Spillrom
Sjiraffen | 18 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 18 |
Mobilspill
Pågående | 8 746 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
YesYes | 2012-07-02 10:01 | |
![]() | La oss spytte i en fellespott slik at Kirsti kan få lønn for jobben hun gjør her. Hun er jo så korrekt og lite fleksibel i sitt virke at hun oppfyller alle kriterier i så måte som enhver byråkrat skal ha. Parolen må bli: Lønn til Kirsti. Hvilket kontonummer skal vi bruke Kirsti ? | |
hotspur | 2012-07-02 13:46 | |
![]() | "Jeg tenker på uttalen av N-ene, ikke E-ene" Hva er forskjellen på uttalen av N i penal kontra pennal? Man kan jo selvfølgelig holde N-en et par sekunder, men det høres rimelig tilbakestående ut. Nei, jeg skal slutte å rote meg borti diskusjoner, og heller lage meg en kop smakful kafe. Hura! | |
Kirsti | 2012-07-02 14:23 | |
![]() | @Lullen1: Så vidt jeg vet, har "pennal" med én N aldri vært korrekt. Ordet har ifølge Bokmålsordboka samme etymologi som "penn", det kommer av det norrøne "penni", som igjen stammer fra det latinske "penna", som betyr fjær. De to N-ene har altså vært der siden vi begynte å bruke penner og trengte noe å oppbevare dem i. @AaseB: :-) | |
YesYes | 2012-07-02 15:29 | |
![]() | Joda jeg inmnrømmer at jeg er tilbakestående hotspur, men vi har da livets rett vi også , som må kjempe med kromosonfeil og fordommer hver dag. | |
GreteSB | 2012-07-02 17:43 | |
![]() | Takk til Kirsti som gidder bruke sin fritid på dette! | |
piaf | 2012-07-02 18:25 | |
![]() | På Scrabbleforbundets nettsider og via Wordfeud får vi stadig meldinger om nye ord som mangler. Her er noen eksempler på ord som er foreslått andre steder enn i denne tråden (for dere som sjekker om ord dere savner er foreslått før. Dette gjøres enkelt ved å søke i forum på ord i melding): BJØRNELABB (T) BLODMIDD (T) BOBIN - smal spole med tråd eller garn på spinnemaskin (T) BYKAR (T) DIEKALV DUFS - dusk, kvast (T) ELVEBRO / ELVEBRU (T) ELVEDJUP / ELVEDYP (T) FETEKUR (T) FIRMABÅT FIRMAHYTTE FIRN - gammel, grovkornet snø på bre (T) FUSS - skrap, rask (T) FYLLEANGST FYLLESVIN (T) GATEBIL - bil brukt i gatebilrace GATEPRIS GEILING - person fra Geilo GJØGRIS (T) GLÅP - måpende person som står og glor (T) GOLING - person fra Gol (T) GOSJ interj. (T) GULLEPLE (T) GULLPIL - tre i pilefamilien (T) HAGEFEST HANDLEKØ HEISKØ HELIKS - skruelinje, spiral (T) HEVNTOKT HUSVASK HYFE - celletråd hos sopp (T) HÅRSAKS JIG - gammel britisk folkedans JÆRSTOL KAFFESØL KLIV - imperativ av verbet 'klive' KLOSAKS (T) KLOTANG (T) KNELØFT KNEPUTE (T) KORDRAKT LESERING (T) LETTLÆRT (T) LIGALAG LYSSKINN (T) MASKARON - grotesk maske brukt til dekorasjon (T) MOING - person fra Modum NAVNSETTE NETTVENN OLJESOT PILATES - treningsform ROTS - ondartet sykdom, særlig hos hest RUTEBOK RØDPIL - busk, lite tre (T) SIVBÅT (T) SJØATLAS (T) SJØGUD (T) SNELLERT - avtrekker (på eldre børsetype) (T) SVALROM SVINEBOG (T) SVINEFILET (T) SÅRPUTE TILJUKSE - jukse seg til (noe) (T) TRIPLEGI - lammelse av en arm og begge bein (T) TURTELT UTELEK(E) / UTELEIK(E) VINDLY (T) T i parentes betyr at ordet står i Tanums store rettskrivningsordbok. | |
nibed | 2012-07-02 18:36 | |
![]() | Savner ria, vea, ara, are korte men vanlig | |
Kirsti | 2012-07-02 18:47 | |
![]() | Nibed: RIA, VEA og ARA står i ordlisten allerede og godkjennes i spillet. Hvis du ikke har fått legge dem, er det fordi du har forsøkt å kombinere dem med andre ord som ikke går. ARE står på ønskelisten allerede (se første innlegg i denne tråden). | |
Lullen1 | 2012-07-02 20:32 | |
![]() | ok, da husker jeg nok feil. | |
Matsine | 2012-07-03 00:19 | |
![]() | Hei! Jeg så synonymet for RIE, men ordet betyr også VEE, altså noe man får når man skal føde. | |
Kirsti | 2012-07-03 01:14 | |
![]() | Matsine, dette er tredje gang jeg svarer deg på dette, så jeg håper du får det med deg denne gangen: Det du snakker om, heter RI og VE. Ikke RIE og VEE. Begge ord får med seg en ekstra E når de bøyes (en/ei ri, rien/ria, rier, riene og en ve, veen, veer, veene), men grunnformen er altså RI og VE. | |
Torill | 2012-07-05 10:54 | |
![]() | SØKBAR | |
Seier - Ikke medlem lenger | 2012-07-06 09:47 | |
![]() | ROMTID | |
Torill | 2012-07-08 02:42 | |
![]() | UTFRIKA | |
abelon - Ikke medlem lenger | 2012-07-11 00:40 | |
![]() | FLEINSOPP | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2012-07-11 14:46 | |
![]() | FOLAT, PENTA, HYENA, HØGG. | |
Kirsti | 2012-07-11 17:59 | |
![]() | FOLAT står på ønskelisten allerede, HYENE er et hankjønnsord og kan dermed ikke få a-endelse, og HØGG er bare en godkjent form på nynorsk, dessverre. Men hva mener du PENTA betyr? Meg bekjent er det bare en forstavelse på norsk, i betydningen "fem", i ord som pentagram, pentagon og lignende, og jeg finner ingen ord som jeg kan se har en slik bøyning. | |
Winston | 2012-07-12 03:39 | |
![]() | Hva med DAB, SMS, BUFF, MMS ? | |
Kirsti | 2012-07-12 04:11 | |
![]() | For å gjenta svaret du fikk da du startet en tråd og spurte om dette: Forkortelser godtas ikke i spillet. DAB, SMS, MMS og så videre vil derfor ikke kunne legges før de får status som substantiver, slik CD, PC, WC, DVD og andre slike initialord har fått. | |
Kong Salomon | 2012-07-13 11:27 | |
![]() | Rart at MOLAR ikke går. Er vel en stor jeksel, er det ikke? | |