Spillrom
Sjiraffen | 6 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 6 |
Mobilspill
Pågående | 8 200 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
USA - Ikke medlem lenger | 2010-01-03 14:16 | |
![]() | Når bruke grt ved Bingo ? Jeg legger alltid min ære i å være en høflig medspiller. Imidlertid har jeg etterhvert blitt ganske lei av å skrive grt hver gang den andre spilleren får bingo. Med enkelte spillere har man kommet frem til en unevnt forståelse om at å skrive grt er unødvendig og med disse har man heller om ønskelig andre mer meningsfulle utvekslinger av fraser utenom eller når bingo legges. Kan man ikke veldig sånn cirka si det slik at for spillere som har over ca 2000 i rating så regnes det ikke som uhøflig å ikke skrive grt dersom bingoen er under ca 150 poeng ? Hva mener dere gamle og unge ordspillere om dette ? | |
Duppedingser | 2010-01-03 14:22 | |
![]() | Synest det er helt idiotisk med grt hver eneste gang man legger bingo. Det er bedre med grt om en bingo skiller seg ut og er bedre en "standard-bingoer" Men dette sier jo jeg som bingolegger som ofte har 3 i hver kamp, så skjønner at for de med få bingoer er grt litt stas. | |
Alfa93 | 2010-01-03 14:39 | |
![]() | Synes det er hyggelig med en gratulasjon ved bingo, jeg. Forsøker alltid å huske det selv, men blir ikke fornærmet hvis en motspiller ikke sier noe. Enkelte vet jeg ikke gidder å bry seg om det, og da spiller det ikke så stor rolle om jeg overser en bingo eller to i løpet av et spill. Men det blir stadig oftere at jeg heller kommenterer bingoen med et "hmpf" eller "hjælp" ;) | |
rbm | 2010-01-03 14:50 | |
![]() | Enig med deg Alfa93...:-) | |
ajnor | 2010-01-03 14:54 | |
![]() | Prøver alltid å gratulere motspillere med bingo, jeg, men når bingo nr 3 og 4 plinger inn, så blir jeg litt mer og mer "oppgitt"... Ytringer som "oi da", "næmen" o.l. blir vanlige da. Men alltid en gratulasjon etterpå. :-) | |
kness - Ikke medlem lenger | 2010-01-03 15:03 | |
![]() | Benytter anledningen til å beklage at jeg ikke alltid gratulerer med bingo! Som regel er det fordi jeg rett og slett ikke får det med meg... Spesielt i panikkspill har jeg mer enn nok med å holde orden på mine egne bokstaver. Klarer ikke å følge med på klokka eller stillingen heller, så jeg vet aldri hvem som vinner før spillet er ferdig. Sånn er det å bli gammel! | |
Valpen | 2010-01-03 15:05 | |
![]() | Jeg synes ikke det er hyggelig med grt ved bingo - jeg er faktisk lei de tre bokstavene g,r,og t. Nå er det å legge bingo ingen stor og vanskelig sak. Vi får det til i større og mindre grad alle sammen. Jeg gratulerer aldri - har også lagt merke til at flere og flere ikke hilser ved spillestart. Helt ok det | |
Sydsklie | 2010-01-03 15:06 | |
![]() | Det er hyggelig med en grt - men det kan bli for mye av det til tider. Og er det alltid godt ment eller er det bare en frase en må si? Mot duppedingser og alfa93 kan en rope jippi eller juhu hvis de ikke legger bingo :P | |
mymlen | 2010-01-03 15:10 | |
![]() | "Regler" for utveksling av høflighetsfraser blir tungvint. Tid, fokus, stress i omgivelsene, antall bingoer i løpet av spill osv må selvsagt virke inn på om man skribler ned "grt" eller ikke. Noen ganger har jeg fått positive kommentarer på morsomme ord, god utnytting av mellomrom mellom ord e.l og det er vel så moro å oppleve at folk er rause på den måten! Men igjen: full forståelse for at motspillere har fokus retta mot det neste ordet de planlegger, og ikke får med seg MINE krumspring hele tida... | |
Torill | 2010-01-03 15:33 | |
![]() | Folk er forskjellige - en gang ble jeg glad da en motspiller bannet når jeg la en bingo. Synes likevel det er greit at stygg språkbruk ikke er tillatt. Er ellers enig med Mymlen i at det er vanskelig å lage regler for når man skal gratulere. Jeg synes det er helt greit at folk ikke gratulerer, sjøl gjør jeg det noen ganger og lar være andre ganger. | |
bris1 | 2010-01-03 16:20 | |
![]() | Er noe ambivalent når det gjelder bingoer. Det er ikke spesielt imponerende å legge en bingo med -ete eller -ende avslutninger, følgelig synes jeg ikke det er noe å gratulere med. Samtidig ser jeg at dersom jeg klarer å fokusere på å legge bingoer - uten å vente for lenge - så kan jeg få noen ekstra poeng. Tror jeg heller til at gode bingoer, som også gir god uttelling på poengene fortjener en salutt! | |
Kirsti | 2010-01-03 16:42 | |
![]() | Jeg skriver stort sett automatisk et "grt" når motspiller legger bingo. Ikke fordi vedkommende har greid å skape 7 bokstaver om til et ord - det er ikke akkurat noen enestående prestasjon - men fordi h*n har fått bonuspoengene og fortrinnet det innebærer. Men hvis motspiller ikke gidder å takke, gidder ikke jeg gratulere med neste bingo ... | |
cammie | 2010-01-03 17:28 | |
![]() | Jeg gratulerer som regel kun når det er en skikkelig bra bingo. Enten en som gir masse poeng, eller er et kult ord. Ikke sjeldent legges det bingo som faktisk gir motstanderen en fordel. Dvs man legger bingoen rett ved en rekke fargede felter. Da blir det litt snodig å skrive grt for bingoens 66 poeng, når man slår imot med 170 poeng... | |
VeldiGlad | 2010-01-03 18:02 | |
![]() | Gratulerer selv hvis motspilleren min gjør det :) Ellers kommenterer jeg bare om jeg syns bingoen er spesiel eller godt plassert. Kommenterer mine egne bingoer også om jeg syns de er morsomme (jupp, så selvopptatt er jeg) Syns det blir litt meningsløst å gratulere en motspiller som har fått en ***ende-bingo eller ***inga, eller en motspiller som legger bingoord med begge de blanke brikkene. Da graulerer jeg heller med de blanke brikkene ;) | |
Sydsklie | 2010-01-03 18:05 | |
![]() | Kan lett bli kaos med begge de blanke. Og det er godt gjort å trekke begge ut av hatten til majoren. | |
HanneH | 2010-01-03 18:36 | |
![]() | Jeg er en av de som ikke gratulerer ved bingo. Synes faktisk ikke det er noen vits i, det er bare å sette sammen 7 bokstaver til et ord, og så veldig fantastisk prestasjon er vel ikke det, regner med at snart 80 % av bingoene har den kjekke ene endingen uansett. Om noen finner på å gratulere meg med bingo får de nok heller ikke takk tilbake, strekker meg som oftest ikke lenger enn til et smil, :) Er nok ikke sikker på når dette kom her på ordspill, men er ganske sikker på at det var mye mindre av de gratulasjonene her i 2008 fra da spillet startet enn det er nå. Tror dette var noe som tok til for fullt i midten av 2009. | |
LaBarca | 2010-01-03 19:29 | |
![]() | Kommer litt an på temperaturen i kampen. Hender til og med at jeg skriver ;) eller liknende når det ikke er bingo, bare et stilig ord. Jeg spiller mot alle som vil spille mot meg, og det hender at det er noen med veldig lav rating som sitter på andre siden. Da gratulerer jeg alltid. Liker å oppmuntre litt. Holder meg på 30 minutter standardbrett, det er kanskje derfor jeg har tid til å skrive litt innimellom. | |
Alfa93 | 2010-01-03 20:05 | |
![]() | Har alltid skrevet grattis etter bingo, og syntes det var langt flere gratulasjoner i starten (2008) enn nå i det siste. Husker første gang jeg la bingo; motspilleren min måtte forklare hvorfor h*n gratulerte. Etter det har jeg alltid gjort det selv så sant jeg husker det ;) Så må si meg uenig med Hanne; jeg syntes det var langt vanligere å gratulere i starten enn nå... Nå er det så mange som ikke legger merke til det, og dermed glemmer det (meg selv iberegnet), og mange som ikke ser på det som noen spesiell prestasjon. | |
Hampus | 2010-01-04 00:04 | |
![]() | Det mange ser ut til å glemme i de gjentatte høflighetsdebattene her er at ordspill er et spill mellom to eller flere mennesker. Det sitter faktisk en person i andre enden og fomler med sine bokstaver for å få til et best mulig legg. Spiller man et annet spill mot datamaskinen vil det virke rart å anerkjenne, med en hyggelig vending, programmets evne til å få til en kreativ løsning i løpet av spillets gang. I ordspill synes jeg ikke det virker like rart. Jeg blir ikke formærma på de som ikke sier hei, grt og tfs, men jeg merker at jeg etterhvert liker bedre å spille mot dem som gjør det. Og bingo, innrøm det, det gir en fin følelse å stable alle 7 til et ord og i tillegg finne plass til dem på brettet! Jeg innbiller meg ihvertfall at motspillerne mine synes det er like mye stas som meg, så da koster jeg på meg en liten grt eller nice eller til og med wow hvis den er ekstra finurlig. | |
BeateS | 2010-01-04 00:34 | |
![]() | Helt enig med Hampus! -en annen ting er de som aldri kan koste på seg et "hei" ved spillestart. Jeg hilser alltid, med tanke på at det faktisk sitter et (antakeligvis) hyggelig menneske i den andre enden, og jeg blir direkte skuffet om de ikke finner meg verdt en liten hilsen engang. Det hadde ikke vært i RL at noen av oss hadde satt seg ned for å spille sammen med noen uten å hilse, selv i lynsjakk har de tid til det. | |