Spillrom
Sjiraffen | 6 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 6 |
Mobilspill
Pågående | 8 174 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Weronix | 2008-12-26 11:54 | |
![]() | Med tanke på at den versjonen vi har er den som språkrådet er ansvarlig for, og som universitetet bruka, so trur eg vel og det skal nokke til å finne ei som e bedre! Vi får heller glede oss over alt det som faktisk går AN å skrive, og so får det heller være en del av spelet og prøve seg fram og få lov/ ikkje lov å legge ord man trur eg gyldige! :) | |
kallekanin09 | 2008-12-26 15:29 | |
![]() | Helt enig, hvis det er godt gjennomtenkt og nøye vurdert. Selv er jeg rimelig fornøyd med ordboka, det gjelder bare å huske hva som går og hva som ikke går :-) Så får man heller leve med de underlige paradoksene som dukker opp underveis. | |
Vib_eke - Ikke medlem lenger | 2008-12-26 15:35 | |
![]() | Anbefaler dere å lese dette innlegget. www.ordspill.no/foru...ea did=1814 | |
otto | 2008-12-26 20:07 | |
![]() | Til Waltie / Jeg trodde vi hadde en flertallsform for smør - vi sier da at det finnes flere typer smør ? Forøvrig til Waltie - skulle gjerne ha mail adr. til disse leksigrafene - bevares hvor mange logiske og intelligente tips de ville fått- Ordspill må jo være rene skattkisten for de.... Fortsatt God Jul i stua !! | |
Waltie | 2008-12-27 22:07 | |
![]() | katinka: Jeg aner en noe nedlatende og sarkastisk tone i innleggene dine. Jeg aner også at du tillegger meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for. Jeg tror ikke jeg vil debattere dette mer, annet enn at jeg framholder - som flere her skriver - at i praksis er SMØR et ord som sjelden kan skrives med flertallsform med godt språklig resultat. Man snakker om flere TYPER smør. Ikke flere SMØRER eller flere SMØR eller alle SMØRENE eller alle SMØRA (for øvrig vil ikke den tenkte formen SMØRA være samnorsk, a-endelse er en godkjent form i bestemt form flertall av intetkjønnssubstantiv). At et spørsmål om BEGRUNNELSEN for at PCEN ikke er lov, når WCA er det, ender opp med svar som "vær glad for hva vi har lov til og den ordlista vi har", for forventa, men ikke svar på spørsmålet. At PCEN iflg lista skal skrives PC-EN, er et fullgodt svar, derimot. Dog belyser det bare listas inkonsekvens, som jeg vet er vanskelig å få gjort noe med. Derimot må det være lov å stille noen frustrerte spørsmål en gang i blant. | |
kallekanin09 | 2008-12-27 22:27 | |
![]() | Det fine er at man faktisk KAN skrive smører, men da er man over i verbene :-) | |
katinka | 2008-12-30 02:28 | |
![]() | Huff, ja, Waltie, jeg var nok litt sarkastisk. Det beklager jeg stort. For du er jo ekspert, det ser jo alle nå av svaret ditt. Og fordi du er ekspert, burde det ikke være noen som helst slags grunn til å skrive med store bokstaver. Vi forstår hva du mener. Jeg må likevel få lov til å undres over: når jeg skal be min kjære ta ut alle de forskjellige typene smør jeg har i kjøleskapet (akkurat nå er det fire), skal jeg da be ham ta ut smørboksene/pakkene, eller ... Alle hva da? Eller HVA DA, som du kanskje liker å lese det? | |
aaklem | 2008-12-30 05:16 | |
![]() | Jeg følger flittig med i forum, og jeg skjønner godt at det tar tid før nye ord blir tillatt. Prøver meg stadig med ord som WAP, f.eks. og tenker at før eller siden må de jo inn i ordlista. Men det forundrer meg at et ord som FN ikke er tillatt. Når hørte du sist om Forente Nasjoner? Eff Enn er jo et ord man sier, i motsetning til CA (Se A?) som ingen sier. Vi sier sirka. Men CA går, som vi alle vet. Fortsatt god jul! | |
Waltie | 2009-01-01 20:38 | |
![]() | Katinka: Er det galt å kapitelere og nå? Hvordan skal jeg ellers gjøre en utheving i dette forumet, da jeg ikke kan kursivere eller skrive i fete typer? Og hvorfor kritiserer du ikke alle andre som kapitelerer sine eksempelord? Og jeg gidder ikke snakke mer om ikkeeksisterende flertallsformer av ord. Det var uansett ikke hovedpoenget i mitt opprinnelige innlegg, sjøl om du ser ut til å ha lest det slik, og du har jo sjøl svaret på ditt spørsmål i ditt siste innlegg. Jeg er like blid mht ordspill og ordliste, og spiller ofte og har stor glede av det. Det jeg ville med innlegget, var å få en begrunnelse på hvorfor PCEN ikke går å legge (i likhet med CVEN). Det har jeg fått, sjøl om jeg kan mene at det er inkonsekvent. At du ikke liker meg/måten jeg stiller spørsmål på/måten jeg skriver på/at du bruker ordformer jeg mener ikke er god norsk har jeg også forstått, som en slags "bonus" av mitt innlegg, sjøl om det egentlig ikke interesserte meg. Det er mulig du oppfatter meg som en slags selvbestaltet ekspert, sjøl om jeg aldri har omtalt meg som det i det store og hele. Det er derfor jeg stiller spørsmål. Men at du skulle irritere deg så grenseløst over det jeg har skrevet her, skremmer meg litt. Jeg skjønner ikke at det skulle gå så prestisje i dette her - jeg føler at ditt siste innlegg bare er et par hakk fra å bli personangrep. Og det føler jeg er ubehagelig. Jeg aner ikke hva slags såre tær jeg har tråkka på, men jeg beklager uansett, og håper alle som måtte ha noe imot meg om å ta telling, men si konkret hva det er de ikke fordrar. | |
Alfa93 | 2009-01-01 21:20 | |
![]() | aaklem: FN er da et egennavn? Det er jo navnet på en organisasjon, altså vil jeg anta at det blir betraktet som et egennavn... Katinka: Waltie har da ikke påstått at hun er ekspert? Hun påpekte jo ganske enkelt bare at hun var norsklærer. Waltie: Jeg kan ikke skjønne hvordan du skulle ha tråkket på noen såre tær ved å skrive at du var norsklærer, eller ved å bruke utheving, noe jeg også forsåvidt gjør, og mange andre her... Så slapp av, jeg fordrar deg fortsatt:) Forøvrig må jeg si at jeg synes det virker logisk at SMØRENE går... Det ville jeg sagt, ihvertfall. Ordboka får vi dessverre ikke gjort noe med, og den er jo full av flotte ord vi KAN bruke, så jeg gidder egentlig ikke å bekymre meg over hva som IKKE går. Kanskje får vi en gang en perfekt ordliste, men hva skal vi diskutere da? Jeg tror det var noen som skulle sende inn en liste til dem som skriver ordlista vår med ord som burde gå an å legge. Hvis det er noe som mangler, kan vi jo sende inn ordene våre der:) Hvem har vel sagt at språk skal være logisk? Det er jo ingenting her i verden som er helt logisk, er det det? 6 kan plutselig bli -6 hvis du legger på noen paranteser og fortegn, og muggsopp kurerer sykdommer... Det er jo ikke mindre logisk at PC i bestemt form entall skal hete PC-EN, mens CD i bestemt form entall får lov til å hete CDEN... | |
aaklem | 2009-01-01 22:34 | |
![]() | Takk for svar, Alfa93, selvfølgelig er FN et egennavn. Så da gir det mening at det ikke er godtatt. Tenkte bare ikke så langt, norsklærer som jeg er;) Ha et strålende nyttår, alle sammen! | |
regulus - Ikke medlem lenger | 2009-01-01 23:21 | |
![]() | Ingen nevnt, ingen glemt: Kanskje noen bør tenke etter om en har beveget seg over streken for saklighet i innlegget. Waltie: Du har helt rett. Beklager å måtte si det, men den debatten om flertall av sukker og smør tilsier vel at noen pusser på norskkunnskapene. Det finnes fasitsvar på det meste. De kan man lese seg til og godta, men de endres neppe gjennom mer eller mindre hissig diskusjon her. . | |
katinka | 2009-01-02 02:25 | |
![]() | Huff, Waltie, det var da ikke meningen å være ubehagelig. Unnskyld, unnskyld, om du har oppfattet det slik. Men når du bruker som et poeng i diskusjonen at du er norsklærer, da må du sannelig også tåle å få noen spørsmål mot deg. Det er vel ikke slik at norsklærere er de eneste som er opptatt av et godt språk? Og hva vet du egentlig om meg og min bakgrunn? Du har avslørt yrket ditt, og da blir du kanskje mer utsatt for "hogg" enn andre. Og bruken av store bokstaver? Bare fortsett med det, om du tror du blir hørt/forstått bedre av den grunn. For meg er det helt tilsvarende et menneske som roper for å få gjennom argumentene sine. Det funker sjelden. Men der er vi; trolig totalt uenige på det punktet. Ellers er det jo morsomt å se at noen omtaler deg som "hun" i innlegget sitt. Det virker som om vedkommende kjenner deg litt bedre enn jeg gjør. Er du registrert her som mann, men er egentlig en kvinne? Morsomt! | |
Waltie | 2009-01-02 09:49 | |
![]() | Regulus: Takk for støtten. Katinka: Jeg vet ingen ting om din bakgrunn, og har heller ikke brukt antagelser rundt denne i debatten verken i din favør eller disfavør. Jeg vil fortsette å kapitelere eksempelord - det er noe jeg har sett at de fleste andre på forumet gjør konsekvent. Jeg kapitelerer også innimellom ord jeg i tale ville lagt litt ekstra trykk på. At du tror det er det samme som å rope, får nå være din måte å lese på. At det farger din oppfatning av personen bak innlegget, og dermed kan gi grobunn for irritasjon, misforståelser og kverulering, er synd. Men legger man vrangvilja til, er det jo utrolig hvor mye misstemning man kan få ut av nesten ingen ting. Og for noen er det sikkert det som utgjør et liv. For øvrig er både mitt kjønn og fulle navn tilgjengelig på medlemssøk. | |
Alfa93 | 2009-01-02 12:35 | |
![]() | Hehe, oppdaget nettopp at jeg har omtalt Waltie som HUN i mitt innlegg. Kanskje det hadde vært en idè å sjekke sånne ting før man begynner å prate... Sorry, skulle selvfølgelig vært han:) | |
Seierherren - Ikke medlem lenger | 2009-01-02 14:22 | |
![]() | Hehe... ser på ditt forrige innlegg nå Alfa93. Du tar grundig feil ang. mangel på logikk i både matte og i gramatikk. Når det gjelder matematikk følges alltid streng logikk, hvis ikke hadde faget vært totalt ubrukelig. Det samme gjelder gramatikk, bortsett fra lovmessig definerte unntak. Det er dessuten alltid logikk bak disse unntakene. I eksemplet her må det rett og slett være snakk om en programmeringsfeil i den elektroniske ordboka, som burde vært ordnet opp i. Med mindre noen kan komme med en logisk forklaring? | |
Alfa93 | 2009-01-02 14:43 | |
![]() | Poenget var ikke at det ikke var logisk, Seierherren, det bare virker ikke logisk når du først ser på det, ikke sant? Selvfølgelig ER alt logisk, mennår du først hører det eller ser på det, virker det helt idiotisk. Jeg vil jo tro at de som har lagd språket vårt har en grunn til å gjøre som de gjør, det betyr ikke nødvendigvis at vi trenger å synes det er logisk. Beklager hvis jeg ikke formulerte meg helt riktig:) | |
Scrabla | 2009-01-02 14:49 | |
![]() | Logi = lære Dvs. den eksisterende lære. Heldigvis tenker vi fritt, dvs. vi finner mye av ny utvikling for "logisk" i den forstand at vi "synes" det er riktig. Deretter tar det av og til litt lang tid før den nye "logien" blir innlemmet i den eksisterende. I mellomtiden skjer det en sunn diskusjon. Hurra! | |
Alfa93 | 2009-01-02 15:08 | |
![]() | Øøøh... Ja, akkurat det jeg skulle til å si... hehe:) | |
Waltie | 2009-01-02 16:06 | |
![]() | Just what I skull til to say. That was a good vending. Maybe we can use it in another episode. | |