Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 174

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Waltie2009-01-02 16:11
Antall innlegg: 146

Språklig logikk: På engelsk har vi dislike - like (mislike - like). Så har vi disgusting - ??? Det er jo ikke noe som heter GUSTING? Men det samme på norsk: Motreaksjon - reaksjon. Motbydelig - ??? Ingen sier eller bruker BYDELIG. Ueffen - ??? Det er vel bare gruppa Trang Fødsel som har brukt adjektivet EFFEN i sangen "Drømmedame". Og sånn kan man holde på. Flere eksempler på ord som blir meningsløse hvis man fjerner prefikset/suffikset?

katinka2009-01-03 00:58
Antall innlegg: 72

Au. Jeg må visst nok en gang beklage, Waltie. Jeg reagerte bare som et menneske som leser veldig mange brev og eposter i jobbsammenheng, og der blir vi litt skremt av folk som bruker store bokstaver. At du velger å kapitelere (undres over hvor mange her inne som visste hva det betydde før du forklarte det for oss ignorante) må være din sak. Jeg kan bare snakke for meg selv; jeg synes det er en måte å rope høyt på. Og det er litt skremmende, både skriftlig og muntlig. Leser man et innlegg her, klarer man fint å forstå ordet om det er skrevet med små bokstaver. Eller minuscules, som det heter på et riktig fint språk.... tihi! Og slutt nå å la deg erte av meg... Godt nytt språkår, Waltie, og måtte du vinne mange kamper!

katinka2009-01-03 01:05

PS: jeg fikk aldri noe klart svar fra noen, tror jeg, om hva man skal kalle alle smørsortene/pakkene man har i kjøleskapet.. og da velger jeg det jeg er vokst opp med: smøra. De mer eleverte blant oss vil sikkert kunne si smørene uten at det legger seg et fett belegg på taleorganet. Men kom igjen, Språkrådet, og si at det er feil, og at det kan man rett og slett ikke si! (er det ikke de som er det ordentlige språkpolitiet, a?)

Alfa932009-01-03 03:31
Antall innlegg: 7771

Lurer på om vi har noen fra Språkrådet her, jeg...

Hehe, tenk hva de sier om oss..

"Du, har du hørt om det derre nettstedet med scrabblefolk, Ordspill? De er helt gærne, de prøver å legge pcen og hon... hallo, lissom! Også driver de og klager på oss hele tiden. Hvorfor bryr de seg plutselig NÅ om språket? De har aldri gjort det før. Bare for at de skal få noen poeng - ranking eller noe sånt kaller de det. De klager på oss hver gang det er et ord de ikke kan legge.
Men de kan ikke skrive selv, da. De glemmer alltid en U når de skal skrive tufs. Og de er fryktelig uhøflige, for de sier nesten alltid det til hverandre etter et spill."

Hvis jeg hadde jobbet i Språkrådet, ville jeg ikke avslørt det på Ordspill. Huffameien, tenk så mange hatbrev jeg ville fått...
GODTA PCEN, ELLERS SPILLER JEG MOT DEG SÅNN AT DU MISTER MASSE RANKINGPOENG, klippet ut av Aftenposten og limt på et brev med pinsett...

Seierherren - Ikke medlem lenger2009-01-03 11:16
Antall innlegg: 104

Ja, da er vi enige, Alfa93. :)

Katinka: Jeg må nok støtte Waltie her. Ord som smør, melk, snø, regn og sand henviser allerede til en mengde av et gitt medium, og det vil ikke gi mening å lage flertallsformer av dem direkte.

Du kan be noen sende deg flere definerte entiteter eller beholdere med mediet, som f. eks. smørBOKSENE, smørKLATTENE, regnDRÅPENE, sandSEKKENE eller sandKORNENE.

Dette tror jeg gjelder uavhengig av hva dere vokste opp med av lemfeldig omgang med språket på Greåker.

Waltie2009-01-03 15:03

I rest my case. Eller på norsk: Jeg rister min kasse. Språk er som Alfa93 så korrekt påpeker ikke alltid logisk. Som Petter Solberg så glimrende sa til en engelsktalende journalist: "But but, it's not only only."

Helen2009-01-03 16:15
Antall innlegg: 745

Det skal visstnok være noen ordspillende ansatte i språkrådet :)

katinka2009-01-10 02:02

Ingen har tatt utfordringen på alvor, ser jeg. En refererer til sandkorn når jeg spør om smør... og jeg gjentar: tihi! eller knis! eller hva man nå skal velge. Gudbrutle, som dere tar dette alvorlig! Er språk en kommunikasjonsmulighet og morsomt og til å leke med på dette nettstedet, eller er det blitt et nerdested for norsklærere med hang til å bruke rødblyanten? Jeg har vært her siden mars, og jo mer jeg leser innleggene i forumet, jo mer blir jeg avhektet.. Helt sikkert et ikkegodkjent ord av politiet her inne, men jeg bruker det likevel, jeg. Avhektet. Så det, så! Heretter spiller jeg bare med venner jeg vet har like stor glede av spillet som det jeg har. De sure har avhektet meg lysten jeg hadde til å spille med n'importe qui. (nok en grunn til surmagene å reagere, antakelig.. komme her med utenlandsk, a, gitt!)
(åsså æreikkedårligengelsk, engang..)

Seierherren - Ikke medlem lenger2009-01-10 11:33
Antall innlegg: 104

Oh, the irony :)

Waltie2009-01-10 15:42

Katinka, du har fått svar fra flere. Og vi er ikke sure - annet enn når vi blir tillagt meninger vi ikke har, eller sarkastisk opphøyes til titler vi heller ikke har påberopt oss. Hvis du ikke skjønner det, skal jeg kanskje bruke samme debattteknikk en annen gang. Så får vi se hvordan _det_ går.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?