Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 856

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2010-06-01 20:32
Antall innlegg: 3658

Noen har fortsatt ikke fått det med seg....
 
kness - Ikke medlem lenger2010-06-02 11:39
Antall innlegg: 1134

Sånn kan vi ikke ha det!

Men fatt mot - det er fortsatt 3 dager igjen og god tid til å pugge nye w/c-, to- og trebokstavsord (og glemme de gamle):

www.scrabbleforbunde...no /node/72
 
Torill2010-06-02 11:45
Antall innlegg: 3658

Kanskje vi rett og slett skulle sette av kvelden også? Det er meldt fint vær og det kunne kanskje være høvelig med litt uteservering?
 
ojala - Ikke medlem lenger2010-06-02 12:52
Antall innlegg: 3

God idé! Det har jo vært ytret ønske om en treningskveld. Kan dessverre ikke selv, men kanskje noen andre kan?
 
Kirsti2010-06-02 13:23
Antall innlegg: 1946

Jeg kommer, jaffal! Og har sikkert lyst til å feire seieren eller drukne sorgene etterpå.
 
kness - Ikke medlem lenger2010-06-02 18:11
Antall innlegg: 1134

Hvor og når?
 
redhy2010-06-02 18:57
Antall innlegg: 106

Til Torill.
Norsk er totalt uinteressant, det som er viktig er at vi forstår hverandre. Det som er gøy med ordspill er at en kan sette i sammen kombinasjoner av ord på de beste plassene, prøve det ut to ganger og lære nye ord. Jeg har meget liten anelse på hva som er riktig norsk og dommerne vil nok kunne sitte fast ved mitt bord hvis jeg skulle utfolde meg med ord på vanlig vis. Det blir som å spille panikk. Ingen kos med å sette sammen ord, bare desperat på å få ut bokstaver.
Men hadde jeg ikke jobba denne helga, så hadde jeg vel ikke unngått en duggfrisk øl og meget hyggelige ordglade mennesker. Det jeg helt ikke forstår er at vi ikke kan bruke ei ordbok. Muligheter for flere morsomme ord og motstander som får bedre tid enn deg. Kan ikke finnes noen motargumenter her, kun at de kunnskapsvake skal konkurrere likt med de kunnskapssterke. Kos dere alle sammen
 
Torill2010-06-02 21:00
Antall innlegg: 3658

Redhy - det er nettopp ordbok vi bruker, det er hele poenget. Tanums, som kun finnes i papirutgave, er valgt fordi den har langt flere oppslagsord enn Fullformsordlista. I Tanums står de vanlige bøyningene av oppslagsordene. Problemet dukker opp når man skal bruke de bøyningsformene som ikke står i ordboka, da trenger man reglene. Reglene gjenspeiler egentlig bare hva som er god norsk, og som både du og jeg praktiserer daglig uten å tenke over det og uten å være norsklærere.

Jeg kan ta et konkret eksempel - hvordan gradbøye farger. Blå, blåere, blåest. Gul, gulere gulest. BLÅERE og BLÅEST er godkjente ord som vi bruker i dagligtale og som kan legges i turneringer. Men det er bare BLÅ og GUL som står i ordboka. ROSA er et godkjent ord, men ROSAERE er ikke. Det kan man lese ut av reglene. Men dersom man har en alminnelig god språkforståelse trenger man ikke lese reglene i det hele tatt, man hører at ROSAERE er feil. Det samme med de sammensatte ordene. BEKSVART og SNØHVIT er godkjente ord som står i ordlista. BEKSVARTERE og SNØHVITERE er ikke tillatt, det må man enten "høre" at er feil, eller man kan lære reglelen om at sammensatte ord ikke gradbøyes.

Vi som har spilt mye ordspill har fått godkjent mange ord som strengt tatt ikke er ord på norsk, min personlige favoritt er RUTETESTE. Jeg hører at det er feil, jeg kan også gå inn og sjekke reglene til Scrabbleforbundet og finne ut hvorfor det er feil. I farten husker jeg ikke om det er fordi adjektiv som slutter på -TE ikke gradbøyes eller om det er fordi noe enten er rutete eller ikke rutete og derfor kan ikke noe være det ruteteste. Eller kanskje det er begge reglene som gjelder.

Poenget mitt er at kunnskap om reglene eller om gramatikk ikke er en forutsetning for å kunne delta i turneringene. Reglene er først og fremst for å ha noe å støtte seg på for dommerene dersom en spiller legger inn en protest på et ord.

Og Ready, til din orientering - jeg fant ikke en eneste stavefeil eller et eneste ord som var bøyd feil i innlegget ditt. Du har i allefall minst like god språkforståelse som meg! Du glemte et punktum til slutt, men det er helt irrelevant i forhold til å være en god scrabblespiller. (Punktum er ikke tillatt, ifølge språkreglementet, hehe)

Så håper jeg vi ses på neste turnering eller på et av de mer uformelle treffene på Asylet, sistnevnte er mulig allerede 18. juni!
 
tølper2010-06-02 22:28
Antall innlegg: 53

Jeg tror det redhy foreslår, er å spille turnering med åpen ordbok. For min del synes jeg at en viktig del av Scrabble er at det delvis er en konkurranse om å ha et godt ordforråd. Tillater man spillerne å slå opp underveis, faller det aspektet ved spillet i stor grad bort. Hvis det er mange nok som har lyst til å delta i slike turneringer, er det ikke meg imot at vi arrangerer en sånn en, men jeg er usikker på om jeg ville ha lyst til å delta selv.
 
Torill2010-06-02 22:33
Antall innlegg: 3658

Her var jeg nok litt treg i oppfattelsen ja, beklager.

Når det gjelder å være kunnskapsløs eller kunnskapssterk er det ingen konstante størrelser. Om turneringene til Norsk scrabbleforbund bidrar til at folk får økt forståelse for norsk språk, kan jeg ikke se noen ulemper ved det. Men at tureringene henvender seg til språkeksperter er jeg ikke med på.
 
Torill2010-06-03 18:21
Antall innlegg: 3658

Om to dager braker det løs!
 
gompedyret2010-06-03 18:42
Antall innlegg: 4381

Musikkens dag får seile sin egen sjø i år, for denne gangen blir det skrableturnering for alle penga! Dette er et alt for bra påfunn til å ikke stille opp.
 
twiver2010-06-03 19:10
Antall innlegg: 3469

Og hvis jeg ikke husker helt feil, så er adressen for dagen :

Sporveisgata 31 :)
 
Torill2010-06-03 19:13
Antall innlegg: 3658

Og mens vi er på beinharde fakta: Klokkeslettet er 11, påmelding fra 1030.
 
redhy2010-06-03 19:45
Antall innlegg: 106

Tølper. Takk for at du støtter meg i at dette er en turnering for de kunskapsrike i norsk. Er vel bedre at tølper ikke blar i ordboka enn at jeg blar febrilsk etter kunnskap. Torill jeg skriver først i Word med stavkontroll. Den burde si fra om punktum også. Hjelpemidler gjør oss litt mer "perfekte" . Kanskje hjelpemidler kommer mer i ordspill også, slik som i skolen. Ellers så har vel Twiver mest rett i at det er ikke så viktig om det er det ene eller det andre. Kommer nok sikkert nestegang hvis jeg har mulighet. Stå på hele gjengen.
 
kness - Ikke medlem lenger2010-06-04 03:44
Antall innlegg: 1134

Du er mer enn god nok til å hevde deg i en Scrabble-turnering, redhy! Jeg har jo sett deg i aksjon på Asylet, så jeg vet hva jeg snakker om :)

Forøvrig tror jeg man vil få større nytte av å pugge tillatte to- og trebokstavsord (evt. også noen nye w- og c-ord) enn av å ha spesielt gode norskkunnskaper i denne sammenheng.

For å gjøre de "nye" småordene (som står i Tanum, men ikke er tillatt på Ordspill) lettere å lære, legger vi dem ut med ordforklaring på hjemmesidene våre i løpet av dagen.

Gleder meg vilt til imorgen - tvi tvi til alle deltakere!
 
Torill2010-06-04 11:48
Antall innlegg: 3658

2- og 3- bokstavers ordene har allerede ligget ute en stund.

www.scrabbleforbunde...no /node/70
www.scrabbleforbunde...no /node/71
 
Ninaxxx2010-06-04 11:52
Antall innlegg: 1437

Satser på pugging i kveld!
 
twiver2010-06-04 12:10
Antall innlegg: 3469

Jeg satser på baking i kveld :)
 
Torill2010-06-04 12:20
Antall innlegg: 3658

Serveringstilbudet på turneringen består bl a av Twivers hjemmebakst. Verd turen alene, ifølge rykter.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?