Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 775 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
kness - Ikke medlem lenger | 2009-01-04 13:50 | |
![]() | Verken gameboy, dosett, innkurv/utkurv eller tåfis er omtalt i Tanums rettskrivningsordbok, men de kan jo være ord for det.... Gameboy er muligens et egennavn, men de øvrige ordene bør være velkjente. En dosett (-dosetten-dosetter-doset tene) er en doseringseske for medisiner (mer sjeldent brukt om et sett med doer:), inn-, ut- og munnkurv fins på de fleste arbeidsplasser. Og hvem har ikke vært utsatt for tåfis? TÅFISLUKT kan jo bli en innbringende bingo hvis noen er så vennlige å legge tå, is eller lu først. Minner også om DOJO og FJORTIS (begge anerkjente ord hos Tanum og tidligere nevnt i denne tråden). LOL (Laughing Out Loud) og LÆTTIS er mye brukt i ungenes omgangskrets, istedenfor f.eks. KOMISK. Ord som er kommet for å bli? | |
BettyBlue | 2009-01-14 16:52 | |
![]() | En oppsumering. Først vil jeg spørre en vert/administrator om det er korrekt som det står i forklaringen i bruk av ordspill og ordlisten, at ALT som finnes i "Bokmålsordboka" også finnes i "Fullformsordlista"??? - Jeg har opplevd flere ganger å få avvist ord som finnes i bokmålsordboka (den det ligger link til her) Disse ordene er ikke å finne i "Bokmålsordboka" og jeg har sjekket de opp i wikipeidia for ordforklaring. gameboy = spill konsoll (mulig egen navn, men volvo går så...) innkurv = innboks? jeg finner ingen forklaring på dette.. innboks =oppbevaringsboks for innkommet post utkurv= utboks? -ll- utboks tåfis / tåfislukt = stank fra tærne dosett= doserings etui for medisiner chat = nettsamtale birr= myntenheten i etiopia tattoo = (militær tattoo) show ringsel = en sel type phoca hispida sar = krydder urt satureja hortensis fjortis = klengenavn for ung tenåring linka = fortid for å linke go = et brettspill are = havørn -> Jf Wikip: mannsnavn etter norrønt ARI som bertyr ØRN noen som mener noe annet? svela = en lefse type ei svele, svela kajal / kajalpenn = eyeliner mascara / maskara = øyensverte limbo = en dans og en mellomfase etter døden (religiøs tro) hon = honing, metode for finbearbeiding av sylindriske hull vha. små, roterende slipesteiner el. bryner. Og jeg mener også å ha hørt hon om en form/fasong, nesten som kon... boson = eh...? noe innen metafysikk... so = hunn gris sø = sjysaus (mulig dialekt) spø = hulløse dojo = treningsrom (japansk) varan = jeg tror det heter varaner (i en tall) et skjelldyr/øgle sanda = ? hun kj for sand? sand er han kjønn... men jeg óg sier sanda, og er et av flere ord jeg tror jeg lærte som "valgfritt" som i katt.. en katt ei katte osv sila = silen Igjen, som over, valgfritt kjønn...? kremost = holdpusten folkens, etter et søk på kremost i ordboka får jeg :TIRAMISU ordlek = å leke med ord -sammensatt ord?? wombat = australsk pung dyr dodo/ dronte = ? fugl jihad = komplisert... muslimsk "ånde krig"? gulag = kan det være et egennavn? djembe = afrikansk tromme æs = ? ? gammel måleenhet for vekt chili = en type pepper, jeg finner chilipepper... nachos = mex mat popcorn= kino "snack" snack = godis/ salt "finger mat" Disse finner jeg i Bokmålsordlista, så her trenger jeg hjelp til å sjekke om de går å legge eller ikke lyre = musikk instr casting = idrettsgren som omfatter lengde- og presisjonskasting med sportsfiskeredskap dvd = eh. digital video disc og burde stå på lik linje med CD juice = jus taco = mex mat ( jeg har fått denne avvist fler ganger) cheddar = en type ost cornflakes = svele = jog = fortid av jage geirfugl = alka impennis blekede / blekete = "det sol "blekede" håret" syden = egen navn? noen flere ord???? | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-01-14 17:04 | |
![]() | Godt jobba, BettyBlue! Tror både dvd og juice godkjennes, men savner BLEKFIS (har ikke sjekket om bleikfis går) og EFTA - av mange brukt istedenfor "ettermiddag". | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-01-14 17:09 | |
![]() | Prøv å få med WADI (tørt elveleie), WELT (øverste del av strømpe), WELTE (brette ut overlær på sko og sy det til sålen) og DHOW (arabisk skip) også. Så blir det lettere å forstå hvorfor W er mindre verdt enn C i Scrabble :) | |
meisa | 2009-01-14 17:31 | |
![]() | Betty Blu: Hva er gulag? Trodde du mente gulasj! Slo opp Gulag på google, og det er en russisk bok. | |
BettyBlue | 2009-01-14 19:35 | |
![]() | GULAG - fangeleir i det gamle Sovjet Noen som vil gjøre meg den tjenesten å sjekke ordene opp mot fullformsordlista? Jeg kan desverre ikke laste den ned ettersom jeg sitter med en gammel sliten laptop med smått om plass ;) Kness: er dette faktiske norske ord? Eller ord du mener bør med som norsk? om du forstår hva jeg mener... Jeg har aldri hørt om de... :) Nå skulle jeg forresten ønske at det gikk an å redigere innlegg.. hm.. | |
Kirsti | 2009-01-14 20:22 | |
![]() | BettyBlue - utrolig godt jobba! Noen kommentarer til listen din: SNACK går ikke fordi det heter SNACKS POPCORN går ikke fordi det skal skrives POPKORN DVD er lov å legge BLEKEDE/BLEKETE går ikke (jeg har prøvd ...) TACO er jeg nokså sikker på at går etter siste oppdatering JOG (preteritum av JAGE) kan ikke legges SYDEN kan ikke legges fordi det regnes som egennavn (uansett hva vi måtte mene om det ...) VARAN er entallsformen, og det er ganske riktig en krypdyrfamilie i underordenen øgler :-) | |
meisa | 2009-01-14 20:27 | |
![]() | Tror ikke SYD går heller. Syd er likestilt med Sør. I bridge heter det syd. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-01-14 20:32 | |
![]() | wadi og dhow er fra arabisk og står oppført som hankjønnsord i Tanums rettskrivningsordbok. welt/welten, og å welte/welta/weltet/weltin g er såvidt jeg kan skjønne norske ord, men muligens muligens mest brukt av skomakere e.l....? Weltbord, weltrand og weltsy er utledet av "å welte". Weltervekt er en vektklasse i boksing og bryting. Mulig dette godkjennes på ordspill - har ikke prøvd :) | |
BettyBlue | 2009-01-14 20:36 | |
![]() | IKKE for å kverulere,men for å bli 100% sikker. dette fant jeg på wiki.. Vitenskapelig(e)navn: Varanus Hardwicke & Gray, 1827 Norsk(e) navn: varaner Hører til: Varanidae, skjellkrypdyr, sauropsider Snacks, ok. Men litt tatt fra en "samtale"... "jeg har lyst på noe snack, kan du kjøpe med litt snacks?" blir faktisk referert litt slik også i wiki. men nå er jo ikke det noen fasit da :) Tar i mot alt av korreksjoner og evt flere ord med takk :) Jeg stryker de som blir godkjent fra kladdeboka mi etterhvert som dere sier ordet kan bli lagt. Noen ord er med fordi jeg selv ikke har fått lov å legge de, selv etter oppdateringen. Nå vet jeg også at det hender ordlista "hikker" litt og nekter egentlig godkjente ord. Skrives det virkelig popkorn? kan ikke huske å ha sett det noe sted...??!! | |
BettyBlue | 2009-01-14 20:48 | |
![]() | Syd må vi prøve, den bør gå.. Weltervekt fant jeg i ordboka... men om det er leggbart.. noen som forresten vet om det går å legge Simca? Jeg la Talbot her om dagen, og min første bil var en Simca Talbot... (les: f.eks. Opel Ascona - hvor opel går men ikke ascona...) Og går FIAT? I så fall bør BMW og VW inn også ettersom fiat og er en forkortelse.. etter dårlig hukommelse: og på italiensk.. fabrikk italia automobil torino Siden det er popkorn, blir det kornflakes også da? | |
Waltie | 2009-01-14 21:34 | |
![]() | GULAG er det russiske ordet for arbeids/konsentrasjonslei r. Akkurat som KOSMONAUT er en russisk ASTRONAUT. | |
Kirsti | 2009-01-14 22:42 | |
![]() | POPKORN er skrivemåten i Bokmålsordboka - jeg vet ikke hva som står i fullformsordlisten, men tipper det er det samme. CORNFLAKES står også i Bokmålsordboka, men om det kan legges her vet jeg ikke. Når det gjelder VARAN, er det ikke uvanlig at det er flertallsformen som er oppslagsord i leksikon - slår du for eksempel opp i Store Norske Leksikon, finner du ikke oppslagsordene "varan" eller "geit", men du finner "varaner" og "geiter". Det er antagelig fordi det finnes mange arter av begge familier - 31 ulike arter av varaner, ifølge nevnte leksikon (som spesielt nevner båndvaran, nilvaran og komodovaran). Men ja, jeg er 100 % sikker på at entallsformen er VARAN. :-) | |
ellw | 2009-01-15 00:26 | |
![]() | djinn djunke dhow | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-01-18 16:19 | |
![]() | I en annen tråd hevdes det at MOSKE ikke godkjennes. Hvis det stemmer, må den med på lista di, BettyBlue! Selv om ordet skrives "moské" skal det godkjennes, ifølge reglene (jfr. idé, bidé o.l.) | |
schelvan | 2009-01-22 20:11 | |
![]() | golfbag!! gikk glipp av en kjempescore... :( | |
helgmar - Ikke medlem lenger | 2009-01-22 21:24 | |
![]() | golfbag er da et tysk ord!! Er du en dummerian? Kan du stave det??? det er kjempescore OG norsk | |
Katamarina | 2009-01-22 22:43 | |
![]() | Fikk du med HIJAB (hodeplagg) og HAJ (pilegrimsferd). Funker RAJ eller RAJA (indisk konge)? BOSON er en sub-atomær partikkel (tror jeg?) Ellers har jeg meldt tidligere at ETEN bør være lov (Form av etan, men med dobbeltbinding) bør være med fordi ETYN er det (som har trippelbinding) Jeg tror at det er en god del kjemikalier som ikke er lov (kan ikke huske i farten), og biologi-ord bl.a. noen med C i, CILIER for eksempel (en slags mikroskopiske hår). CYTOLOGI hadde vært en fin bingo... Det er også masse inkonsekvenser når det gjelder eksotiske dyr og fugler som er irriterende når man prøver å kvitte seg med vanskelige bokstaverl Husker ingen nå men vet at jeg har blitt nektet sånne ord. Er OKAPI lov? AIOLI (hvitløksdressing) er ikke lov - dumt når man har mange vokaler man må bli kvitt... | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2009-01-23 08:45 | |
![]() | FIAT er vel ikke bilen, men ordet ET FIAT som betyr noe sånt som en bekreftelse, sanskjon, ordre om at noe skal gjøres - fra latin: la det bli gjort (f. eks. FIAT LUX - la det bli lys - fra bibelen) og weronix - mht GOMBE - er ikke du fra sunnmøre eller sogn? da er det vel mange ord hvor du har -mb- hvor en i andre dialekter nord og sør (og i?standardnorsk) har -mm??? LAMB, f. eks., tror jeg de sier eller sa i Nordfjord. | |
rik007 - Ikke medlem lenger | 2009-01-23 14:57 | |
![]() | Hvorfor kan ikke bare ordspill ha nynorske ord istedenfor bokmål | |