Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående9 092

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-03 18:14
Antall innlegg: 4429

Ja, veldig bra beskrevet klunk.
Kan ikke påstå at jeg følger veldig godt med, men såpass at jeg vet om diskrimineringen som ennå eksisterer.

 
Vannmann2020-08-03 21:47
Antall innlegg: 357

Mississippi Burning er en av mine absolutte favorittfilmer, Klunk.
Et rystende bilde av enkelte av sørstatene.....i 1964...
Det er noen år siden man slapp unna med betinget dom i en lokal rettsal for mordbrann og drap.

Og hadde BLM-bevegelsen handlet om noe så enkelt og selvfølgelig som å ta avstand fra rasisme og diskriminering av svarte, så skulle jeg selvsagt støttet den helhjertet.
Men, den er langt mer enn det. Med "defund the police"-kravet i spissen for en rekke radikale og ytterliggående standpunkter, hvor det uttalte målet er å rive ned den korrupte rettstaten m.m.

Så langt med katastrofale resultater i de byene hvor de har fått gjennomslag for sine krav.
 
AaseB2020-08-04 08:36
Antall innlegg: 8147

"A man sees in the world what he carries in his heart", er et ordtak som jeg tenker at passer å ha i bakhodet når en ser hva Vannmannen velger å formidle her inne. Og vi andre bør aller mest være glade for å ikke befinne seg inne i hans hode og se ting fra samme perspektivet. Nå har jo til og med Angina og pelagonia, hans tidligere støttespillere, falt av lasset her inne.

Dersom en går gjennom innleggene til Vannmannen bakover, der han konsekvent videreformidler konspirasjonsteorier og villedende informasjon om Greta Tunberg og miljøvernbevegelsen, Black box (Laila Bertheussen-saken), og nå BLM, er det tydelig at han ønsker å spre kaos og er nøye med hvilken innfallsvinkel han velger.

Dere må gjerne legge merke til at det er ingen her inne som har tatt opp f eks den ferske Erling Marthinsen-saken (der Marthinsen "tilfeldigvis" skifta profilbilde 22. juli i år), eller noen av de andre sakene der Hans Lurås' blogg Resett tydelig avslører sitt innerste ønske om å trekke til seg folk med høyreekstreme synspunkter.
Grunnen til at jeg nevner det er at dette nettstedet er tydligvis en av Vannmannens viktigste kilder for informasjon. Og han tar opp samme tema og har samme mål som de har; å forvirre usikre folk med negativ info om folkebevegelser som kjemper for noe som folk tenker er positivt.
Kaos, forvirring og redsel er målet.
Og kaos, forvirring og redsel er det som ga Trump tilgang til presidentembetet, noe som vi ser at koster demokratiet USA dyrt nå.
Vær kritisk til hva du leser og velger å tro på, er min oppfordring her.












 
Vannmann2020-08-04 09:33
Antall innlegg: 357

*rister på hodet*

...eller så kan man gå inn på organisasjonens egen hjemmeside og lese deres programerklæringer der.

blacklivesmatter.com

Det er ikke mer konspiratorisk enn det.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-04 13:00
Antall innlegg: 4429

Som sagt, jeg har ikke mye peiling. Var inne på sidene deres og leste litt. De ønsker en slags revolusjon av politi/rettssystem? Ja, sett fra deres ståsted så er vel ikke det så underlig? De ønske seg dit "de hvite" er i dag, eller?
Jeg fant ingen programerklæringer der.
 
Hippo19632020-08-05 00:04
Antall innlegg: 142

7 % sier en del om den som klarer å få det. For øvrig er spørsmålene hentet fra de mest ekstreme utsagnene.

Å fornekte at politiet er rasistisk, og ikke profilerer, er nesten som å høre andre som mener at protester er terrorisme og vandalisme.

At svarte er overrepresentert på kriminalstatistikken kan ha mange årsaker, hvorav en er rasisme, dvs det er letter å bli dømt for nær sagt hva som helst hvis du er svart. En annen ting er fattigdom, det er ganske kjent at fattigdom avler kriminalitet.
 
Vannmann2020-08-05 09:07
Antall innlegg: 357

Hva begrunner du dine påstander om at politiet er rasistiske og at svarte blir lettere dømt for hva som helst med, Hippo?

Jeg synes slike bombastiske påstander forblir veldig rare når de ikke underbygges med noen form for empiri. For det er jo et enormt etnisk mangfold de har i både politi og rettsvesenet der borte.

For å ta et par eksempler.
Av hele politistyrken til byen Los Angeles, så er det 1/3 som er hvite. Resten er svarte, latinamerikanere, asiater, o.s.v.
Og i motsetning til de to sistnevnte gruppene, så er svarte faktisk overrepresentert i politiet i.f.t befolkningen.
www.governing.com/go...at ion.html

Og i rettsvesenet er andelen svarte i dommerstanden dobbelt så høy som i befolkningen generelt.

Jeg synes dette rimer veldig dårlig med bildet som tegnes av hvite som undertrykker svarte i USA.
 
Hippo19632020-08-05 20:45
Antall innlegg: 142

Jeg ser ikke sammenhengen mellom mange ansatte i politiet og rettsvesenet, og institusjonalisert rasisme.

Ta deg tid til å lytte til hva folk sier og opplever. Det er utallige eksempler på hvordan svarte blir behandlet. Det du sier er at det er veldig mange som taler usant om rasisme.

ta en titt på disse linkene her hvis du egentig er interessert i temaet: en.wikipedia.org/wik...te d_States

Til slutt må jeg få si at det er merkelig å starte en tråd med Black lives matter med din holdninger.


 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-05 22:08
Antall innlegg: 4429

Godt sagt Hippo!
 
Cygnus2020-08-05 23:05
Antall innlegg: 44845

Du store, Vannmann/One-topic-man!
Du har en ganske merkelig agenda!
Jeg har dessverre vært på sotteseng, men kommer tilbake i morgen - selv om jeg nok synes du heller burde skjøtte dine ordspillplikter, så kan du ikke forbli uimotsagt.
 
Vannmann2020-08-05 23:41
Antall innlegg: 357

Jeg både lytter og leser gjerne, Hippo.
Og jeg lar meg gjerne overbevise om at jeg tar feil i min skepsis til denne organisasjonen.
Og hvis jeg er utydelig, så la meg spesifisere at jeg tar fullstendig avstand fra enhver form for rasisme og diskriminering. For meg er det så selvsagt at jeg ikke så for meg at noen kunne tvile på det.

Men, vi ser nok veldig ulikt på dette.
Du ser utallige eksempler på "hvordan svarte blir behandlet".
Ok. Det finnes sikkert hundrevis av avisreportasjer og YouTube-klipp som viser rasistiske handlinger. Betviler ikke det et sekund.

Men, i et land med over 300 millioner innbyggere (og vel nesten like mange mobilkameraer), så er vel det nesten uunngåelig at slike episoder fanges opp og spres?
(Akkurat som det ligger tusenvis av YouTube-klipp av BLM-demonstranter med Molotov-coctails og balltrær, mens butikker plyndres og biler og bygninger settes i fyr....)

Men, jeg synes det er en lang vei fra å være helt enige i at rasismen fortsatt finnes i USA, til at den amerikanske staten og rettsvesenet står bak en institusjonalisert rasisme, hvor hvite undertrykker svarte.
Jeg har etterlyst noe empiri som underbygger påstanden, uten å få noe annet enn henvisninger til anekdotiske bevis.

Og når budskapet til organisasjonen her er at svarte mennesker ikke er trygge i USA, at politiet må legges ned, rettstaten er korrupt, etc., da synes jeg dette blir en så splittende retorikk at tankene går til Bush jr's "enten er du med oss, eller så er du mot oss".

Og jeg ser ikke hva godt som skal komme ut av en slik tilnærming.

Noe jeg synes denne tråden er et godt eksempel på. Ingen kan kritisere noe ved denne organisasjonen uten å få sine motiver trukket i tvil og bli beskyldt for å ha de mest uhyrlige holdninger.

Her er man enten 100% for, eller 100% mot.
Sort - hvitt.

Dette ender ikke bra.
 
AaseB2020-08-06 08:38
Antall innlegg: 8147

Å hjelpes! Selv om du spiller krenka her og gjør et tappert forsøk på å bortforklare hva du prøver å få fram i ettertid, så hjelper det deg lite.
Du viser nemlig så tydelig dine holdninger med vinklingen på det du setter på agendaen her inne. Hverken særlig nytt eller interessant er det for de av oss som har sett en del Trump-tilhengere/forsvare re i inn- og utland før:

Legg skylda på ofrene for uretten og trekk motivene deres for å reagere i tvil. Denne metoden begynner å bli oppbrukt nå og det blir kjedelig, rett og slett.

Og du fikk visst ikke med deg det betimelige spørsmålet til Cygnus? Nå når nettsiden her nå mest sannsynlig forsvinner i løpet av året, så er det pussig å se hva du prioriterer å bruke (åpenbart mye!) tid og krefter på.
Du påvirker ikke situasjonen i USA fra dette nettstedet, om du var i tvil om det
Men det som du muligens kan påvirke, er hva som skal skje videre her inne.
 
Cygnus2020-08-06 10:40
Antall innlegg: 44845

Jeg hadde tenkt å sette i gang en videre diskusjon, med statistikker og det hele, men ser at dette bare er fåfengt. Jeg kaller ingen for rasister, men hvorfor begynte du egentlig denne tråden, kunne en spørre seg selv (hvorfor ikke tester som Hvor enig er du med White Supremacists? eller Hvor enig er du med David Duke? Eller Hvor enig er du med Trump?) - ikke akkurat ordspillrelatert! Nå skulle jeg ønske at noen slettet hele greia!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-06 12:16
Antall innlegg: 4429

Ja Cygnus, du har rett i det. VM burde egentlig ha lagt ut den type tester som du nevner her; det er jo mye mer ærlig sett ut ifra de synspunktene han har. Kan se ut som han prøver å "kamuflere" sitt egentlige syn. Ja, det er forståelig egentlig. Men litt trist er det jo.
 
Vannmann2020-08-06 19:40
Antall innlegg: 357

Jeg er overhodet ikke krenket, AaseB.
Jeg argumenterer for mitt syn. Og jeg synes jeg gjør det på redelig vis.

Men, hvilket spørsmål fra Cygnus er det du mener jeg ikke har svart på?
Jeg har bladd bakover her, og kan ikke finne noe.


Forøvrig fornøyelig å se Anti-Trump brigaden klage på at andre starter en tråd som ikke er "orspillrelatert".

Stein i glasshus?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-06 20:22
Antall innlegg: 4429

Ja heldigvis er vi en stor gjeng "Anti-Trump" folk her inne. Om vi klarer å forstå "Pro-Trump" folk i særlig grad? Nei, heldigvis ikke!

 
Cygnus2020-08-06 20:50
Antall innlegg: 44845

Jeg lurer på hva Vannmann mener Trump (eller evt antiTrumpbrigaden) egentlig har å gjøre med denne tråden?
 
Vannmann2020-08-06 20:58
Antall innlegg: 357

Fordi du klager i ditt forrige innlegg over at dette temaet (BLM) ikke er ordspillrelatert.

Da synes jeg det er på sin plass å påpeke at jeg synes du kaster stein i glasshus, siden du selv er en ivrig Trump-kritiker i utallige tråder her inne.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-06 21:57
Antall innlegg: 4429

Jeg prøvde å finne en "White Supremacist Test"; eller, altså noe i den gata; men fant ikke. Hva med en "Trump Test" ?
Ja, hvorfor ikke? Finnes kanskje ikke?
 
Cygnus2020-08-06 22:47
Antall innlegg: 44845

Jeg klaget ikke, men jeg mente at det er liten vits i å holde i live en tråd som ikke en gang er ordspillrelatert og vi bare snakker forbi hverandre. Men NÅR har jeg begynt en tråd som ikke hadde noe med ord å gjøre?
NÅ FORLATER JEG OFFISIELT DENNE FASCINERENDE TRÅDEN!!
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?