Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående9 094

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
pelagonia2020-02-21 10:31
Antall innlegg: 105

Jeg tenker at politisk korrekthet handler mye om hva som er de holdningene man «bør» ha, og hva som har blitt lært oss er «riktig». Da tenker jeg særlig knyttet til multikultur, innvandring, islam etc., hvor det er raust og godt å være for en liberal innvandringspolitikk, multikultur er flotte greier o.s.v.
Vi er mange som ikke tør å si åpent hva vi egentlig mener om bl.a. disse områdene i dag.
Ikke fordi vi er rasister eller ondskapsfulle mennesker, men fordi det har blitt så vanlig at man får satt spørsmål ved ens menneskesyn eller sammenlignet med både det ene og det andre av ytterligheter hvis man sier åpent hva man mener.
Bare til daglig er det massevis av mennesker rundt meg som helt åpent og fritt fordømmer FrP-ere og andre innvandringskritikere.
Resett, Dokument, HRS, etc. er noe av det verste de kan tenke seg, og helt på linje med Breivik og Hitler.
Kollegaer på jobben ytrer slike fordømmelser i lunsjen uten å blunke. Også sjefen min. Det kan liksom ikke falle dem inn at noen i deres nærhet sympatiserer med noe av dette.
Summen av alt gjør det veldig ubehagelig å si åpent hva jeg mener, eller være aktiv i den offentlige diskusjonen. Bare min kjære vet hva jeg egentlig tenker. I tillegg jobber jeg som byråkrat, og må være forsiktig med å ytre politiske meninger av den grunn.

Det er denne selvpålagte sensuren som for meg blir konsekvensene av den politiske korrektheten.
Og jeg ser ikke den samme mekanismen på motsatt side.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-21 11:38
Antall innlegg: 4429

Så da blir du på en måte knebla? Flertallet har talt.
Glad jeg har mest med hus å gjøre, egentlig...
Men vet godt hva du mener, og det er ubehagelig.
Flokktenkning er ikke bra uansett.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-21 11:53
Antall innlegg: 4429

Har en liten litt rar historie fra mange år tilbake. Jeg var ute på tur med dyra, og "dumpa borti" et slags arrangement på Torvet. Fullt av folk, og jeg ble stående litt for høre. Dette er en liten by med omkring 3000 mennesker innenfor byområdet (litt under 7000 i hele kommunen).
To menn som sto rett foran meg var litt oppglødde, den ene sa til den andre: -Vi kan jo ta imot 3000! Og så fortsatte de å snakke om solidaritet og annet "fint". Litt komisk er det, men jeg kvakk til! og lurte litt på om det faktisk kunne komme 3000 innvandrer/flyktninger til en så liten kommune. Selvfølgelig ikke! Det mente nok ikke han som sa det heller, men bare å tenke tanken skremte meg. Det er nok over 25 år siden.
 
TiramB2020-02-21 22:27
Antall innlegg: 781

Pelagonia: Denne teksten deles på fb for tiden. Mistenkelig lik ditt siste innlegg.......





"Hei Halvor! Jeg vil først takke deg for den jobben du gjør og den støyten du tar med å fronte dine synspunkter på innvandring, som jeg deler fullt ut. Jeg har foreløpig bare fått lest utdrag av boken din, men følger med på diskusjonene rundt den. Det er utrolig lærerikt og givende å følge deg på Facebook, og jeg skulle ønske jeg kunne bidra mer med egne kommentarer.

Jeg vil gjerne si litt i fortrolighet om hvorfor jeg må holde igjen det jeg egentlig mener i det offentlige rom. Jeg hørte på civita-podcasten med Eirik Løkke. Han påstod at innvandringsdebatten i Norge er fri og at han ikke oppfatter at det er vanskelig å fremme kritiske synspunkter. For min egen del tar han feil. Det er så mange rundt meg som åpent fordømmer FrP-ere og andre innvandringskritikere. Resett, Dokument, HRS, FrP etc. er noe av det verste de kan tenke seg, på linje med Breivik og Hitler.

Kollegaer på jobben ytrer slike fordømmelser i lunsjen uten å blunke. Blant annet i forbindelse med valget i fjor ("hvem er disse menneskene som stemmer på FrP, egentlig?" - til og med etter Clintons "deplorables"-fadese.) Også sjefen min. Det kan faktisk ikke falle dem inn at noen i deres nærhet sympatiserer med noe av dette. Familiemedlemmer og nære venner er på samme linje, og tar høylytt avstand fra "sånne som" deg, Kjetil Rolness og andre som har våget å være kritisk. (...) Summen av alt gjør det veldig vanskelig, egentlig ganske uaktuelt, for meg å si åpent hva jeg mener, eller være aktiv i den offentlige diskusjonen. Bare min kjære vet hva jeg egentlig tenker. I tillegg jobber jeg som byråkrat, og må være forsiktig med å ytre politiske meninger av den grunn.

På jobben møter jeg for øvrig også mye motstand når jeg forsøker å finne ut hva innvandringen koster kommunen. Sosialhjelpsutgiftene går i taket. Vi har mange integreringstiltak med uklar effekt. Ingen vil vite noe om det, tvert i mot, også administrasjonen er på den linjen at slikt ikke engang skal beskrives. Politikerne vil uansett ta imot flest mulig flyktninger, så det spiller ingen rolle hva det koster. Det er helt fortvilende.

Det er så mye moralsk fordømmelse på dette området, at jeg opplever at det ikke er mulig å ha en fornuftig og saklig debatt om temaet. Det er derfor utrolig prisverdig at noen forsøker, og så befriende når noen endelig sier høyt at keiseren ikke har klær på!

Jeg bare håper at vi en dag er der at folk føler seg fri til å uttrykke sine meninger, at den offentlige debatten er saklig og argumentbasert, og at politikere våger å ta vanskelige, men nødvendige beslutninger. Det kommer til å bli tøft fremover, for oss alle, egentlig. Takk igjen for innsatsen din!"
 
TiramB2020-02-21 22:29
Antall innlegg: 781

Hva er det du driver med? Finner en tekst på fb, klipper vekk noe, gjengir resten som ditt eget innlegg?
 
AaseB2020-02-21 22:55
Antall innlegg: 8147

Sikkert Halvor Fossli det skrives til. Ingen bombe akkurat dette.
 
TiramB2020-02-21 23:00
Antall innlegg: 781

Stemmer det, men hva sier HF til at ordspills egen Pelagonia klipper og gjengir?
;-)

Tipper denne tråden får kort levetid. Håper jeg tar feil.
 
pelagonia2020-02-21 23:14
Antall innlegg: 105

Hva er galt med å låne et par avsnitt, så lenge det er nøyaktig det samme jeg selv opplever?
Jeg synes den delen var velformulert, og jeg vet vi er flere i offentlig etat som har det sånn.
Skjønner virkelig ikke problemet her.

Og jeg spør meg hvorfor hverken du eller AaseB virker opptatt av selve saken, men bare person her?
Er det fordi dere ikke opplever noen problemer i deres dagligliv med denne politiske korrektheten, fordi dere selv deler de synspunktene, og slipper unna de samme stemplene som vi andre får?

 
TiramB2020-02-21 23:20
Antall innlegg: 781

Er ikke jeg opptatt av saken? Det var jo jeg som opprettet tråden ;-)

Hahaha, dette er urkomisk :-)

Hva med å kreditere den som har forfattet en tekst?

Jeg gjentar meg selv; dette er urkomisk.

 
AaseB2020-02-21 23:23
Antall innlegg: 8147

Det er neppe en av de største problemene i verden dette, så forstår at en må låne historier av hverandre. ;)
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-21 23:24
Antall innlegg: 4429

Så fint at en god tekst kan brukes flere ganger!
 
pelagonia2020-02-21 23:25
Antall innlegg: 105

Nå synes jeg dere er ufine begge to.

Hva slags debatt ønsker dere egentlig, når det eneste dere gjør er å latterliggjøre andre?
 
TiramB2020-02-21 23:26
Antall innlegg: 781

Hahahaha, jada, gi balla i å kreditere ;-)

Venter i spenning på at Angina kommer på banen ;-)
 
TiramB2020-02-21 23:26
Antall innlegg: 781

Pelagonia; hvem er det som gjør til latter her, egentlig?


 
AaseB2020-02-21 23:27
Antall innlegg: 8147

Du jukser, jo! Og ble avslørt. Og du kaller oss ufine:
Godt observert, TiramB. Dette ble komisk, altså. :)
 
TiramB2020-02-21 23:29
Antall innlegg: 781

Jeg er ei skikkelig møkkakjerring ;-)
 
pelagonia2020-02-21 23:31
Antall innlegg: 105

Jukser, faktisk.
Jeg skjønner ikke hva som er så galt med å låne et par avsnitt når det like gjerne kunne vært mine egne ord.

Jaja.
Dere får feire, da.
 
TiramB2020-02-21 23:35
Antall innlegg: 781

Det skal jeg si til elevene mine; bare juks i vei. Lån gjerne et par avsnitt når det like gjerne kunne vært dine egne ord. For det har Pelagonia sagt ;-) ;-)

 
Cygnus2020-02-21 23:57
Antall innlegg: 44845

Pelargonia - dette er sterkt, at du kaller folk ufine når de faktisk påpeker noe som er sant. Studenter kan bli utvist hvis de plagierer. Og nå blir en jo nødt til å lure på andre innlegg du har hatt.
 
pelagonia2020-02-22 00:07
Antall innlegg: 105

Men, kjære vene!
Så mye oppstyr fordi jeg lånte et par avsnitt fra et anonymt innlegg som jeg kjente meg 100 prosent igjen i?

Ingen virket jo det minste interesserte i innholdet....
Jaja. Vi et alle forskjellige og godt er det, si.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?