Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 526 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
skadd | 2011-12-19 21:46 | |
![]() | frustrasjon Dette innlegget er ikke ment som sutring, bare nysgjerrig på ting og tang jeg ikke helt skjønner/forstår/begriper /fatter (noen få synonymer kan jeg) Jeg kikker nedover listen med bingoer som kommer tikkende inn, og klarer ikke la være å legge merke til at 90% av ordene slutter med (e)nde, de mest ubegripelige ordene også. Eks.: kodende-sottende-hvalende ... hva er/betyr disse? skjønner WEB og WOK godt, men hva er WEBB og WOKK? BL - TT - ECU, Hva ??, og hvorfor er dette lov når en av de mere brukte forkortelsene NB ikke går. Håper noen kan forklare noe av dette takk : | |
jk-vatne | 2011-12-19 22:47 | |
![]() | Jeg kan ikke svare deg, men stiller med samme undring, har ofte tenkt det samme som du skriver, håper noen kan svare på dette.... | |
Kirsti | 2011-12-19 22:48 | |
![]() | Det kan noen. Verken sottende eller hvalende står i ordlisten som brukes, så de bingoene kan du ikke ha sett. Men generelt er ord som slutter på -ende presens partisipp-former av verb, som gående, sittende, dansende, hoppende og så videre. WEBB er imperativ av verbet å WEBBE (impregnere webstoff), WOKK er imperativ av verbet å WOKKE (lage mat i wok). ECU er en valutaenhet i EU, brukt som avregningsenhet for finansielle oppgjør med el. mellom EU-land. BL og TT godtas fordi de feilaktig er oppført som henholdsvis preposisjon og substantiv i ordlisten. Ellers godtas bare forkortelser som ikke lenger regnes som forkortelser, men f.eks. som substantiver, som WC, PC, CD og CV. Kan ellers anbefale Bokmålsordboka hvis du lurer på hva et ord betyr. Den finner du her: www.nob-ordbok.uio.n...ok =bokmaal | |
ave - Administrator | 2011-12-19 22:51 | |
![]() | Takk Kirsti, du er Ordspills stadige reddende engel :)) ellers hadde jeg tenkt å henvise til denne linken; www.ordspill.no/foru...re adid=451 sånn at alle ordglade skal komme ut av frustrasjonen og se lyset? | |
jk-vatne | 2011-12-19 23:18 | |
![]() | :-) | |
mymlen | 2011-12-20 07:51 | |
![]() | Men Kirsti, når CV regnes som susbtantiv - har du fasit på hvorfor det ikke kan bøyes? Mener jeg har prøvd det (eller var det PC?) uten hell. | |
Cygnus | 2011-12-20 07:55 | |
![]() | CD kan bøyes - PC og CV ikke - blir tydeligvis ikke sett på som fullt så substantiviserte! | |
cammie | 2011-12-20 10:46 | |
![]() | CV og PC kan bøyes, men skal skrives med bindestrek. Altså, cv-en og pc-en. | |
cammie | 2011-12-20 10:49 | |
![]() | Tror egentlig alle substantiverte forkortelser skal skrives med bindestrek, også CD-en. Mulig den har sneket seg inn i fullformsordlista og likevel godkjennes som cden. | |
Cygnus | 2011-12-20 10:52 | |
![]() | Ja veldig upresist av meg, cammie - selvsagt kan de bøyes, men ikke som vanlige substantiver som bare får endelsen direkte (en gutt- gutten)- så dersom det er slik at CDen er mulig på 'vanlig' norsk, så er det ordet mer 'naturalisert'. | |
Kirsti | 2011-12-20 11:06 | |
![]() | Cammie har helt rett. Alle disse ordene skal bøyes med bindestrek. Det gjelder også CD og WC. Det er rett og slett en feil i Fullformsordlisten at disse ordene er oppført med bøyninger uten bindestrek (cden, cder, cdene, wcet, wcer, wcene, wca), for de kan ikke skrives slik. | |
leonella | 2011-12-20 11:18 | |
![]() | Kan man bruke en blank brikke som bindestrek ? | |
Torill | 2011-12-20 11:55 | |
![]() | Nei, blank brikke kan ikke brukes som bindrstrek. | |
Gizma - Ikke medlem lenger | 2011-12-20 11:56 | |
![]() | Synes det er mosomt med "fraktforkortelsene" CF etc og ord knyttet til seiling- favoritten min der er yawl :D | |
Sanding | 2011-12-20 13:51 | |
![]() | Jeg har alltid trodd at det var lov å legge do, re, mi, fa, so, la, si, do. Er det noen som har en logisk forklaring på hvorfor ikke det er lov? Flere går, men de har jo også andre betydninger.... | |
Cygnus | 2011-12-20 14:04 | |
![]() | bare SO som ikke går! | |
lenemigo | 2011-12-20 14:36 | |
![]() | er ikke rart man blir litt frustrert når noen ord feilaktig blir godkjent,da ser man kanskje ikke helt logikken i det man prøver forstå..presens-partisipp former av verb skjønner til og med jeg,men hva med andre ord som ikke er verb som ender på ene/ende? ett eksempel jeg så(mulig jeg misforstår???) men, midtene??? som flere midter? flere i midten skjønner jeg,men???? | |
Kirsti | 2011-12-20 16:53 | |
![]() | Lenemigo, forklaringen på f.eks. midtene er at bøyningene i Fullformsordlisten er datagenererte. Dermed er det ikke tatt hensyn til hvorvidt det er logisk å bøye substantiver i flertall eller ei – og da får man former som midtene, luftene, sandene og så videre. Det samme gjelder gradbøyning av adjektiv. De færreste vil nok si ruteteste og homoseksuellere, men slike bøyninger finnes i Fulllformsordlisten. Men det er dessverre også slik at dette er den beste elektroniske ordlisten som finnes på norsk. Dermed må vi leve med det til det kommer en ny og bedre ordliste, og heller lære oss å utnytte disse dustebøyningene som best vi kan i spillet for å sanke poeng. | |
adap | 2011-12-20 17:47 | |
![]() | Hvorfor er km tillatt, og ikke kg? Ulogisk spørre du meg | |
solan123 | 2011-12-20 18:03 | |
![]() | km er vel ment her for kretsmesterskap antar jeg. | |