Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 717

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
snill bisk - Ikke medlem lenger2012-08-27 16:56
Antall innlegg: 28

Kirsti: Takk, siden du har vært med på utarbeidelsen av den reviderte ordlista, gir du selvfølgelig ekspertkommentarer. Kan du gi begrunnelse for at CON er tatt med? Så vidt jeg vet inngår det kun i sammensatte musikkuttrykk som CON AMORE, CON GRAZIA osv. På norsk har vel CON ingen mening alene?

Kirsti2012-08-27 17:16
Antall innlegg: 1946

CON er tatt med fordi det står som selvstendig oppslagsord i både Tanums og Norsk ordbok.

snill bisk - Ikke medlem lenger2012-08-27 18:34
Antall innlegg: 28

CON gir ingen respons i den digitale ordlista til Språkrådet/UiO. Mener også at Tanum angir at CON bare kan brukes sammen med annet ord (ital.) især som uttrykksform innen musikk. Så det er vel mulig at CON er kommet med på feil premisser. Men det er jo et nyttig ord med C, så vi skal vel ikke klage.

Kirsti2012-08-27 23:10

Nei, CON står ikke i Bokmålsordboka, som er navnet på "den digitale ordlista til Språkrådet/UiO". Rundt halvparten av ordene i ordlisten stammer derfra, de andre stammer fra andre kilder.

Jeg skjønner at det av en eller annen grunn er viktig for deg at CON skal stå i ordlisten ved en feil, men slik er det ganske enkelt ikke. Samtlige to- og trebokstaversord er grundig sjekket på alle bauger og kanter. Og Tanums angir aldeles ikke at CON ikke kan stå alene. Da ville vi ikke ha tatt det inn i ordlisten. Det står som sagt som et selvstendig oppslagsord i to ulike ordbøker. Begge angir at opprinnelsen er italiensk, at ordet betyr "med" og at det særlig brukes i musikkuttrykk, men i begge ordbøkene er det altså CON, og bare CON, som er oppslagsordet. Og det er derfor vi har tatt det inn i ordlisten.

BettyBlue2012-08-28 09:31
Antall innlegg: 122

Vet du hvorfor BMW,og VW ikke har blitt med i den nye lista Kirsti?
Om svaret er fordi det er en forkortelse, så er Saab og Fiat det også: Fabbrica Italiana Automobili Torino og Svenska Auto AB

Ser nå når jeg skriver at det kanskje har med de store bokstavene å gjøre...? Så dumt.. ;)

BettyBlue2012-08-28 09:40

Og er Mac da et egen navn??? Jeg vet jo at "alle" som har mac er veldig steile på det faktum at de har ingen pc, men en mac... :) I følge den nye ordlista blir vel det kanskje pd isteden da eller?

twiver2012-08-28 09:49
Antall innlegg: 3469

Har du lest denne tråden BettyBlue ? www.ordspill.no/foru...ad id=9247#

Og Saab er IKKE godkjent.
Mac vil jeg tro er en forkortelse "slang".

Kirsti2012-08-28 09:56

BettyBlue: Bilmerker er egennavn og skal dermed ikke godkjennes. De sto i den gamle ordlisten som substantiver ved en feil, og vi har fjernet de aller, aller fleste av dem. De eneste som står igjen nå, er et par stykker som vi ikke visste at sto der, og de vil bli tatt ut ved neste oppdatering.

Mac er et merkenavn eller et egennavn, ja. Og pd har for øvrig stått i ordlisten hele tiden, det er ikke noe vi har lagt til.

BettyBlue2012-08-28 10:03

OK, takk :)
Nei jeg hadde ikke lest den tråden. Ble straks mye klokere :)

Kirsti2012-08-28 10:39

Det er egentlig veldig fint om diskusjoner og spørsmål om den nye ordlisten tas i den tråden. Slik får vi det meste på ett sted og slipper å ha en masse tråder som i bunn og grunn handler om samme tema. Mye mer oversiktlig for alle som måtte lure på noe.

Og den ligger altså her:
www.ordspill.no/foru...ad id=9247#

GreteSB2012-08-28 10:47
Antall innlegg: 7777

Da passer det vel å stenge denne og hente fram den andre.

Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?