Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 590 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Webbow | 2008-06-11 21:01 | |
![]() | Bowlete Hva i huleste betyr bowlete? | |
nabodama | 2008-06-11 21:07 | |
![]() | sikkert en bowler som er jålete :)) | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-06-11 21:09 | |
![]() | å være bowlete, å være masete, å være kantete etc...vel? | |
Webbow | 2008-06-11 21:19 | |
![]() | litt sånn som jeg er nå? | |
Torill | 2008-06-11 21:19 | |
![]() | Jeg tror vi alle er litt ordspillete | |
Mooseman | 2008-06-11 21:24 | |
![]() | Å se ut som en bowlingkjegle ?? | |
Sandman | 2008-06-11 21:31 | |
![]() | er vel i tråd men all inkonskevens i ordlisten her | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-06-11 22:27 | |
![]() | bowlete er adjektiv på samme måte som masete, vrikkende, drikkende osv. Sandman: det er ikke inkonsekvens i ordlisten her. Den eneste feilen som er funnet, er at enkelte ord har falt ut. Noen av ordene du har nevnt i andre tråder var ennå ikke godkjent som norsk, ved forrige oppdatering, og skulle derfor ikke stå i listen. Fullformsordlisten inneholder ikke "låneord" som for eksempel wok var for kort tid tilbake. Nå som det er blitt tatt opp som et nytt norsk ord, kommer det nok inn i neste utgave. | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2008-06-11 22:49 | |
![]() | nei, også (eld)gamle lånord har falt ut - jeg fant f. eks. toddy - men den virkelige inkonsekvensen er i forkortelser som er/er ikke akseptert (PS, TV osv men ikke CV eller mange andre - og det er IKKE vanskelig å tenke opp kriterier for tillatt som norsk - kan de bøyes, f. eks.) det er også vrient å se hvorfor ergo er tillatt, men ikke - f. eks. - genom | |
kerti | 2008-06-11 23:11 | |
![]() | Det jeg reagerer på er hvorfor noen forkortelser er lov, men ikke de mest vanlige (f.eks ca, cv ++) Jeg vil jo si at ca er en mer brukt forkortelse enn f.eks CIF (som jeg fortsatt ikke aner hva betyr) Og også at noen nynorskord er lov, men ikke alle. Orboka bør i grunnen oppdateres fortest mulig =) | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-06-11 23:17 | |
![]() | Når jeg sier falt ut, mener jeg falt ut, altså ikke utelatt. Enkelte ord ble ikke med i overføringen til oss. Forkortelser er ikke lov å legge. Dette har vi tatt opp mange ganger nå. PC, WC, CD; TV osv er blitt godkjent som substantiver og klassifiseres ikke lenger som forkortelser. Ergo er et norsk adjektiv. Når det gjelder genom har jeg dessverre ikke funnet noen annen betydning enn en betegnelse for mengde genetisk materiale i en celle. Dette behøver da ikke nødvendigvis være et norsk ord. Det brukes mye latin og gresk innenfor dette temaet. Ingen ord som kun er nynorske kan legges. Bokmål har mange ord med valgfi bøyningsform. Disse blir da lik ord på nynorsk. | |
kerti | 2008-06-11 23:34 | |
![]() | oki :) Men hva betyr CIF og CF?:) | |
sneengel | 2008-06-11 23:52 | |
![]() | Slå det opp! | |
get it here - Ikke medlem lenger | 2008-06-12 00:07 | |
![]() | Monabeth skreiv: Ergo er et norsk adjektiv. Litt pirk seint på natta: Ergo er vel eit adverb? | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-06-12 00:43 | |
![]() | Yes, you have got it. | |
predikanten | 2008-06-12 00:52 | |
![]() | Er DEMENT et av ordene som har falt ut? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-06-12 01:14 | |
![]() | Selvfølgelig get it here | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-06-12 01:24 | |
![]() | CIF = Cost, Insurence and Freight CF = Cost & Freight Uttrykk som brukes innen shipping........Akkurat som FOB = Free on Board. Håper ikke jeg tar feil....har akkurat tatt inn en container med massasje-stoler CIF!! hehe | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2008-06-12 01:27 | |
![]() | Begynner å lure på om jeg har skrevet insurence feil.....det er vel insurance.....godt vi ikke spiller engelsk scrabble nå... | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2008-06-12 07:21 | |
![]() | ergo er latin (opprinnelig) - det er også genom (latin, gresk) - poenget er at ingen ordbøker kan være helt konsekvente, for det er variasjoner mht om et ord oppfattes som norsk. det samme gjelder forkortelser - det er variasjoner mht hvordan de oppfattes som vanlige ord. det eneste en kan gjøre, er å sette opp kriterier - kan det bøyes på norsk, etc. så både WC og PC er absolutt norske ord slik, og ordentlige ord - ikke bare forkortelser. | |