Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående9 095

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ave - Administrator2013-02-27 01:25
Antall innlegg: 4986

At de er unødvendige?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-01 11:42
Antall innlegg: 2649

I miktt forrige innlegg adresserte jeg siste avsnitt (3 av 3) til lenep, det skulle selvfølgelig vært adressert til AseB.

Om du har en avansert maskin eller kjøretøy, så er det mye penger å spare på å sørge for service og vedlikehold med jevne mellomrom.

Om du abonnerer på divers ukeblader med ett års abonnementer så sender bladkompaniet automatisk ut en årlig faktura der det forventes at du forlenger abonnementet med ett år. Her kan det være lurt å avvise denne fakturaen og avslutte abonnementet for så å tegne nytt abonnement. På denne måten kan man f.eks. årlig spare 1890 - 1200 = 690 kr , ca eksempel for ukebladet ViMenn)

 
Skorpion19582013-03-03 10:31
Antall innlegg: 455

Enig med mye her. Det er en del man kan klare seg uten. Vi hadde ikke så mye før i tida, men klarte oss bra uten. Snakker for meg sjøl, - jeg er ikke ei som må ha alt. Er veldig lite materialistisk av meg. Og " pengetre" har jeg heller ikke, så da er det å tenke økonomisk.
Og til slutt,- mer koselig å ENDELIG kunne kjøpe meg det jeg har ønska meg lenge enn å bare gå i butikken å kjøpe når som helst! Glede seg over de små tinga istedenfor å måtte ha alt som naboen har eller enda bedre.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-03 19:50
Antall innlegg: 2649

Enig med deg der Skorpion1958. Jeg er glad jeg fikk med meg besteforeldregenerasjonen , gamle dager da det å spare og være fornøyd med det man hadde var viktig. Har vokst opp på gård. 5 kyr, 2 okser, 1 hest, en gris, 20 høner, 10 sauer og man greide seg med det. Man slakta selv, hengte kjøttet opp til tørking i stabburet, laget blodpølser selv, bakte brødet sjøl. Frakta melkespannene til melkerampen med ei tohjulsvogn man dro etter eller foran seg. Presten og folk i bygda kom innom for å kjøpe egg. Man dro ned til kaia til bygdesentrum og kjøpte fisk direkte fra fiskebåtene. Man plukka bære selv og hermetiserte den i Norgesglass. I kjelleren er det fremdeles flere Norgesglass med multebær fra 1969 - 1974 som bestemor hermetiserte. Man hadde potetåker og gulrotåker i mye større omfang enn nå. Potetlager i kjelleren. ...Bestefar hadde mellager i Stabburet og han solgte melsekker til folk. Atmosfæren var en helt annen den gang blant folk, og en del av meg er der fremdeles.
 
Skorpion19582013-03-04 17:17
Antall innlegg: 455

Ja en må ikke ha alt. Og man må ikke være jålete om
du forstår hva jeg mener. En kan ha det like fint om man ikke har alt mulig. Og kjærligheten er viktigere enn materielle ting! Ha tid til hverandre. Ikke kjøpe ting til hverandre for å vise at man er glad i hverandre.
 
Snømannen2013-03-04 17:59
Antall innlegg: 1556

Flytt på landet. Skogen og havet er full av mat.
 
alone2013-03-04 22:09
Antall innlegg: 387

Oppvasken blir like ren om jeg bruker en halv tabl :) Lite? mange bekker små........osv:)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-04 22:38
Antall innlegg: 2649

Når vi er inne på oppvaskmiddel (til håndvask) så finnes det oppvaskmidler til ca 1/3 av prisen til det mer kjente merket Zalo f.eks.
 
Skorpion19582013-03-04 23:36
Antall innlegg: 455

Pleier dele zaloflaska i 2 jeg og etterfylle med vann. Da blir det 2 flasker istedenfor 1. Økonomisk og greit!
 
westbas2013-03-05 19:01
Antall innlegg: 110

Spar på varmtvann!!! Dyreste som finnes! Spyl av, såp inn og spyl av!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-08 10:10
Antall innlegg: 2649

Ikke akkurat noe generelt spareråd dette. Men her om dagen hadde jeg lagt ut en salgsannonse på s. og v.-dekkene fra min vrakede VW-transporter feriebil på FB. Så oppdaget jeg etter en stund at dekkene passet til min bilhenger. 185 R 14 C er altså en dekkdimensjon som i stor grad passer til ulike bilhengere. C i dekkdimensjonen står for Cargo som betyr at dekket er beregnet for kjøretøy med stor last.

Så nå blir sommerdekkene reservedekk for bilhengeren, og det er bare vinterdekkene jeg selger.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-21 12:18
Antall innlegg: 2649

En lokal bedrift skulle renovere interiøret /bygge om innvendig. Utenfor stod det et par containere lastet med gammelt interiør og møbler som skulle kastes. Her fant jeg blant annet en helt brukbar kontorstol med hjul viss eneste feil var en 5 cm flenge i stoffet i stolryggen som det bare tar 2 minutter å fikse med nål og sytråd ellers var stolen helt fin utseendemessig og alle funksjoner inntakt. 2000 kr spart....

I tillegg fant jeg et bord med hjul som jeg gav til mine foreldre. Et strøk maling og det blir supert som verandabord. 500 kr tjent.

Så fant jeg en stol til bruk i uthuset. Ytre slitasje, men mekanisk solid og fullt brukbar. 200 kr spart.

Mens jeg holdt på å rote i disse containerne spasserte det forbi to kjenninger som sikkert undret seg over at jeg stod der så ivrig og siklet over disse containerne. Jeg forklarte for dem at her fantes det gjenstander som var fullt brukbare og jeg syntes det var utrolig at slikt ble kastet.
 
USA - Ikke medlem lenger2013-03-30 23:02
Antall innlegg: 1252

Er man sleip så kan man nappe til seg en ekstra plastpose i dagligvarebutikken, vips, en krone spart....
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-05-16 00:35
Antall innlegg: 2649

Frimerker som er brukt, men ikke stemplet kan man bruke på nytt igjen. I dag mottok jeg en postpakke med påført kr 176 i frimerker . Tre 50-kroners frimerker var ikke stemplet.......

Så var jeg innom bensinstasjonen og fikk med meg 5 baquetter gratis som alle var utgått 1 døgn på dato....

En sparsom dag var det ...
 
Rakel2013-05-16 16:44
Antall innlegg: 90

Så masse nyttige tips å få i denne tråden altså - Noe var kjent men det meste var nytt for meg.

KOPIPAPIR: Jeg gjemmer på brev fra banken o.l. - bruker de når jeg skal skrive ut f.eks veibeskrivelse fra nett (har ikke tlf med gps)

FRIMERKER:
Som JamesO har jeg og brukt ustemplede frimerker igjen - fest de med limstift til konvolutten. Gjenbruker du konvolutter også - bare lim på en Pondus-stripe fra avis el.lignende. (Jeg er av den gammeldagse sorten som enda skriver brev, og både min brevvenninne og jeg gjenbruker konvolutter fra bank o.l.

HALV PRIS /GRATIS MATVARER:
Kiwi-garantien går på at matvarer som går ut samme dag eller dagen etter er gratis, har matvarer gått ut før det, har du rett til å få en ny vare av samme slag eller få penger tilsvarende varens kostnad. (Nå har Kiwi blitt så flink til å sortere ut datovarer, det er lite å finne)

RIMI pleier også ha det tilbudet om halv pris om varen går ut samme dag. Er det ikke merket - bare si i fra i kassa.

SY POSER AV STOFF -
til å pakke gaver i - sparer også miljøet. Jeg har ikke brukt gavepapir på mange år, det går fortere å sy en pose enn å pakke inn i papir. Knyt med bånd - vips en ferdig gavesekk. (Dette fordrer jo at man har symaskinen lett tilgjengelig eller syr opp en del poser og har liggende klar)
Gardiner og duker fås billig på loppis.

KAFFEFILTER :
i stål koster kr 69 på Claes Ohlsson, varer jo evig - og naturen spares for produksjon av papirfiltre.

ARRANGERE KLESBYTTEPARTY :
Det er både lønnsomt og ikke minst veldig sosialt - det ut. rolige er at alle finner seg noe nytt.
Ta initiativ til det med naboer, venner eller kolleger.









 
ljusnan2013-05-17 14:28
Antall innlegg: 175

Mange "gode" råd her. Fyll bensin på søndag ettermiddag/mandag morgen. Kjøp first price produkter, noe er bra andre dårlig. Kjøp spyleveske på Europris. Kjøp billige Øl merker.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-05-17 14:37
Antall innlegg: 2649

Ja enig der ljusnan. Flere forbrukertester som man har sett på TV viser jo faktisk at det er ingen sammenheng mellom smakskvalitet og pris på tilsvarende typiske dagligvareprodukter.
 
ljusnan2013-05-18 07:38
Antall innlegg: 175

Det lønner seg som regel ikke å handle der de skilter med hvor mange % man får i rabatt. Unngå dyre butikker eks. 7 - 11, Deli de luca, Bunnpris & Joker.
 
badenymfe2013-05-18 11:55
Antall innlegg: 48

JamesO skrev i trådstarter:
"Et tips jeg kan komme med her er at, skaff deg medlemskort hos hotellkjeden Thon, tror ikke du trenger å ha overnattet der for å få et slikt medlemskort. Men medlemskortet gir 20% rabatt hos NSB."
Har nå vært inn hos Thon, men finner ikke denne rabatten. Er den gått ut av dato er blitt erstattet til fordel 10% for leiebil fra Avis?

Ellers mange gode tips her. Vil også nevne at hvis man må fylle drivstoff før søndag kveld eller mandag morgen, så er torsdag morgen også billigere enn de andre dagene...
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-05-18 12:44
Antall innlegg: 2649

badenymfe: NSB har avsluttet denne avtalen med Thon -kjeden for ikke så lenge siden...
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?