Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 360

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
starey2008-09-20 20:51
Antall innlegg: 956

Ordlista er ikke inkonsekvent i forhold til f.eks CD og PC. Disse er oppført som substantiv, og ikke forkortelse. Ingen av ordene som er oppført som forkortelse er med.

ajnor2008-09-20 22:15
Antall innlegg: 958

Milde himmel, sier jeg! Alt man kan krangle om her i verden, neimen ikke rart det er krig...

Fullformsordlista ligger til grunn, sånn er det bare, og det er ikke spillvertene her som er "skyldige"! Rett skytset mot riktig blink; nemlig språkrådet og gruppa som lager fullformsordlista. Siden det er fullformsordlista som ligger til grunn, så må jeg også si at jeg bare må riste på hodet av alle Tanum- og Bokmålsordbokargumentene. Hva med å forsøke og godta noe? Øystein Sunde er ikke så dum; han sier blant annet "Sånn er'e bare!"

Waltie2008-09-20 23:17
Antall innlegg: 146

Krangler ikke egentlig - men jeg må da få mene at ordlista som legges til grunn er inkonsekvent og mangelfull. CD er forkortelse for Compact Disc, men er i bruk som et substantiv. Akkurat som "bil" er en avkorting av "automobil". Det blir dustete for meg at CD er et substantiv bare fordi ei ordliste sier det. Det er en forkortelse OGSÅ!

Min frustrasjon går mer på det at jeg som ivrig brettspiller og fersk nettspiller bruker mye tid på å finne gode ord som gir mye poeng. Men når ORDLEK, KREMOST, WOMBAT, VIOLA, ALTRØST og andre forsøk jeg mener er greie ord ikke blir godtatt, blir det hele meningsløst, og det ødelegger spillets gang for meg - og dels for motparten, da jeg må legge i panikk, korte ord med færre tilkoplingspunkter og alt blir mer knotete. Da blir det til at man ikke prøver sammensatte ord lenger, for det blir sikkert ikke godkjent. Og det ødelegger opplevelsen av spillet. Så slutt å spill, tenker du sikkert. Det er så. Tenkte bare at et lite språk som norsk kunne ha en grei oversikt over sine ord (norsk rimordbok har 40000 oppslag, engelsk har 400000) i 2008, men da tok jeg feil.

olapaloma2008-09-20 23:17
Antall innlegg: 115

nr,(nummer) jr (junior) og sr (senior) er forkortelsar som blir like mykje brukt som pd,pc, cd, mc, hm o. l

Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-09-20 23:36
Antall innlegg: 804

Men du SIER ikke nr, jr og sr? Du sier nummer, junior og senior.
Man sier jo cd, pc, mc....

Alfa932008-09-21 00:28
Antall innlegg: 7771

Jeg synes det er helt teit å krangle (sorry, diskutere, mener jeg) om dette.
Vi bruker den mest omfattende ordlista vi har. Du kan vel si at andre ordlister er mer omfattende fordi de har flere ord uten bøyning, men det ville jo vært teit hvis du bare kunne legge GÅ og ikke GIKK bare fordi det ikke står i ordboka???
Vi har en veldig fin ordliste som selvfølgelig ikke er perfekt, men ingenting er perfekt. Vi kan ikke legge inn ti-femten forskjellige ordlister, og vi kan ikke akkurat be de snille, greie spillprodusentene våre om å sitte og legge inn bøyningsformene til hvert enkelt ord i det norske språk? da ville det ta enda tjue år før vi fikk noe Ordspill...

Ordlistemenneskene gjør så godt de kan. De legger inn ord som blir brukt og fjerner gamle, og x-ordløsere (som f.eks. meg) må bare finne seg i å bli litt ergerlige når ord som SO og ARE ikke går.

Hva WOMBAT gjelder er jeg ikke helt sikker - og jeg har ikke slått det opp - men kan man ikke på norsk si/skrive VOMBAT?
Rett meg hvis jeg tar feil...

Vi kan vel være fornøyde med det vi har.
Vi har Ordspill.no, vi har gode ordlister (men som sagt ikke perfekte) og vi har flinke og tålmodige spillverter og spillutviklere...
Jeg er kjempefornøyd med det:)

kness - Ikke medlem lenger2008-09-21 09:36
Antall innlegg: 1134

Vi ER fornøyde med det vi har, Alfa93! JEG er ihvertfall VELDIG fornøyd, og har ikke noe ønske om å skyte verken fullformsordlista eller de som har laget den. Jeg synes den fungerer helt fint, spesielt etter oppdateringen.

Men at det blir diskusjoner rundt ord som står/ikke står der er vel ganske naturlig, med så mange ordnerder på ett (scrabble)brett. Ordspillforum er jo beregnet på bl.a. sånne diskusjoner (tror jeg). (Men det kan bli litt mange gjentakelser iblant; nye tråder om samme tema åpnes til stadighet og det er ikke så lett å få med seg alt).

Hilsen kness, som sitter og fryder seg over Språkteigen på P2.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?