjellig syn på økonomien. Og FrP har noen folk som jeg kanskje ville kalle ekstreme uten at jeg venter at de skal gå ut og lage terror (evt drepe svarte mennesker).
I alle høve har Norge hatt en del terror og terrorrelatert drap, og det har utelukkende vært fra 'høyre' side her til lands. Og igjen - høyre og venstre begynner å bli meningsløse termer!
 
Angina2020-02-09 00:38
Antall innlegg: 265

Sårt punkt, Cygnus?
Jeg har ikke nevnt "væpnet", men forholder meg til partiprogrammet deres, hvor man også kan lese at de mener at SV beskyttet kapitalismen og andre relativt ytterliggående påstander.

Hva er galt med å henvise til dette og argumentere for at partiet er ekstremt på basis av dette?

 
Cygnus2020-02-09 00:50
Antall innlegg: 44845

Revolusjon uten våpen er vel ikke det som ligger under det du hevder - revolusjon betyr da simpelthen en dreiing rundt, dvs stor endring - og det må da være ‘lov’? Hvordan tror du Norge hadde vært i dag dersom en ikke så at det ‘revolusjonære’ arbeiderpartiet hadde satt i gang en prosess - husk hvordan det var sent på 1800-tallet, fyrstikkpiker osv . Det er helt utrolig at vi bare tror at alt -slle godene våre - kom flytende på en fjøl! Se til USA, du, og vær glad for at vi har vært litt ‘revolusjonære’ her - min amerikanske familie er ikke i tvil om hva de ville foretrukket!!
 
Cygnus2020-02-09 01:01
Antall innlegg: 44845

Første setningen ble litt krøkkete - mente at enten du nevner det spesifikt eller ei, så er det vel væpnet revolusjon som er skremselen du leker med -ordet revolusjon alene har vel mange bruksmåter som jeg nevnte før.
 
Angina2020-02-09 01:01
Antall innlegg: 265

Jeg synes nok ikke det er særlig relevant å sammenligne "revolusjonære" på 1800-tallet, med det å ønske revolusjon i en moderne sosialdemokratisk velferdsstat som dagens Norge er.

Men, ja. Selvsagt er det "lov" å ønske det. Jeg har da ikke påstått annet heller?
Jeg synes bare det er ekstremt.
Og det må vel være "lov" det også?

Forøvrig : Det er bare du og AaseB som insisterer å sette ordet "ekstrem" i bås med tertorisme etc.
Dette til tross for at jeg og andre her har forklart flere ganger at det ikke er den tolkningen vi tillegger ordet her.
 
Angina2020-02-09 01:05
Antall innlegg: 265

Nei, det er *ikke* væpnet revolusjon som er "skremselen jeg leker med".

Jeg har ikke nevnt væpnet i det hele tatt, og vil gjerne ha meg frabedt å bli tillagt uttalelser og motiver jeg ikke har gitt uttrykk for.

Jeg har som nevnt før redegjort for hva jeg mener flere ganget, og jeg setter lite pris på disse stadige tolkningene på verst mulige vis.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-09 01:24
Antall innlegg: 4429

Ja, nettopp. Høyre og Venstre ER meningsløse termer! Godt sagt Cygnus. Sånne som meg, som ikke graver dypt i ett eller annet "absolutt høyre" eller "absolutt venstre"; synes det er befriende hvis vi alle kan ta vekk disse polariserende båsene, eller noe i den duren...
 
Angina2020-02-09 01:29
Antall innlegg: 265

Litt spesielt å be folk slutte å snakke om høyre og venstre når en selv er den eneste som har skrevet om det, vel?

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-09 01:52
Antall innlegg: 4429

Ja, hva ønsker egentlig Moxnes og Rødt? Revolusjon- en stor endring.
Til det bedre eller til det verre. Så små som de er nå, og sannsynligvis kommer til å forbli, så kan de bare leke med tanken om en eller annen revolusjon. Men hvis de, mot all formodning, skulle vokse seg så store at de faktisk får en betydning; DA vil vi sikkert få ordentlig innsikt i hvilke revolusjonerende tanker og ideer de har. Inntil da, så sover vi nok godt!
 
AaseB2020-02-09 10:24
Antall innlegg: 8147

Det er en liten gjeng i offentligheten som har en del likhetstrekk. Vi ser de her i forumet, og i både norsk og internasjonal politikk.
De bruker den samme "diskusjons"-teknikken; å slenge ut drøye påstander uten noe resonnement bak. (Det kan virke som at formålet er å provosere, men det sender også signaler til velgere som synes påstander uten begrunnelse
er et tilstrekkelig agn å bite over. De er det en del av, dessverre.)
Og kommer det spørsmål og motargumenter i etterkant følges ikke de opp med noe begrunnelse som kunne gjøre påstanden mer forankra, enten basert på tidligere erfaring eller hva forskning har vist. Neida, da gjentas bare det som allerede er sagt, ispedd utskjelling/diskrediterin g av den som er så frekk å stille spørsmål. Den som starta det hele skyr ingen midler og krever å bli tatt på alvor. De er utsatt for usle angrep, det må vi jo forstå. Fake news! Hylekor!

Hvor langt det kan gå når slike folk får makt, ser vi et skremmende eksempel på i USA nå, der folk får sparken fra det hvite hus fordi de gjør nettopp det som kreves av alle i en rettsak, å være ærlige og fortelle sannheten.
Heldigvis er det tegn rundt omkring på at folk våkner.

 
Cygnus2020-02-09 11:32
Antall innlegg: 44845

Angina, angina, angina! Nå må du ikke være så dampveivalsaktig og krsnglete! Har jeg bedt deg eller noen slutte å bruke termene høyre og venstre? Jeg bruker dem selv av og til, og her nettopp fordi det var det som begynte hele denne diskusjonen, noen (LLaila?)som skrev at det var bra å ha motvekt til den ekstreme venstresiden. Så det er helt utrolig st du sier jeg er den eneste som har brukt dem! Og DEN hånlige tonen!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2020-02-09 21:26
Antall innlegg: 11608

Da lar vi alle innleggene bli stående, men siden tråden her sklir ut nok en gang, så velger vi å stenge den siden temaet nå virker ferdigdiskutert.


Så vil vi igjen minne om følgende :

På vår svenske søsterside diskuteres det jevnlig både klimaendringer/miljøpolit ikk, innvandring, Greta Thunberg, religion og kommunismens fall, og mye annet.

Dette gjøres helt uten problemer, og uten de stadige personkranglene som man ender opp med i tråder om samme temaer her hos oss.


Så derfor vil vi oppfordre til følgende forumråd :

1. Hvis du ikke er villig til å lytte til dine meningsmotstandere, så har du i utgangspunktet lite å gjøre i et diskusjonsforum.

2. Motargumenter er ikke et motangrep.

3. Kritikk av debattstil er ikke et personangrep.

4. Husk at tegnsetting og bruk av store bokstaver også har betydning for hvordan du oppfattes av andre, og ta høyde for dette hvis du lar deg friste til å erstatte punktum med utropstegn, f.eks.

5. Hvis du skal sitere meningsmotstandere, så gjør det korrekt, uten egne tilføyelser eller endringer i ordlyden.

6. Ikke spre vage beskyldninger mot "enkelte" eller "noen her i forumet". Vær heller konkret på hvem du mener gjør hva hvis du er misfornøyd med noens debattstil eller innleggsinnhold.

7. Hold deg til temaet, og styr unna irrellevante sammenligninger og henvisninger.


God debatt videre!
 
Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?