Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 775 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Alfa93 | 2008-11-26 23:09 | |
![]() | Sjy blir godkjent. | |
Katamarina | 2008-11-27 01:56 | |
![]() | Ikke bare egennavn, men varemerke.. | |
KlaraKuu - Ikke medlem lenger | 2008-11-27 02:03 | |
![]() | en berm - bermen - bermer- bermene | |
BettyBlue | 2008-11-27 10:40 | |
![]() | bermen fant jeg i nynorsk ord bok.. men er enig med deg, jeg er østlending og bruker selv bermen om en gjeng "små pøbler" så den burde vel inkluderes i bokmål også. Fint, igjen om dere sier noe om hva ordene betyr, og ca hvordan de bøyes. | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2008-11-27 13:08 | |
![]() | er det ikke en berme, på bokmål, altså? berme-bermen-bermer osv. | |
HanneIL | 2008-11-27 13:26 | |
![]() | hm, det kan jo hende. | |
Kirsti | 2008-11-27 15:47 | |
![]() | Jo da, det heter en berme på bokmål. Skal man komme med forslag som skal sendes Språkrådet, bør man i alle fall først ta seg tid til å slå opp, sjekke og dobbeltsjekke ordet man foreslår. Veldig mange av innleggene i forum (både i denne tråden og andre) om ord som ikke er tillatt skyldes at man ikke vet hvordan det skrives eller hva det egentlig heter. Det er selvsagt strålende at så mange er engasjerte, men det vil antagelig virke mot sin hensikt å sende inn en liste med en haug ord som faktisk ikke eksisterer ... | |
BettyBlue | 2008-11-27 17:08 | |
![]() | Jeg vil selvsagt ikke levere fra meg en liste uten å ha sjekket ordene først, men det gjør alt enklere for meg om de blir sjekket først. Jeg kontrollerte "bermen" mot ordlista, den søk bare som det finnes link til her på ordspill. (og jada, jeg vet at denne ikke er fullkommen, og at det ikke er denne som blir brukt her på ordspill, som "fasit") Og fant ordet under ny-norsk, men ikke i bokmål. Det skal også sies at jeg ikke har lastet ned fullformslista, ettersom jeg ikke har plass på laptoppen, men vil gjøre dette når jeg har fått i orden den stasjonære... Hvordan jeg vil gå frem for å sjekke de forskjellige ordene før jeg sender disse inn som forslag vet jeg ikke enda. Kan hende jeg vil be om hjelp, mtp fullformsordlista. :) | |
Kirsti | 2008-11-27 18:06 | |
![]() | For all del, BettyBlue, jeg mente ikke at det var du som skulle sjekke! :-) Jeg mente at de som legger inn forslag her selv må sjekke så godt de kan først, ikke bare ta ting fra eget hode - for der kan det være mye rart (i alle fall i mitt hode). Det kan faktisk være veldig lurt å søke på den bestemte formen av ordet på Språkrådets nettsider (som det ligger lenke til her på Ordspill). Søker man på "berm", får man ingen treff på bokmål. Søker man derimot på "bermen", får man beskjed om at oppslagsordet heter "berme". | |
Waltie | 2008-11-27 18:08 | |
![]() | Alle dere som savner ÆS. Hva er det egentlig? ÆSER bør jo gå, for det er flertallsordet for norrøne guder. Men det heter ÅS i entall (derav ÅSGARD). Altså: Odin er en ÅS. Den øverste ÅSEN blant mange ÆSER - faktisk blant alle ÆSENE. Men alle disse formene går vel? Hilsen norsklærer'n. | |
Isabel | 2008-11-27 18:14 | |
![]() | Hvor finner man denne listen? fullform? | |
Waltie | 2008-11-27 18:14 | |
![]() | Og de som savner forklaring på mine tidligere forslag: GULAG - fangeleir i det gamle Sovjet DJEMBE - afrikansk tromme, nå vanlig blant de fleste vestlige perkusjonister WOMBAT - australsk pungbjørn JIHAD - islamsk hellig krig. Man kan sjølsagt diskutere om alle disse er norske ord, men siden de er i daglig bruk i både tale og skrift, og vi ikke har gode norske ett-ords alternativer, bør de inn ved neste oppdatering. | |
eterem | 2008-11-27 18:25 | |
![]() | Isabel; fullformsordlisten må lastes ned, den ligger ikke tilgjengelig slik som bokmålsordboken. Hvis du følger linken "om ordlisten vår" kommer du inn på siden til Universitetet i Oslo og Norsk Orbank, der man kan "søke" om å få fullformsordlisten. | |
Edro | 2008-11-28 13:51 | |
![]() | jeg savner ordet ARE --vel er det et egennnavn, men det står også for havørn | |
Isabel | 2008-11-28 13:56 | |
![]() | takk eterem! | |
Majel | 2008-11-28 21:42 | |
![]() | Eg saknar SVELA :) I desse ferjetrakter er det ei must. :) | |
Alfa93 | 2008-11-29 15:03 | |
![]() | ÆSER og ÆSENE og sånn går, norsklærer:) | |
Vib_eke - Ikke medlem lenger | 2008-11-29 16:07 | |
![]() | KAJAL Jeg kommer ikke på en god betydning av ordet, men vi jenter bruker det på våtkanten på øyet når vi sminker oss :) | |
Majel | 2008-11-29 16:18 | |
![]() | Alfa93: Bøyinga er ÅS - ÅSEN - ÆSER - ÆSENE Difor går ÆSER men ikkje ÆS Men utan at eg har sjekka årsak, så går det av ein eller annan merkeleg nok å skrive ÆSE?? Eit (nesten?) ekte mysterium :) KAJAL kan vel omsettast med eyeliner? Minst like lite norsk... :P | |
meisa | 2008-11-29 16:57 | |
![]() | Eg har ofte problem med å blitt kvitt j'ane. Skulle gjerne hatt med ordet jog. Det er fortid av jaga. Smerten jog gjennom henne. | |