Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 215 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Ad nauseam | 2009-02-11 14:50 | |
![]() | I all verdens land og rike... Hvorfor fikk jeg ikke godkjent VERDENS som ord? Det står da virkelig i ordboka? | |
Smosh - Ikke medlem lenger | 2009-02-11 14:53 | |
![]() | Du kan ikke bøye ordene slik på ordspill.. Er det eiendomspronomen d heter? Slik som verden's, Bakern's og Jenta's. | |
Alfa93 | 2009-02-11 14:56 | |
![]() | Det er ikke lov med S i slutten (heter det genitiv, tro?). Du kan ikke si vinnerneS, gutteneS, JentaS eller "VERDENS" (eller lignende ord). | |
Ad nauseam | 2009-02-11 14:56 | |
![]() | Det er eiendomsform. Men det skrives IKKE med apostrof! | |
Smosh - Ikke medlem lenger | 2009-02-11 14:57 | |
![]() | Ser du, du vet det jo bedre enn oss andre. Lurt å spørre da ja :) | |
Ad nauseam | 2009-02-11 14:57 | |
![]() | Skjønner! Men synes det var rart... | |
whufc | 2009-02-11 14:57 | |
![]() | Min erfaring er at ord med S`ending er svært uforutsigbart å legge...noen blir godkjent, andre ikke. Det gjelder enten det er substantiver eller verb man prøver å legge. | |
Woland | 2009-02-11 15:07 | |
![]() | Jeg friker ut over at "havs", som i "til havs" ikke godkjennes... Jaja... | |
mmarii | 2009-02-11 15:24 | |
![]() | Eiendomsformene kan ikke legges, men s i slutten av et verb, som i 'regnes', 'fylles' 'ryddes' osv funker fint. | |
Waltie | 2009-02-11 16:17 | |
![]() | Passiv av verb godtas, genitiv/eieform av substantiv godtas ikke. Enkelt og greit å forholde seg til syns jeg. Og apostrofer brukes ikke på norsk i genitiv - det er et engelsk fenomen, men som svært mange slurver med. (Unntaket er når navnet/substantivet slutter på s eller vislelyd fra før: Jens' gitar.) | |
MyRuin | 2009-02-11 16:29 | |
![]() | jeg FRIKER over at min samboer ikke vil være med til london, selv om jeg betaler det hele, som en del av b.dagspresangen hans. Det friker jeg over.. :/ | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-02-11 16:34 | |
![]() | Så egentlig heter det kness' spill! Jeg synes genitivsformen burde godkjennes når substantivet er i bestemt form, altså at f.eks. kunstenS burde være lov (men ikke kunstS), hestenS (men ikke hestS) osv. | |
benni2009 | 2009-02-11 17:06 | |
![]() | Å godta genitiv vil flate ut spenningen i spillet, spør du meg. Genitivsformen av substantiv er uansett ikke oppslagsord i norske ordbøker. | |
Lene T | 2009-02-11 17:19 | |
![]() | Hva er forskjellen på genitiv i bestemt og ubestemt form? -Jeg mener: hvorfor syns du, Kness, at bestemt form bør godtas? | |
meisa | 2009-02-11 17:58 | |
![]() | Som hovedregel skal det ikke være apostrof ved genitivsuttrykk på norsk, heller ikke ved forbokstavord (initialord) eller ved hele tall. I ord som slutter på -s, -x eller -z, markeres genitiv bare med apostrof. (dette er kopiert fra Språkrådet side sider). Det heter nok kness' spill, men meisas spill! | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-02-11 19:49 | |
![]() | Lene T: Jeg synes det fordi da kunne jeg lagt RAGGARENS tidligere idag og fått fryktelig mange poeng. Og i gamle dager (dvs før ordspills tid) pleide vi å godta genitiv i bestemt form Men jeg har ikke tenkt å kjempe hardt for å få igjennom det forslaget. Har ikke tenkt å kjempe i det hele tatt, faktisk :) Fullformsordlista er som den er, og jeg er så fornøyd atte! | |
Torill | 2009-02-11 19:54 | |
![]() | Foreldrene mine har alltid vært litt skeptiske til mine genitivsformer når vi har spilt scrabble - Og er lykkelige nå over å "ha rett". ... Men de er muligens noe bekymret for datterens spillegalskap. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-02-11 20:00 | |
![]() | Og benni2009 et godt poeng: Genitivsformer er ikke oppslagsord! Ellers ville sikkert du og faren min hatt mye moro på scrabblebrettet, Torill. Han ville blitt sjokkert over at det ikke er lov her. Heldigvis er han ikke medlem, så spillegalskapen min har han ikke helt fått med seg. | |
Måsen | 2009-02-11 21:54 | |
![]() | Bestemt form er heller ikke oppslagsord... et ord har bare en oppslagsform, infinitiv for verb og ubestemt for substantiv. i fullformsordlista har en med alle former av ordene, ikke bare det klassiske oppslagsordet. Rent grammatisk er det ingen grunn til å nekte genitivsformen om en tillater bestemt form. Det er en bøyning av ordet på lik linje med andre bøyninger. Har ofte lurt på hvordan det er i tysk og andre språk med kasus - godtar man alle former av et substantiv? noen som vet. | |
Ninaxxx | 2009-02-11 22:01 | |
![]() | Kness: Jeg tror spillegalskapen din har slått ut på hjernen og ødelagt observasjonsevnen din.Han snakker nemlig ikke om annet når vi treffes... ;-) | |