Spillrom
Sjiraffen | 2 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 3 |
Mobilspill
Pågående | 8 780 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Skogfiol | 2012-01-08 15:47 | |
![]() | En del vanlige forkortelser med C og W som ikke godkjennes ser jeg som feks: KWH el KWT (kilowatthuor/time), CT, CL, CM, VW, CP, WII, KW, WT, WH, WHO. | |
Torill | 2012-01-08 15:52 | |
![]() | Skogfiol: Det er fordi forkortelser ikke er lov. De som likevel er tillatt er de som har gått inn i språket som ord og som kan skrives med små bokstaver, som wc, pc, cv, bh og noen andre. I tillegg til disse er det noen som feilaktig godkjennes, f.eks. BL, CF, LN og CIF. | |
twiver | 2012-01-08 15:53 | |
![]() | Skogfiol (og andre som lurer) her kan du lese og finne forklaringen på hvorfor de ikke er godkjent. www.ordspill.no/foru...re adid=451 | |
piaf | 2012-01-08 16:03 | |
![]() | GAMLIS / GÆMLIS | |
Kirsti | 2012-01-08 17:02 | |
![]() | Tror nok Petrusz har rett mht AFON, twiver - husk at både polyfon og polyfonisk er adjektivsformer av polyfoni, for eksempel. Men det er da ikke bare AFON (stemmeløs) som mangler, men også AFONI (manglende evne til å lage lyd, ifølge Medisinsk ordbok) og AFONISK. | |
twiver | 2012-01-08 17:58 | |
![]() | Har bare Tanums jeg, og der står ikke afon, bare afoni og afonisk. Polyfon derimot, står der sammen med polyfoni og polyfonisk. Men jeg skal ikke påstå noe som helst, du har mye mer peiling på ord enn meg :) I og med at afon ikke står i Tanums så hadde det jo ikke blitt godkjent i NSF heller. | |
bearo | 2012-01-08 18:08 | |
![]() | Kvifor i alle dagar skal forkortingar for særnavn inn i ordboka? Og kva er forskjellen på WTC og andre forkortingar? Ingen seier vel WTC? | |
Kirsti | 2012-01-08 18:49 | |
![]() | Twiver: Jeg vet ikke om det heter afon, jeg heller, men alle andre ord jeg kommer på i farten som ender på "foni" og kan bøyes adjektivisk (polyfoni, homofoni, kakofoni, monofoni, ortofoni) kan ha både "fon" og "fonisk" som endelse i adjektivform, så da er det mest logisk at også "afoni" kan ha det. Men den vurderingen kan vi overlate til leksikografene når de får listen. Pjaff: Skeptisk til skrivemåten "gæmlis", altså. | |
Cygnus | 2012-01-08 19:03 | |
![]() | men PÆLME går, noe jeg finner fascinerende! | |
westbas | 2012-01-08 20:23 | |
![]() | Hva med JUTE, har prøvd det flere ganger. Det er jo en gammelt og god tekstiltype! | |
Burly | 2012-01-08 21:02 | |
![]() | JUTE er helt ok | |
Kirsti | 2012-01-08 21:11 | |
![]() | Westbas, som du allerede er blitt fortalt av flere i en annen tråd: JUTE står i ordlisten, med alle bøyningsformer, og vi er flere som har lagt det flere ganger. Det er antagelig et av de andre ordene du har forsøkt å danne i samme legg som ikke blir godkjent. | |
piaf | 2012-01-08 21:15 | |
![]() | bearo: Hvem vil ha WTC inn i ordboka? Jeg vil ha inn MELKEBART. | |
iNorne | 2012-01-08 22:31 | |
![]() | Kan noen oppklare dette: Eksempel fra Wordfeud/fullformsordlist en - på brettet ligger KLEDT, og både foranstilt AV- og UT- avvises. Mangler da UTKLEDT og AVKLEDT i fullformsordlisten, eller er disse formene feil? Hvordan kan da KLEDT godtas? | |
Majel | 2012-01-08 22:51 | |
![]() | Haus er lov, men ikkje HAUSE? | |
Torill | 2012-01-08 22:53 | |
![]() | Det heter vel utkledd og avkledd? Men hvorfor heter det da kledt? Kanskje det er noe helt annet. Kirsti, kom og hjelp! | |
Torill | 2012-01-08 22:53 | |
![]() | Hausse! | |
Kirsti | 2012-01-09 00:19 | |
![]() | Verbet KLE eller KLEDE skal ifølge Bokmålsordboka bøyes kler, kledd, har kledd. I Fullformsordlisten står "kledt" som perfektum partisipp av "kle", likestilt med "kledd", uten at jeg helt forstår hvorfor, må jeg innrømme ... Jeg er fristet til å antyde at det er en feil i ordlisten, med tanke på hvordan verbene ellers skal bøyes, men jeg vet ikke om det er det. Ord som AVKLEDD, PÅKLEDD, UTKLEDD osv. er imidlertid ikke former av verb, med adjektiver, og her er skrivemåten normert, slik at formene avkledt, påkledt og utkledt slett ikke mangler i ordlisten, de er ikke korrekte i henhold til rettskrivningsnormen for bokmål. | |
bearo | 2012-01-09 00:34 | |
![]() | Du vil kness? Det står i åpningsinnlegget...? | |
twiver | 2012-01-09 00:48 | |
![]() | Noen har foreslått WTC en eller annen gang bearo. Kness har satt det i parentes, og forklaringen til det kan du lese i følgende utklipp fra startinfoen i åpningsinnlegget : (T) betyr at ordet står i Tanums, (N) betyr at det står i Nostalgisk ordbok. Ord som står i parentes er enten i strid med gjeldende rettskrivningsregler, forkortelser (som ikke er tillatt i Scrabble) eller ord jeg har ikke funnet noen god forklaring på. | |