Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 215

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Kirsti2009-02-12 18:39
Antall innlegg: 1946

Kness, moro at det er så lett å imponere deg. :-) Jeg skal jammen begynne å innrømme feil mye oftere. Synd jeg begår så få ... ;-)

Benni2009, grunnen til at jeg mener - eller tror, burde jeg kanskje si - at "til stede" ikke er genitiv er følgende, hentet fra selveste Språkrådets nettsider: ""Til stede" er et preposisjonsuttrykk med "til" og en stivnet kasusform av ordet "sted"." Men nå sier jo ikke Språkrådet hvilken kasus det er snakk om, da, så kanskje det er den manglende s-en som lurer meg.

Majel2009-02-12 18:50
Antall innlegg: 131

Det er litt synd at vi ikkje lærer om bruk av kasus i språket vårt.

Mange av dialektene våre har framleis fire kasus i bruk, sjølv om det held på å gå i gløymeboka på grunn av manglande kunnskap.

For uninnvidde kan nokre dialekter høyrast ut som ei salig blanding av hokjønn/hannkjønn/eintal/ fleirtal, men er i røynda ubevisst bruk av kasus.

Kirsti2009-02-12 18:55
Antall innlegg: 1946

Det er jeg helt enig med deg i, Majel! Jeg tror ikke engang jeg hadde hørt om kasus før jeg begynte med tysk på videregående, og mye av det jeg lærte da har helt klart gått i glemmeboken.

gomlemåsegg2009-02-13 10:02
Antall innlegg: 43

Kirsti - til stede betyr at man er på ett sted (ordspill.no) og da er det fra gammelt av og på tysk: dativ - i motsetning til når man er på vei til noe som da gir akkusativ.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?