Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 217 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Stigende | 2009-10-15 18:38 | |
![]() | Jeg er ikke helt enig i eksemplene dine, andermg. Det med å låse døra når du reiser til Thailand, feks. Det er jo en heller dårlig ide hvis det bor flere enn deg selv i den leiligheten, ikke sant? I ordspill er det jo flere spillere på dette brettet, så å låse for dem må vel være heller lite hensiktsmessig? Selvsagt er jeg jo enig i resonementet hvis hensikten med spillet er å unngå at motspilleren spiller. Hvis hensikten derimot er at begge skal spille, for å se hvem som spiller best, da syns jeg det er en dårlig strategi. En annen uting som har blitt mer og mer vanlig er å starte spillet med den bokstavforkortelsen man må ha for hånden. Jeg vet ikke om årsaken er at man vil spare vokaler, eller om det finnes noen annen, bedre årsak. Uansett syns jeg det er dårlig gjort, omtrent som å skyte motspilleren med startpistol. (?) Bingoen springer kan man bare glemme å legge hvis man begynner med den sperringen. Persing, derimot, er en nydelig bingo og burde vært poengtert ekstra. | |
Marten | 2009-10-15 19:19 | |
![]() | Stigende: "Hvis hensikten derimot er at begge skal spille, for å se hvem som spiller best, da synes jeg det (sperring) er en dårlig strategi" Er ikke alle dette taktikkeriet med på å nettopp finne ut av hvem som er best...? Hvis man ikke skal benytte seg av f.eks. sperring og forkortelser som en del av en vinnerstrategi er det jo strengt talt kun flaks ved brikkeutdeling som avgjør hvem som vinner? Jeg synes personlig det _kan_ være irriterende med de som ikke spiller, men bytter brikker kontinuerlig for å få bingoer. Men dette vinner jeg vanligvis på selv ettersom jeg sperrer bevisst og huker med meg så mange poeng som mulig underveis - så det er sjelden jeg orker å la meg agitere. Jeg spiller absolutt fordi det er gøy, men hadde jeg ikke blitt motivert av å vinne og øke ranking hadde jeg gått lei av spillet for lenge siden. :-) | |
Cygnus | 2009-10-15 20:27 | |
![]() | Stigende - du skriver 'En annen uting som har blitt mer og mer vanlig er å starte spillet med den bokstavforkortelsen man må ha for hånden.' Dersom en ikke har annet, må en jo legge disse forkortelseordene - eller passe, eller bytte - har ofte selv måttet legge KM, CF eller lignende som første, litt utilfredsstillende trekk! hvorfor noen skulle mislike det, forstår jeg ikke - det er jo meg det går ut over mest! | |
Stigende | 2009-10-15 20:35 | |
![]() | Marten: Det er kanskje det som er forskjellen, da. Jeg har spilt scrabble i årevis uten å gå det minste lei, selv uten ranking. :) Jeg syns det er morsomt å se hva jeg får til med de brikkene jeg får, og sperring gjør at spillet blir en slags stillingskrig i stedet. Jeg skjønner jo at noen liker det sånn, men jeg gjør det altså ikke. Når motspilleren begynner med det blir jeg enten lei og bare halvspiller for å bli ferdig så jeg kan begynne et nytt spill, eller jeg spiller på samme måte selv. Da blir det i hvertfall ikke moro, men motspilleren får i hvertfall smake egen medisin. Uansett foretrekker jeg å ikke spille med disse som absolutt og uansett skal spille sperrespill. Og det må da være lov? Det er heller ikke bare flaks som er avgjørende for utfallet, selv om det jo også spiller inn. Men om jeg får tildelt ÅGBERDS så hjelper det lite hvis jeg ikke ser at jeg kan legge BEGÅR over BIT på brettet sånn at det blir ÅBIT. Gjør det vel? Men jeg kan moderere meg og si at JEG syns det er ufint å spille sperrespill. :) | |
Stigende | 2009-10-15 20:39 | |
![]() | Cygnus: Dersom man ikke har annet enn konsonanter kan man jo alltids bytte? Noen gjør jo også det. Det må da være bedre for brikkene dine å bytte 4-5-6-7 dårlige konsonanter for å få gode brikker, enn å legge to bokstaver for å kanskje få en eller to vokaler i tillegg til de dårlige konsonantene? | |
Torill | 2009-10-15 20:51 | |
![]() | Stigende - Jeg skjønner ikke helt hva sperrespill er. Det er tydeligvis mange som bruker sperring som en av mange taktikker. Er det også sperrespill? Eller er det hvis sperring er eneste taktikk? Hvis sperrespill er en egen måte å spille på, kanskje vi skulle ha et eget spillrom for de som ønsker å spille sperrespill? (Jammen lenge siden det har vært noen skikkelig spillromdebatt i forum) | |
Stigende | 2009-10-15 21:05 | |
![]() | Ordet sperrespill er muligens min egen oppfinnelse. Det brukes i stedet for å skrive: Spill der hovedtaktikken er å sperre for motstandere i den hensikt å tvinge denne til å legge sånn at det blir lettere for sperreren å nå alle de pene, røde feltene med sine ord. Altså skille jeg mellom tilfeller der en spiller legger en forkortelse av nød, og der bokstavforkortelser og upåbyggelige ord konsekvent blir lagt. Jeg syns ikke vi behøver å utvise sperrerene til et eget rom, men dersom det er et ønske fra flertallet så skal jeg ikke stille meg fullstendig avvisende. Kanskje heller merke nikk-ene deres med feks gul farge? Som et første tiltak? (Det siste der var ment som en spøk.) | |
Torill | 2009-10-15 21:13 | |
![]() | Gidder du sende meg en pm med navn på de spillerne som har sperring som hovedtaktikk? Kan ikke si jeg har møtt en eneste av dem, selv om jeg har spilt mot fryktelig mange. Men jeg har veldig lyst til å prøve! | |
Stigende | 2009-10-15 21:42 | |
![]() | Nei, det gidder jeg ikke. Jeg har noen på min egen private liste, men jeg vil ikke spre dritt om andre spillere, selv ikke på PM. | |
bearo | 2009-10-15 21:51 | |
![]() | Urk, eg vert indignert av å spele mot IQ-troll som ikkje evne å sperre brettet litt. Å møte slike blir altfor lett for slike som meg, som har ein flora av kreative ordfinurlighetar på lur. Det er ikkje rett sjeldent eg legg bingoar på dei fire første legga når eg møter slike dumme spelera. Eg pleie då som regel berre å avslutte spelet tvert, då det er under min verdighet å bruke tida mi på slike evneveike mennesker. | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-10-15 22:13 | |
![]() | Jeg har sperring som hovedtaktikk. Faktisk er det den eneste taktikken jeg har når jeg spiller zolyx. | |
Ninaxxx | 2009-10-15 22:14 | |
![]() | Hi hi, du er noe for deg selv, Bearo :) Det må være alle løpeturene dine i Adam's drakt som gjør noe med din kreative bingolegging :) | |