Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 932

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Fidelma2010-05-24 11:44
Antall innlegg: 3315

Håper det kommer mange :-)
 
twiver2010-05-24 12:05
Antall innlegg: 3469

Neimen redhy og Tobea (og alle andre som er "redde")....når har dere begynt å ta bokstavstabling (livet) SÅ seriøst da ??
Kanskje dette virkelig er muligheten for oss til å "ta rotta" på de som vanligvis "tar rotta" på oss her inne på ordspill ?? Husk at det er mange ord i ordboka, som vi bruker i daglig tale, som ikke godkjennes på ordspill.

Men uansett, de fleste ting her i livet blir til det man vil det skal bli, og dette tar jeg som moro. Så derfor er jeg sikker på at dette blir moro !!Artig å kunne bryne hjernen på noe som er litt anderledes.

Så jeg har faktisk tenkt meg å ta en tur, men som tidligere sagt, ikke sikkert jeg kan delta, da jeg skal i selskap på kvelden :(

Blir helt sikkert mange hyggelige mennesker der, og stor stemning rundt bordene.

Come on folkens, møt opp....kanskje vi til og med kan gjøre avtaler om "treningskvelder" etter scrabbleforbundets regelverk, hvis noen er interressert i det da....
 
gompedyret2010-05-24 14:32
Antall innlegg: 4381

Jeg trodde ikke jeg kunne være med av samme grunn som twiver, men dagtid gjør at jeg nok kan likevel. Dette blir moro!

Og seriøst? Kom igjen'a gett.

Reglene er på plass nettopp for å maksimere spillegleden og minimere sjansen for uenigheter og urettferdighet.

Tenk deg skandalen: Scrabbleforbundets aller første turnering utarter i kaos hvor Kness jager VG rundt i lokalet med en vaskekost og Liddell og Skalle slåss ute i gata pga uenigheter som ikke lot seg løse med en kjapp kikk på reglene.

En helt vanlig turnering på ordspill er også innrammet av masse regler, men man tenker ikke over det fordi enten blir de forvaltet automatisk, man følger dem ubevisst fordi man er vant til dem eller så gjelder de bare for spesielle tilfeller.

Den store forskjellen ift ordspill er

-annen ordbok enn fullformsordlisten
-spillerne må selv være kritiske til ordene som blir lagt

Ingen av delene er noe nytt for de som har vært på ordspilltreff eller har spilt fysisk scrabble før. Er det nytt? Da er det på tide å prøve fysisk, fjes-mot-fjes brettscrabble. :)

Jeg er enig i at det blir en utfordring å skulle tenke annerledes enn det vi er vant til på Ordspill, men hva er det knotten vår trives med og vokser på? Nettopp, utfordringer!

Nei, dette er bare å kaste seg uti og ikke se seg tilbake. Twiver sitt forslag var forresten veldig bra. En treningskveld kunne gjort seg!
 
Mr_Pusten2010-05-24 22:59
Antall innlegg: 224

Dette blir garantert gøy, så bare møt opp friske og raske til mange spennende og hyggelige spill, og mange hyggelige mennesker ! .)

Har samme *problemet* som Twiver og Gompen, så vet ikke helt om jeg kan stille enda, men kommer innom for å heie og sånn. . . kan jo ikke gå glipp av den aller første turneringen ! . . )
 
Snømannen2010-05-25 00:19
Antall innlegg: 1556

Det er sagt noen ganger i denne tråden at alle ord godkjennes med mindre motspiller protesterer. Skal scrabble-turneringen følge standard scrabble-regler? Eller må jeg finlese reglene dere har laget?

I scrabble slår man opp ordet det protesteres mot. Er dette feil mister spilleren turen. er det godkjent blir det liggende. er det slik her også?
 
Torill2010-05-25 00:30
Antall innlegg: 3658

Litt ekstraservice siden det er første turnering. Her har jeg klippet og limt fra reglementet;

"Dersom man mener at motstanderen har lagt et eller flere ord som ikke er akseptabelt, kan man utfordre det. I så fall setter man klokka på pause og tilkaller en dommer som avgjør om ordet eller ordene er godkjent. Dersom et eller flere av ordene som ble utfordret, ikke er godkjent, må spilleren som gjorde trekket ta brikkene tilbake og mister turen sin. Dersom alle ordene som ble utfordret, er godkjent, blir spilleren som utfordret det fratrukket 10 poeng, men beholder turen."
 
Torill2010-05-25 00:31
Antall innlegg: 3658

Det er altså dommeren som slår opp, både i ordboka og om det er nøvendig også i språkreglementet.
 
Torill2010-05-25 00:45
Antall innlegg: 3658

Som gammel scrabblespiller har jeg også pleid å si høyt det ordet eller de ordene som legges og også gjerne betydningen. Det skal man ikke gjøre i scrabbleforbundets turneringer. Denne (u)vanen må jeg altså prøve å plukke av meg.

Forøvrig blir det en gjennomgang av de viktigste reglene før turneringen starter. Det er ikke nødvendig å kunne hele reglementet.
 
tølper2010-05-25 09:36
Antall innlegg: 53

Snømannen: Reglene vi har laget, er først og fremst ment for dommerne å lese. For spillerne fungerer det som vanlig Scrabble. Det som er forskjellig, lærer man raskt på selve turneringen, og det har stort sett å gjøre med sånne ting som at man må skrive ned poengsummen og trykke på klokka, og hva som skjer når et ord blir utfordret.

Det som kan være lurt å lese, er forskjellene mellom Ordspill og NSFs turneringer: www.scrabbleforbunde...no /node/72

Men heller ikke det er strengt nødvendig. Den viktigste forskjellen å huske på er at en del bøyningsformer ikke er tillatt når de ikke gir mening: det dreier seg først og fremst om ord som du aldri ville finne på å si, som LUFTENE og RUTETESTE, som godkjennes på Ordspill.

Og det kan være lurt å se på oversikten over tobokstavsord som godkjennes.
 
Alfa932010-05-25 23:16
Antall innlegg: 7771

Oppfordrer forresten folk til å forhåndspåmelde seg!
Da tjener man 40 kr, og vi får en viss ide om hvor mange vi kan regne med.

Hvordan man gjør det?
Ta en titt her: www.scrabbleforbunde...no /node/60

Håper å se mange både nye og gamle!
 
twiver2010-05-25 23:30
Antall innlegg: 3469

Hva er prisen for oss som bare skal heie ?
Billigere hvis vi betaler på forhånd også ?
 
Alfa932010-05-25 23:39
Antall innlegg: 7771

Publikum går faktisk helt gratis!

Du tjener ikke mye på å forhåndspåmelde deg da, nei ;)
 
kness - Ikke medlem lenger2010-05-26 13:50
Antall innlegg: 1134

Forhåndspåmelding er lik lett-tjente penger, med andre ord!

Det vil også gi oss en pekepinn om hvor mange som kommer; det hadde jo vært stusselig om vi skulle ende opp med for få brett...

Kanskje en idé at de som melder seg på ved oppmøte har med eget Scrabblespill, hvis de har - for sikkerhets skyld?

 
Ninaxxx2010-05-26 18:48
Antall innlegg: 1437

Må man ha med matpakke, eller er det fasiliteter i dette lokalet?
Viktig med riktig blodsukkernivå, vøtt!
 
Ninaxxx2010-05-26 23:42
Antall innlegg: 1437

Ja? Nei? Hm...
 
Torill2010-05-26 23:56
Antall innlegg: 3658

Det blir salg av te, kaffe, brus, kake og pølser m/ lompe.
 
kness - Ikke medlem lenger2010-05-27 21:49
Antall innlegg: 1134

Og selv om inntektene av dette salget går til en god sak (NSF), så ligger jo lokalet ligger sentralt i byen, med drøssevis av alternative serveringssteder i gåavstand. Så hvis det skulle bli tid til en pause i løpet av dagen...

Men du må gjerne ta med deg matpakke, Nina! Riktig blodsukkernivå kan ikke overvurderes i denne sammenhengen ;)"
 
Alfa932010-05-29 09:57
Antall innlegg: 7771

Nå er det bare en uke igjen!

Lurer på hvor mange som kommer... :)
 
ave - Administrator2010-05-29 10:52
Antall innlegg: 4986

Jeg får ikke vært med :-(
 
Torill2010-05-31 18:51
Antall innlegg: 3658

OBS OBS
Fortsatt mulig å forhåndspåmelde seg.

scrabbleforbundet.no/node /59
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?