Spillrom
Sjiraffen | 10 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 10 |
Mobilspill
Pågående | 8 526 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
VeldiGlad | 2011-11-02 19:21 | |
![]() | ÆTTEGARD for over 300 poeng. Veldiglad for det! :) | |
Cygnus | 2011-11-02 19:32 | |
![]() | Ja det var jo bare råstilig, Veldiglad! | |
Boubou | 2011-11-02 19:52 | |
![]() | Åhhh Veldigglad! Får grøsninger :-) Cygnus: Når det gjelder Harpy tror jeg det nærmeste "norske" vesenet ville vært en vette - men er ikke så helt ekspert på de forskjellige egenskapene til den ene eller den andre... | |
Cygnus | 2011-11-02 20:05 | |
![]() | Hvis jeg ikke husker helt feil, er de noen slags fugle-damer, men husker ikke om det var fuglehode og damekropp eller omvendt - og harpy brukes også om grådige, sinte damer!!! så vetter er de nok ikke! | |
jeykz | 2011-11-02 20:58 | |
![]() | idag må det vel bli "suverent" som ga meg en 122p bingo :) | |
kj-s | 2011-11-02 21:37 | |
![]() | Hva sier dere til BIVUAKK da..? Det må vel sie å være sært, og jeg har ikke lagt det desverre, men det er visst det høyeste ønsket til Martin å få bingo på, har jeg sett. Vi andre dødelige kan bare drømme om å få et slikt ord i dette livet da. Men skjebne er ikke så værst heller da! | |
Boubou | 2011-11-03 12:28 | |
![]() | Vetter er jo også fugledamer, Cygnus? OOps, Nei - det er de visst bare i Ronja Røverdatter - (man har den kulturen man har - jeg er nokså dårlig på alt som er norsk). På fransk brukes Harpie om fæle kvinner - gjerne grådige, sinte, høylytte. Sikkert brukt på engelsk også, uten at det er noe jeg vet sikkert. | |
Cygnus | 2011-11-03 13:07 | |
![]() | Ja det brukes på engelsk også, boubou | |
Kirsti | 2011-11-03 13:49 | |
![]() | Bare for å oppklare litt om ordet harpy: Det stammer fra det greske harpyiai, egentlig 'den som røver vekk', og betyr to ting: et fabeldyr i gresk mytologi som var halvt kvinne og halvt fugl, og en stor rovfugl i Sør- og Mellom-Amerika. Lite trolig at dette fabeldyret har hatt noe annet navn på norsk, Cygnus, siden opprinnelsen til både ord og vesen er gresk. Og det er der både engelsk og fransk har det fra også, selvsagt. Hva man får vite av å slå opp i stedet for å bare sitte og lure, altså. Bokmålsordboka: www.nob-ordbok.uio.n...ok =bokmaal | |
Boubou | 2011-11-03 19:17 | |
![]() | (Hadde slått opp, Kirsti - hadde begynt å skrive også... men jeg ville ikke være altfor akademisk og belærende. Noe med å ha vært skolelys som sitter hardt i - jeg vil så gjerne, men inbiller meg at om jeg informerer om noe så er det IKKE populært :-) Digger det når du gjør det, så jeg skal sannelig ikke sjenere meg mer ;-) Vetter er forresten altså generelt overjordiske vesener, mens villvittrorna i Ronja røverdatter var helt klare Harpier - små slemme kvinnefugler som skrek og stjal og klorte. | |
Cygnus | 2011-11-03 19:26 | |
![]() | Jeg tror det var meg, Boubou! | |
Cygnus | 2011-11-03 19:27 | |
![]() | som var målgruppwn her! | |
Boubou | 2011-11-03 19:44 | |
![]() | Det var det helt klart - deg - og alle andre som leser...og du visste tydeligvis bedre enn meg at vetter ikke var harpyer... Men som du skjønner sliter jeg med noen "issues". Til og med på jobben sukker de og ler når jeg - overivrig - begynner å fortelle om noe jeg synes er fantastisk interessant... Så svaret mitt var til Kirsti - og jeg lover å fra nå alltid skrive alt jeg vet :-) | |
Kirsti | 2011-11-03 19:49 | |
![]() | Målgruppe og målgruppe ... jeg bare stusset litt over at to åpenbart intelligente og engasjerte damer brukte masse tid på å fundere i stedet for å slå opp et sted, jeg, når det var noe de lurte på. Og så benyttet jeg (for annen gang i dag) anledningen til å reklamere litt for Bokmålsordboka, som er aldeles gratis på nettet, men som det er tydelig at mange ikke kjenner til, siden det stadig vekk er noen som spør om betydninger eller bøyninger av ord i forum i stedet for å slå opp der svaret kanskje finnes. Ikke at jeg har noe imot tråder om ord, altså, snarere tvert imot! | |
Cygnus | 2011-11-03 19:58 | |
![]() | Jeg kjenner til den, kirsti! men jeg visste jo hva de var - fugledamer - det eneste jeg lurte på var om det var et navn på dem som var norsk - jeg innbiller meg sikkert at det var det! PS kanskje vi blir litt bortskjemt av deg mht til å sjekke videre??? | |
POLITIe | 2011-11-03 20:59 | |
![]() | jeg la " DU " | |
Happy4You | 2011-11-06 21:45 | |
![]() | mitt beste ord var i går og det var en bingo :P det er bare å se på min profil / mer.... det ga 224 poeng :) | |