Spillrom
Sjiraffen | 18 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 18 |
Mobilspill
Pågående | 8 746 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
YesYes | 2012-06-25 17:21 | |
![]() | Språkrådet neste .... Best å få det gjorde i tide. | |
krakemor | 2012-06-27 19:28 | |
![]() | ønsker flere forkortelser, eks: kr kg cap osv :-) | |
Torill | 2012-06-27 23:17 | |
![]() | Krakemor, da ønsker du deg egentlig en regelendring. Forkortelser er ikke lov! | |
Torill | 2012-06-29 00:54 | |
![]() | NATTERIM | |
Torill | 2012-06-29 01:37 | |
![]() | GATEROM | |
Torill | 2012-06-29 01:51 | |
![]() | RÅSTEKE | |
Kirsti | 2012-06-29 14:01 | |
![]() | Torill: NATTERIM står ikke i en eneste ordbok og gir hele 9 treff på Google. Jeg tror vi kan fastslå at det ikke kommer inn i ordlisten. | |
YesYes | 2012-07-01 19:13 | |
![]() | UTPOSER står der fra før på innledende forslagsliste seg jeg, men ULAND, står ikke der. U-LAND og ULAND er det samme. | |
Kirsti | 2012-07-01 20:00 | |
![]() | Nei, det er det ikke. U-LAND er et kortord for utviklingsland og skal skrives med bindestrek. ULAND er ikke et ord. | |
YesYes | 2012-07-01 20:58 | |
![]() | Jo det er et ord Kirsti, jo, jo, jo,..... | |
Breath | 2012-07-01 21:13 | |
![]() | Flere ord som mangler: "Penal" et alminnelig ord. Det man har viskelær, blyanter og skolesaker i. "Bugg" mangler også. Bugg er en dansegren innen swingsjangeren. | |
Kirsti | 2012-07-01 21:32 | |
![]() | @YesYesYes: Slå opp U-LAND og ULAND i Bokmålsordboka (www.nob-ordbok.uio.no) eller en hvilken som helst annen ordbok og se hvilket av dem som står der. @Breath: PENNAL skrives med to n-er. | |
YesYes | 2012-07-01 23:07 | |
![]() | 1. Kirsti: Penal burde skrives med en N fordi det uttales av folk flest som om ordet hadde en N. 2. Om man skulle holde seg til ordbøker som var skrevet hele tiden og regne alt annet som galt så ville jo ikke språket utvikle seg. Og dette gjelder også ulike former av samme ord, ikke bare nyord. Kryp til korset Kirsti og innrøm disse 2 sannheter. | |
Kirsti | 2012-07-01 23:19 | |
![]() | @YesYes: Du mener altså at "penn" i "pennal" uttales som "pen", ikke som "penn"? Deg om det. Personlig har jeg aldri hørt et eneste menneske si "pennal" med lang e. Resten av innlegget ditt er fullstendig på siden av hva denne tråden handler om, så jeg lar det stå ukommentert. | |
YesYes | 2012-07-01 23:36 | |
![]() | Nå tuller du !!! Jeg tenker på uttalen av N-ene, ikke E-ene. Fornorskning dreier seg også om utvikling av språket Kirtsi, ikke bare å late som om man er på sin høye lest oppe på norsktronen slik du driver ... :-) Men bra at du er norsk-konsulent her, noen må jo liksom være korrekte til det enormt kjedelige, det er jo en nødvendighet i det. push... | |
AaseB | 2012-07-01 23:58 | |
![]() | Dette var vasete, YesYes. Takk og pris for Kirsti, som auser av kunnskapen sin når det gjeld korrekt norsk skriftspråk. At det trengs, for både den eine og den andre, er sikkert! :-) | |
YesYes | 2012-07-02 00:13 | |
![]() | språket utvikles AaseB, Kirsti gjør jo bare jobben sin og det er fint, men språket utvikles og man må derfor komme med kommentarer. | |
Kirsti | 2012-07-02 00:55 | |
![]() | YesYes: Hvis dette er jobben min, vil jeg gjerne se en lønnsslipp snart ... Når det gjelder "pennal", er for øvrig uttalen helt uvesentlig. Det finnes nemlig ingen normering av uttale på norsk. Det spiller derfor ingen rolle om "folk flest", som du sier, uttaler ordet med lang E, lang A, dobbel L, lang eller kort N. Skrivemåten er fullstendig uavhengig av det. Jeg har ikke tenkt å gå inn i noen diskusjon om utvikling av språket, av to åpenbare grunner: Den hører ikke hjemme i denne tråden, og du legger deg på et saklighetsnivå jeg ikke gidder å forholde meg til. Jeg vil bare si følgende: Det finnes regler for rettskrivning. Du må gjerne skrive ULAND i stedet for U-LAND, men det er ikke korrekt norsk. Ord som ikke følger offisiell norsk rettskrivningsnorm vil ikke komme inn i en ordliste. | |
gompedyret | 2012-07-02 02:45 | |
![]() | Vi kule bruker selvfølgelig et kulepennal. Dette til orientering. | |
Lullen1 | 2012-07-02 06:09 | |
![]() | Jeg er ganske sikker på at når jeg gikk på skolen (ganske lenge siden) så skrev vi penal med en N, men dette kan jo ha forandret seg. Vi uttalte det pe-naal (et forsøk på å skrive uttale) og ikke penn-al. Så da vet jeg ikke. Har det vært en endring over tid? Jeg har forøvrig sett at det er skrevet pennal sånn ellers i bøker og annet, og da er det vel det. | |