Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 518

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
mmarii2010-08-29 01:03
Antall innlegg: 226

Kjønn og ordspill
Jeg har lagt merke til at de ti øverste plassene alle er "okkupert" av menn. Menn dominerer for øvrig resten av lista også. Tilfeldigheter, eller har menn en tendens til å bli flinkere i ordspill enn kvinner? Finnes det en overvekt av menn som spiller ordspill, eller bruker menn rett og slett mer tid på å utvikle spilleferdigheter?

Skogen2010-08-29 01:48
Antall innlegg: 5

Det er som med mange andre egenskaper - menn er overrepresentert i den øvre og nedre skalaen.

Alfa932010-08-29 02:00
Antall innlegg: 7771

Du kan jo også ta en titt på kampligaen, Mmarii :)

mmarii2010-08-29 04:01

Interessant. Kvinner spiller mest, og menn spiller best. Hmmm. Nå syns jeg vi jenter bør ta innpå her!:)

gerdmarie2010-08-29 07:59
Antall innlegg: 265

Kanskje menn er mer strategisk enn kvinner? Menn spiller kanskje bare med dem som har tilsvarende eller bedre poengsum enn det de har selv. Kvinner spiller kanskje mer for å spille fremfor å sanke poeng. Mulig forklaring?

harry2010-08-29 08:04
Antall innlegg: 126

Hvorfor er egenskapen "mann" eller "kvinne" så viktig? Hva med venstrehendte, langhårede, nygifte, hemoroideplagede, blåøyde, alkoholiserte, bevegelseshemmede, søkkrike, underbetalte osv... Men det er vel ikke oppgitt i profilene her. Prøver bare å si at det er artigere å være "person" enn "mann" i mange sammenhenger.

gerdmarie2010-08-29 09:09
Antall innlegg: 265

Men "harry", det tror jeg flere menn er enig med deg i at det er artigere å være "mann" enn å "eie" alle disse tilleggsopplysningen du lister opp. De er vel jevnt fordelt skulle jeg tro, med unntak av "underbetalte" som jeg tror kvinner opplever oftere enn menn.
Tilbake til ordspill, så sjekker jeg alltid om jeg spiller mot en mann eller en kvinne hvis jeg ikke ser det ut ifra navnevalget. Ordvalgene er ulike mellom kjønnene. Mer maskuline og tekniske ord brukes av menn, og beror kanskje på en kompetanse de har og som ikke er fullt så vanlig blant kvinner. Menn bruker også forkortelser oftere enn kvinner. Dette var mitt "synsebidrag" i sakens anledning:)

JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-29 12:33
Antall innlegg: 2649

Tror innstilling spiller en viss rolle. menn er mer innstilt på å vinne enn kvinner er.

slengbukse2010-08-29 13:32
Antall innlegg: 69

Jeg kan love deg at jeg også er innstilt på å vinne, men for meg er det evnene som svikter ;)

bearo2010-08-29 14:20
Antall innlegg: 888

Roll on Ottarbrigaden.

mmarii2010-08-29 15:48

Harry, det er også interessant, men vanskelig å se ut fra en liste. For øvrig er jeg selv høyrehndt, langhåret, ugift, har ikke hemoroider eller alkoholisme, har brune øyne, beveger meg problemfritt og tjener ikke spesielt bra. Og jeg ligger rundt 75. plass på rankinglista. Skal vi sammenligne? :)

mmarii2010-08-29 15:50

Jeg er også enig om at innstillingen spiller en viss rolle, slik som JamesO skriver, selv om det da får meg til å føle meg litt lite feminim.

Kirsti2010-08-29 16:05
Antall innlegg: 1946

Man kan jo også spørre seg hvorfor det bare er menn som synes det er helt på sin plass å ha mer enn én profil på topplisten, og hvorfor det bare er menn som ligger der i månedsvis i strekk uten å spille ranket, men logger seg inn tilstrekkelig ofte til at de beholder plassen sin ...

Vet jeg med sikkerhet at det bare er menn som gjør dette? Nei. Men alle eksempler jeg kjenner til, og det er ikke rent få, er det menn som har stått for. (Ja da, jeg vet det er lov. Det betyr ikke at det ikke er tåpelig.)

For øvrig helt enig med Harry. Det hadde vært fint om vi betraktet hverandre som enkeltpersoner og ikke som representanter for et kjønn. Jepp, jeg vet at jeg i det ovenstående gjorde det stikk motsatte. Poenget mitt var i grunnen bare å påpeke at topplistens kjønnsfordeling, i den grad den er interessant, kanskje er så skjev nettopp fordi det finnes en del spillere som ligger der uten å spille og/eller med flere profiler. Og så vidt jeg vet, er samtlige av disse menn.

mmarii2010-08-29 16:16

Eller kanskje det er fordi vi kvinner har lært at vi skal la menn vinne over oss for at de ikke skal miste manndomsfølelsen sin :)

Men fra spøk til mindre spøk. Selvfølgelig skal man betrakt hverandre som individer og ikke kjønnsrepresentanter, men jeg syns allikevel det er interessant å se på de forskjellene som kjønnene faktisk står for. Det er veldig populært å se på kjønn som mennesker som har forplantningsorganene som eneste forskjell, men det finnes jo forskjeller både mentalt, teknisk og evnemessig sett, og jeg mener å se noen av disse forskjellene gjenspeile seg her på ordspill.no. I våre likestillingsdager kan man i enkelte offentlige eller privat fora bli skutt for å hevde at menn er bedre enn kvinner i x, mens kvinner er bedre enn menn i y, men det betyr ikke at det ikke er sånn.

Det Kirsti peker på har jeg ikke tenkt over, men det er vel, selv tatt dette i betraktning, menn som allikevel dominrer topplisten? Nå har jeg ikke oversikt over hvem disse mennene er...

innocenta2010-08-29 16:37
Antall innlegg: 186

Jeg syns det er helt uinteressant å se på forskjellene mellom menn og kvinner, og jeg syns Kirsti er inne på noe ganske vesentlig. Bare på topp 10-lista er det jo én mann med to profiler, så vidt jeg kan se.

martin84 - Ikke medlem lenger2010-08-29 16:54
Antall innlegg: 580

Helt greit å hvile en stund på laurbæra, hva er galt med det? Jeg for min del spiller ikke for å oppnå høyest mulig ranking for så å bli liggende der, så usportslig er jeg ikke. Dessuten er det ikke noe tåpelig med to profiler, her er jeg sterkt uenig med Kirsti. Hadde jeg ligget utenfor topp 100-lista med begge brukerne hadde ingen reagert, rart med det. Jeg har litt ulike hensikter med dem. Uansett spilller jeg for avkoblinga sin del og for å ha det gøy.

martin84 - Ikke medlem lenger2010-08-29 16:56

Folk få si og mene hva de vil, kunne ikke bry meg mindre. Dersom det blir ulovlig med to profiler, holder jeg meg så klart til reglene og sletter den ene, men så lenge det er tillatt beholder jeg begge. So there.

wstine - Ikke medlem lenger2010-08-29 17:04
Antall innlegg: 2369

Martin: Hvile en stund på laurbæra?? Hva er poenget med det da martin? Du høres rimelig klysete ut, men det er kanskje ikke ment slik....

Og hvilket annet nick bruker du? Kom igjen! Du er vel mann nok til å avsløre det?

Og til slutt, kirsti og dere andre: hvordan har det seg at dere har oversikt over hvem som gjemmer seg bak de ulike profilene?

martin84 - Ikke medlem lenger2010-08-29 17:22

JEG hviler sjelden på laurbæra, men det er gode brukere (bare menn så vidt jeg vet) som gjør det, og det har jeg ingen problemer med i det hele tatt. Wstine: Min andre bruker tar jeg ikke så seriøst, og den ligger derfor langt nede på lista forrige gang jeg sjekket. Avslører ikke nicket, for å unngå ytterligere skittkasting; det er ikke derfor jeg spiller.

Kirsti2010-08-29 17:34
Antall innlegg: 1946

Klart du er uenig med meg, Martin, siden du er en av dem med flere profiler. Jeg synes det er tåpelig. Det synes ikke du. Jeg blir ikke søvnløs av noen av delene. Og du mener vel at din _tredje_ bruker ligger langt nede på listen? Vi vet begge hvor din andre bruker ligger ...

Poenget mitt var i grunnen bare at topplisten ikke viser virkeligheten - den forteller ikke hvem de 100 beste spillerne er, men hvem de 100 beste profilene er. Dermed blir det nokså uinteressant å analysere den, uansett om utgangspunktet er kjønn, alder, bosted, hårfarge, yrke eller fritidsinteresser.

wstine, jeg har på ingen måte oversikt over hvem som gjemmer seg bak alle profiler. Men noen røper seg på den ene eller andre måten, og andre er åpne om at de har flere profiler. Og vi som har vært her en stund, har fått med oss en del.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?