Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 10 |
Mobilspill
Pågående | 8 707 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
martin84 - Ikke medlem lenger | 2011-10-11 17:19 | |
![]() | Trodde jeg hadde en lur bingo, men nei da...(AFARENE) | |
Cygnus | 2011-10-11 18:45 | |
![]() | og jeg hadde HAUSEDE, men neida!! | |
Kirsti | 2011-10-12 02:13 | |
![]() | Det er nok fordi verbet heter HAUSSE, Cygnus. Både haussede og haussete står i ordlisten. HAUS og HAUSA, derimot, er substantiver, og de står også der. | |
Cygnus | 2011-10-12 06:24 | |
![]() | tenk hvor dum jeg er!! takk, kirsti! : ) | |
piaf | 2011-10-12 08:24 | |
![]() | Rar skrivemåte, da. På tide at HAUSSE blir fornorsket til HAUSE? Savner også COWGIRL, BJØNN (dialekt for (brun)bjørn samt redskap for stramming av kjetting, spesielt ved framkjøring av tømmer med hest, ifølge Wikipedia) og TOTALEN (sluttsummen, samlet sum). Snømannen: Hva betyr KUDUØYE og FEILBAKT? | |
Tengil | 2011-10-12 10:40 | |
![]() | Kevlar | |
Happy4You | 2011-10-13 22:10 | |
![]() | BABYSNOP Godteriet til en Baby :P | |
Bhå | 2011-10-14 12:05 | |
![]() | Før begravelsen står ofte kista i BÅREHUSET, men det ble ikke godkjent. Reiv de huset? For å bygge det opp igjen, anbefaler jeg bruk av LIMTUBEN. Heller ikke det ble godkjent. | |
Happy4You | 2011-10-15 22:35 | |
![]() | NOPE er et fint ord som jeg savner... det er et "Slang" ordet Til nei! :;) | |
Cygnus | 2011-10-18 09:54 | |
![]() | CANTO - dessverre gikk det ikke! | |
Kirsti | 2011-10-27 15:04 | |
![]() | En/ei TUTTE, som betyr "kvinnemenneske, jente", står ikke i noen ordbøker, ei heller i FFO, oppdaget jeg nå, men jeg mener det er langt vanligere på store deler av Østlandet (i alle fall i Oslo-området) enn TØTTE, som har samme betydning. | |
Woland | 2011-10-27 17:18 | |
![]() | Grammatikk er ikke min styrke, men jeg undrer meg over grunnlaget for å ikke godkjenne s-endelser. Fx. til sjøs, til fots etc. | |
Cygnus | 2011-10-27 17:54 | |
![]() | Nei det er vel ikke helt logisk, all den stund s-formene (genitiver) er likeså norske språkelementer som flertalls -er! | |
Kirsti | 2011-10-27 17:55 | |
![]() | Grunnen til at de formene du nevner ikke godkjennes, Woland, er at de ikke kan stå alene. Sjøs, fots, knes, alters og så videre betyr ingenting uten et "til" foran seg. Dermed er de ikke selvstendige ord, og godkjennes ikke. Av samme grunn kan vi for eksempel ikke legge "hoc", fordi det er en del av uttrykket "ad hoc". | |
Knusifix | 2011-10-27 18:10 | |
![]() | TIDE Å komme i tide - Der på tide at... Håper det kommer med, pluss en del utenlandske dyrearter på inntil 7 bokstaver :) f eks mungo. | |
Kirsti | 2011-10-27 18:14 | |
![]() | Det er nok akkurat den samme begrunnelsen som gjelder for TIDE, krusifix. Det ordet kan heller ikke stå alene, men gir bare mening dersom det har en preposisjon foran seg, som i begge dine eksempler. | |
trinele | 2011-10-27 18:31 | |
![]() | Hei Jeg mener at pita bør være med. Har prøvd og ikke fått til | |
Cygnus | 2011-10-27 18:36 | |
![]() | Men mener du at dette gjelder alle genitiver, Kirsti? At de ikke kan stå alene? Det kan de jo ikke (guttens mor/far/sykkel etc. ), men det kan jo på et vis heller ikke alltid adjektiver (en grå katt/sykkel/etc.) , så synes ikke det er et godt argument! (men: huset var mors, katten var grå). Iallefall, det er vel en arbitrær bestemmelse, og må aksepteres som alle andre arbitrære regler. | |
Kirsti | 2011-10-27 19:01 | |
![]() | Nei, Cygnus, det mener jeg selvsagt ikke. Men genitiver generelt står ikke i Fullformsordlisten, tror jeg. Eksemplene over er det vi kaller preposisjonsuttrykk. Trinele, pita går ikke fordi det heter pitabrød. | |
piaf | 2011-10-27 19:52 | |
![]() | BIRIMBAU / (BERIMBAU?) (brasiliansk instrument), MATBLAD, LOFFSKIVE og FLODSVIN mangler. Forslagene (i) TIDE, (til) SJØS osv. er tatt med i listen over ord vi ønsker oss (se under (i) og (til)), siden hverken Tanums eller Fullformsordlisten er helt konsekvente på dette området. Så får fagfolk vurdere om deler av faste (norske) uttrykk skal inn som egne oppslagsord ved neste oppdatering. Motsatt mener jeg at GYMM bør tas ut av Fullformsordlisten sammen med BL, CA, CF, DH, DV, LN, OP, PH, TT, BNI, BNP, CIF, PCB og alle bøyningsformer av BH, CD, EP, LP, TV, WC og DVD (selv om de vil bli dypt savnet). | |