Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 746

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
berita2012-05-04 23:26
Antall innlegg: 848

Jeg forstår ikke logikken verken i Tanum eller i forslaga over her når det gjelder kjønn på dyr. I Tanum står det f. eks hunn -bjørn -dyr, -esel, -hare, -hund, -katt, men der er ingen hannbjørn, hannhare, hannesel. I forslaga over her er det noen hanner/hunner, men ikke HUNNULV eller HUNNSVIN som jeg prøvde å legge i dag.

Fins det noen vettig forklaring på hvorfor noen "kjønnsbestemte" dyr er funnet verdige til å å stå i ei ordliste, andre ikke? Er det noen hann- og hunndyr som er godtatt i Ordspill?

Kirsti2012-05-05 02:06
Antall innlegg: 1946

Logikken i forslagene er nokså enkel: Man prøver å legge et ord, oppdager at det ikke godtas og melder det savnet. Når ingen har foreslått HUNNULV, er det kanskje fordi ingen har oppdaget at det ikke blir godkjent. (HUNNSVIN er et noe mer tvilsomt ord, vil jeg påstå, spesielt siden det finnes to andre ord for en hunngris, purke og sugge, som nok er mer nærliggende å bruke.)

Logikken i Tanums er en annen. De sammensatte ordene der er først og fremst å anse som eksempler på hvordan ord kan settes sammen. Når du slår opp på hunn-, er ikke de sammensatte ordene der ment å være en fullstendig oversikt over alle ord som kan begynne med hunn-. På samme måte finner du ordet tirsdagskveld i Tanums, men ikke mandagskveld. Det betyr ikke at mandagskveld ikke er et ord, men at tirsdagskveld er tatt med som et eksempel på sammensatte ord som begynner med tirsdag.

Fysiske ordbøker som Tanums har i tillegg en åpenbar begrensning: De kan ikke bli for store. Skulle redaktørene tatt med alle hunndyr som finnes, ville det oppslaget alene tatt et par sider. I en elektronisk ordliste som den som benyttes her, er det derimot ingen slike begrensninger. Her er det rom for hunnpinnedyr og organgutanghanner og alle vennene deres. Det er med andre ord bare å sette seg ned med en komplett oversikt over verdens dyr, sjekke om de står i ordlisten og om de står der med hunn/hann som prefiks eller suffiks og sende inn ønsker.

Enn så lenge setter jeg både HUNNULV og HANNULV inn i ønskelisten, som er å finne i sin nokså oversiktlige helhet på www2.scrabbleforbundet.no /?page_id=981

Kirsti2012-05-05 02:12

Og forresten, siden du spurte – i tillegg til kjønnsbestemte dyreord som ku, purke, sugge, hingst og så videre, står følgende i ordlisten her:

HANNbie, -bjørn, -due, -dyr, -fisk, -fugl, -gris, -katt, -rein og rev.
HUNNdue, -dyr, -fisk, fisk, -fugl, -gris, -hest, -katt, -rein og sau.

berita2012-05-05 09:05

Tusen takk for svar. Når det er slik, foreslår jeg at dere putter inn hunner og hanner av alle dyr, fugler, fisker og insekter som dere kan komme på. Så kan vi etterpå komme med forslag hvis vi oppdager noen dere har glemt. Eller må vi lage dyrelista sammen her? Blir ikke det mer arbeid for ordlistelagerne enn om noen tar unna det grøvste? Eller bør kanskje hele prosjektet droppes?

Matsine2012-05-05 12:27
Antall innlegg: 99

Hei!

Jeg prøvde RIE nå, men fikk feilmelding.

berita2012-05-05 12:54

Sitter med Tanums akkurat nå. Der står at rie er et "høyt bjelkehus til høytørk". Du kan foreslå det til ordlista.

Det ordet som f. eks kan ha med smerte å gjøre, heter ri i entall.

Kirsti2012-05-05 14:06

Berita: Det vi gjør, er å samle inn ord vi mener burde stå i ordlisten, men ikke gjør det. Dette er en dugnad. Hvis det er ord du vil ha inn, må du foreslå dem selv, ikke foreslå at andre skal finne dem for deg.

Og RIE står i ønskelisten fra før.

berita2012-05-05 14:35

Før jeg eller noen andre eventuelt prøver å lage ei liste med alle mulige hunner og hanner av dyr, fugler, fisker og insekter (hunn og hann kan ofte være både foran og bak selve dyrenavnet), lurer jeg på om dette er ord "vi mener burde stå i ordlisten". Jeg er i tvil om det, det blir veldig mange og noen ganske rare......

Meitemarken er heldigvis tvekjønnet:-)

Kirsti2012-05-05 14:55

Ja, det blir det. Jeg ser ikke helt behovet for nebbdyrhunn og dagpåfugløyehann, må jeg innrømme. Men at det finnes dyrearter som ikke står i ordlisten, med eller uten hann/hunn foran eller bak, men som burde gjøre det, er nokså sikkert. Vi oppdager dem kanskje etter hvert.

Akebrett2012-05-07 22:32
Antall innlegg: 254

TUNDRALO gikk ikke på Wordfeud. En fugl.

Cygnus2012-05-08 13:26
Antall innlegg: 44845

FINDRESS hadde vært fint - hadde en kejmpefin løsning med den, men det gikk ikke

Cygnus2012-05-08 14:38

det var foresten FINBUKSE jeg mente, men begge er da fine ord?

Woland2012-05-11 02:43
Antall innlegg: 85

Juksepave...

nesing2012-05-11 10:42
Antall innlegg: 8

firbent
tobent

xcath2012-05-15 14:53
Antall innlegg: 13

JUGEKORS

Maayan2012-05-17 09:01
Antall innlegg: 5

YD ønskes. Jeg sjekket det opp i bokmålsordboka og ordet står der.

twiver2012-05-17 09:52
Antall innlegg: 3469

YD er et symbol (forkortelse) for yard, så den får du nok ikke med :(

Cygnus2012-05-18 12:59

DJINN (fra et ord for visse ånder i arbaisk, f. eks. i Aladdineventyret) er tydeligvis ikke et norsk ord - men burde kanskje bli det? Fatter ikke hvordan vi transkriberer det, dersom det finnes, men synes DJINN er en veldig bra måte å gjøre det på.

Kirsti2012-05-18 17:22

Det skrives DJINN på norsk, ja, og ordet står i ønskelisten fra før – se første innlegg i tråden.

NOWI2012-05-22 14:58
Antall innlegg: 834

Turglede

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?