Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 776 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
piaf | 2012-01-16 18:48 | |
![]() | BILVOKS og BILPLEIE ASING(A) og KÅING(A) (av verbene ase og kå) SURVE (sutre) FLIKE (gape, sprike (om sår), bøye, brette (om klær)) GOKK og HUTIHEITA (hutaheiti er tillatt) | |
piaf | 2012-01-16 19:21 | |
![]() | ARVINGA (av verbet arve) DOLLE (seg opp) VÅRSKO HUSMORGYM (husmorgymnastikk er tillatt) SKIHANSKER | |
iNorne | 2012-01-18 17:27 | |
![]() | TOSTEMT savnes - men heter muligens TOSTEMMIG? (Nystemt og samstemt brukes, med samstemmig/enstemmig som alternativ). I så fall mangler sikkert tre- og fir(e)stemt også, uten at jeg har prøvd dem. | |
Kirsti | 2012-01-18 20:15 | |
![]() | "Tostemt" og "tostemmig" står i Bokmålsordboka som likestilte former, men Fullformsordlisten har bare fått med "tostemmig". "Trestemt", "trestemmig", "firstemt" og "firstemmig" står derimot, så her er vi langt unna konsekvens. Tok en sjekk på alle varianter til og med "åttestemt", og følgende ord mangler: TOSTEMT FEMSTEMMIG SEKSSTEMMIG SEKSSTEMT SJUSTEMMIG SJUSTEMT ÅTTESTEMMIG ÅTTESTEMT Her kan man jo i prinsippet utvide listen i det uendelige, som korsanger har jeg for eksempel sunget verker som har vært helt opp i trettitostemmige, men jeg tror vi skal nøye oss med å gå opp til åtte i første omgang. Dette fikk meg også til å sjekke et par andre ord, så nå savner jeg disse også: DOBBELTKOR (s.) - musikkstykker kan være skrevet for å fremføres av to kor samtidig, altså for dobbeltkor TOKORIG (adj.) - et stykke som er skrevet for dobbeltkor, er tokorig SOLISTTRIO (s.) - et stykke som er skrevet for f.eks. kor og tre solister, sies ofte å være for kor og solisttrio SOLISTKVARTETT (s.) SOLISTKVINTETT (s.) ALTSOLIST (s.) - sopransolist og tenorsolist står BASSOLIST (s.) | |
Kirsti | 2012-01-18 21:12 | |
![]() | DØRKANT (s.) - står i Norsk Riksmålsordbok. | |
iNorne | 2012-01-18 22:25 | |
![]() | GIFTÅTE var dypt savnet i natt! (neida, ingen skumle planer utover Wordfeud). | |
Cygnus | 2012-01-19 11:24 | |
![]() | TISSETRENGT, synes jeg er et fint ord! | |
Cygnus | 2012-01-19 16:34 | |
![]() | Beklager, TISSETRENGT er der!! | |
MFD | 2012-01-19 18:26 | |
![]() | TIDENES ? (som i tidenes beste konsert) | |
Kirsti | 2012-01-19 18:40 | |
![]() | Tidenes er genitiv. Det finnes ingen genitivsformer i ordlisten i det hele tatt. Det kan man selvsagt mene så mangt om, men det er ingen tradisjon for å tillate genitivsformer i norsk Scrabble. | |
awi | 2012-01-19 23:09 | |
![]() | PARULA, -en; en fugl. | |
Kirsti | 2012-01-20 23:21 | |
![]() | FRIDANS (s.) - moderne, friere og ledigere form for kunstdans (scenedans), utviklet i reaksjon mot de konvensjonelle former som klassisk ballett hadde stivnet i mot slutten av 1800-tallet, ifølge Norsk Riksmålsordbok. | |
Kirsti | 2012-01-22 19:18 | |
![]() | ROTMOS (s.) - matrett STRINGTRUSE (s.) TANGATRUSE (s.) BLONDETRUSE (s.) BESTEMORTRUSE (s.) BOMULLSTRUSE (s.) ... men silketruse står, i det minste FOTOBOKS (s.) FOTOBOK (s.) MINIGRIS (s.) | |
Kirsti | 2012-01-23 08:28 | |
![]() | CAVA (s.) - spansk musserende vin. Har meldt det savnet før, men det har ikke kommet med på listen. | |
piaf | 2012-01-23 10:23 | |
![]() | Oi - beklager, Kirsti! Veldig fint med sånne tilbakemeldinger :) Savner også KONSE (kortord for konsentrere), DEBRIFE, SKJERMDUMP, GÅENT (av adjektivet gåen), STÆSJ/STASH (utstyr; ting og tang) og STÆSJE/STASHE (seg opp) (pynte seg). | |
Kirsti | 2012-01-23 13:31 | |
![]() | PENKJOLE STRIKKEKJOLE FLAMENCOKJOLE BLØTKAKEKJOLE | |
piaf | 2012-01-23 14:30 | |
![]() | DØGNE (holde seg våken et helt døgn) FLATSKJERM HASJLUKT ELGHODE DØLL (adj. fra eng. 'dull' (kjedelig)) Kirsti: Du glemte BESTEMORKJOLE | |
Kirsti | 2012-01-23 15:13 | |
![]() | Hæ? Er det noe og, liksom? | |
piaf | 2012-01-23 20:49 | |
![]() | Så klart! Det er en kjole man kan bruke til hva man vil. PRINSESSEKJOLE og BLØTKAKEHUS er også ord. Og ISEL, som står i Tanums sammen med ISELFISK og ISELTORSK. TØL (tosket mann) og TØLE (tosket kvinne) står også i Tanums. Men BUSSTID står hverken i Tanums eller Fullformsordlisten. Bare togtid. | |
malmedal82 | 2012-01-23 21:01 | |
![]() | TIMEPLAN og KLOSSER | |