Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 776 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
LaBarca | 2011-01-03 12:23 | |
![]() | Jeg har prøvd det, men da har lista ligget ganske høyt, for de blanke er "gull verd". Hadde nok holdt meg unna JAZZ. JASS går, så hvorfor sløse bort 2 blanke. | |
LaBarca | 2011-01-03 17:26 | |
![]() | GER ble ikke godkjent. Står heller ikke i mine papirbøker eller gratisordbøkene på nettet. En GER en boligen til en mongol. Jeg har i det siste fulgt med på "Den store reisen" på NRK1, der bodde de i en GER. Det samme gjorde Djengis Khan i begge bøkene jeg akkurat har lest om han. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2011-01-03 18:32 | |
![]() | SNAUSER går ikke. Er det et slangord fra håndverkermiljøet, eller står det i Riksmålsordboken? | |
Kirsti | 2011-01-03 18:51 | |
![]() | Hvis SNAUSER skal være et substantiv, står det ikke der. Det gjør derimot verbet SNAUSE, som betyr å naske, og det foreldete substantivet SNAUS, som bare kan bøyes i bestemt form entall (men til gjengjeld kan det både være hankjønn og intetkjønn), og det har betydningen snafs, som selvsagt betyr smuss, skitt. Men ingen av disse står i Fullformsordlisten, så vidt jeg kan se. Og et PS, siden Torill spurte om riksmålet lever: Det lever i beste velgående, men dagens riksmål er ikke veldig forskjellig fra moderat bokmål. Som det står i Store norske leksikon: "Etter rettskrivningsvedtakene i Språkrådet omkring 2000 og justeringer av riksmålsnormen er det få betydelige normative forskjeller mellom riksmålet og den moderate form av bokmålet." Norsk Riksmålsordbok er imidlertid en glimrende kilde når man vil vite hva et "rart" ord betyr og ikke finner det i andre ordbøker, eller når man rett og slett lurer på om noe er et ord eller ikke, fordi den inneholder mengder av ord som ikke finnes eller ikke er definert andre steder. Og når riksmålsordboken sier at for eksempel "utpose" er et verb, er det ingen grunn til at det ikke også skulle være et verb på bokmål, så lenge skrivemåten er i henhold til normert bokmål. "Gjetost", derimot, blir en annen skål, for på bokmål heter det "geit" og ikke "gjet". | |
LaBarca | 2011-01-03 18:56 | |
![]() | Du glemte GER... | |
Kirsti | 2011-01-03 20:25 | |
![]() | Glemte det ikke, LaBarca, men glemte å si at jeg har slått det opp og at det ikke står i nettutgaven av Norsk Riksmålsordbok. Ingen overraskelse der, egentlig, det finnes drøssevis av utenlandske ord som ikke importeres til norsk rett og slett fordi vi trenger dem for sjelden. | |
LaBarca | 2011-01-03 20:55 | |
![]() | Takk skal du ha, Kirsti. | |
AaseB | 2011-01-03 21:08 | |
![]() | Dersom du nesten har bokstavane klare for gjetost, kan GJETORD vera eit flott bingoalternativ:-) | |
Fiskekroken | 2011-01-04 09:20 | |
![]() | Folat | |
Kirsti | 2011-01-05 00:42 | |
![]() | FOLAT har jeg prøvd å legge selv også, og nå slo jeg det for moro skyld opp i Bokmålsordboka, Tanums, Norsk ordbok, Norsk riksmålsordbok og Medisinsk ordbok. Og det står ikke i noen av dem. (I Medisinsk ordbok står riktignok folsyre, som folat er en samlebetegnelse for, men heller ikke dette ordet står i de andre ordbøkene). Men folat er oppslagsord både i Store Norske Leksikon og på Wikipedia, og gir 29 600 Google-treff på norsk ... Med andre ord et glitrende eksempel på et ord som absolutt burde stått både her og der. | |
VeldiGlad | 2011-01-05 01:07 | |
![]() | GODGUTT syns jeg burde med! | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2011-01-05 01:24 | |
![]() | Så absolutt! Og godjente :) | |
VeldiGlad | 2011-01-05 04:27 | |
![]() | Er ikke godgutt vanligere ord enn godjente? Eller er det bare jeg som er selektiv? | |
Gunnha 92 - Ikke medlem lenger | 2011-01-05 04:56 | |
![]() | hei. vg,hade, | |
Torill | 2011-01-05 04:59 | |
![]() | Hei. Godunge. Hadet. Viktig med høflighet. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2011-01-05 11:48 | |
![]() | Nyttårsforsett! Kirsti: Jeg mente verbet SNAUSE, ja. Ta med seg kapp hjem og bruke det som ved (hvis man er snekker, for eksempel). | |
VeldiGlad | 2011-01-05 11:56 | |
![]() | "hei. vg,hade," Eh.. nei det står sikkert ikke i ordboka (?) JODAT vil jeg ha inn, prøver å skrive det hele tiden, men akk! | |
Kirsti | 2011-01-05 14:41 | |
![]() | Gunnha 92, VG er en forkortelse, og "ha det" skrives i to ord. VeldiGlad, mener du at "jodat" er et ord? Hva skal det bety? | |
LaBarca | 2011-01-05 14:50 | |
![]() | JODAT er en amerikansk injurieadvokat :-)) Han skal vi passe oss for, vi som slenger med leppa... | |
kness - Ikke medlem lenger | 2011-01-05 15:26 | |
![]() | "Jodat" er salt av jodsyre, ifølge Scrabble-bibelen. | |