Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 775 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
rik007 - Ikke medlem lenger | 2009-01-23 14:58 | |
![]() | Det er jo flest som leser nynorsk her. | |
Petrusz | 2009-01-23 16:46 | |
![]() | Ovulere ble forkastet. Det burde vel vært med i ordlista? | |
Weronix | 2009-01-23 17:16 | |
![]() | jo, eg e frå nordfjord... så det kan godt hende det e derfor eg seie "gombe"... men har aldri tenkt på det som et sånt type dialektord som du nevne over her - lamb veit eg jo veldig godt at egentlig "skal være" lam... men GOMBE trudde eg egentlig var riktig uttale av ordet! ;) Men eg e ikkje sikker på det her i det heile tatt! | |
Weronix | 2009-01-23 17:20 | |
![]() | Men når eg no søke på "gombe" på nett, så får eg stort sett opp treff om at det er en tradisjonsrett frå Nordfjord, så då må jo "gombe" være rett uttalemåte og! ;) Oppskrifta på retten i frå Setesdal heite òg gombe med "mb"... men som sagt - eg veit ikkje ka som e rett eller ikkje her! :) | |
tsw000 - Ikke medlem lenger | 2009-01-23 23:16 | |
![]() | det er alltid rett å si det som hører til i din språkform - dessuten, det skulle ikke forundre meg om den -mb lyden er den opprinnelige i norsk!!! | |
Weronix | 2009-01-23 23:51 | |
![]() | ja, eg meinte jo sjølvsagt skriftmåte og, ikkje berre uttale... ;) | |
Kirsti | 2009-01-24 02:53 | |
![]() | MOSKE går i alle former - jeg har lagt bingoen MOSKEER, så det kan bevises (sånn, der fikk jeg endelig skrytt av en bingo i forum, jeg også). Weronix, hvis det heter gombe på din dialekt, kan du selvsagt skrive det når du skriver dialekt, men fullformsordlista er vel en bokmålsordliste, så det er vel tvilsomt om dialektformer kommer inn der? | |
Weronix | 2009-01-24 09:06 | |
![]() | Neij, det skjønna jo eg og! Men det e der eg e usikker - om det e mi dialekt! Kan jo være at "gomme" e dialektordet, og at vi har skriftordet i vår dialekt!? ;) Og sjølvsagt vil ikkje dialektformene komme inn der, men no va det jo snakk om å få ord som e i bruk inn i fullformsordlista. :) | |
Waltie | 2009-01-24 09:33 | |
![]() | Katamarina: Okapi er lov. Weronix: Tror du er inne på noe med at når du sier "lamb" for lam, så vil det være naturlig for deg å si "gombe" for pålegget gomme. Det gjelder sikkert en hel del andre ord med m i for din del - at du putter inn en intrusiv B. Men i meieridisken får du kjøpt Namdalsgomme, og mer lokalt Høylandsgomme. Noe som KANSKJE betyr at den offentlige skrivemåten er gomme. Ser du i tørrvarehylla, finner du poser med pulver for å lage raspeballer. I parentes under står det Kumle - Klubb - Kompe. Kjært barn har mange navn. Så det er mulig at norske sære matretter kan ha flere godkjente former og til vanlig, men at fullformsordlista ikke har tatt høyde for det, akkurat som den er inkonsekvent på kjemiske forbindelser, eksotiske/utdødde dyr, titler osv. Neste gang noen legger HOV, kan man prøve å legge SMALAHOVE. Det ville vært interessant å se! For øvrig fikk jeg ikke lagt BURUGLEN. Da gikk jeg glipp av mange poeng, da! | |
BettyBlue | 2009-01-24 12:18 | |
![]() | Gidder ikke sjekke nå, så jeg spør heller her.. BURUGLE er det en faktisk fugl eller kun et kallenavn? Ang FIAT så var tanken min at siden volvo, ford, opel osv går så går det sikkert å legge FIAT også. Og siden bilen FIAT er en forkortelse burde BMW og VW også gå. Men dersom fiat har fler betydninger må jeg nok høre med de som lager ordlistene. Hadde vært kjekt å kunne legge både BMW og VW, hvertfall BMW siden vi alle bruker det og få vet hva det står for.. (Berlinske Motor Wagen???) Weronix: Det er gomme som i "namdalsGOMME" du mener? eller er det en annen rett også? Dersom KUMLE og KOMPE går å legge som Waltie nevner burde joandre annerkjente dialekts former for enkelte ting gå, som f.x GOMBE. Lov å prøve å få det igjennom :) Til Alle: Jeg vil i løpet av ca to uker skrive mailen til språk rådet. Kommer til å poste den her før jeg sender for å få tilbake meldinger og korrektur først tror jeg. Jeg vil da også nevne dette med kjemi og utdødde/eksotiske dyreraser. Og tror der at jeg kun nevner noen eksempler, og overlater til noen andre å finne navnene på de.. ;P Administratorer/spillvert er: Er det spillutvikler eller ordlisten som utelukker en del sammensatte ord? Dersom det er ordlista har vi snart en hel ordbok å sende inn... ;P FINT OM DERE ALLE KAN HJELPE MEG med å sjekke lista jeg postet litt tidligere her. Så vi ikke sender inn noe som gjør at det hele ser "useriøst" ut. Også fint om noen sjekker litt andre steder i forumet om det er flere ord som er tatt opp tidligere, og ikke har kommet med her. Vet ikke helt hva jeg har kapasitet til selv. Vil takke for KJEMPE respons på forslaget og ros(er) til alle som hjelper meg fremover :) ------<@ ---<--<@ --<--<@ | |
Weronix | 2009-01-24 13:37 | |
![]() | ja, men Waltie i butikken heime, og i Setesdal, får du kjøpt "gombe" nokke som OG kan være et bevis for at DET e riktig måte å skrive det på! ;) | |
Waltie | 2009-01-24 15:36 | |
![]() | Jo jo... såkalt kortreist mat kan jo hete hva det vil, produseres det lokalt vil det vel være naturlig å kalle det noe lokalt. Men jeg framholder igjen at jeg tror pålegget heter GOMME, men kan på vestlandsdialekt uttales med innskutt B. Akkurat som man i Beiarn i Salten har innskutt G mellom to vokaler - de sier tåGa og ikke tåa, og ljåGen og ikke ljåen. Eli Kari Gjengedal snakker jo på værmeldinga om at det kan SNØGE, mens på min dialekt vil "det snør" hete "dæ snyæ". Så sjøl om noe kan være så innarbeidet i tale at man ikke tror det kan hete noe annet, er det ikke sikkert det er slik. Gombe er nok din uttale av ordet, og du må gjerne få det med i lista hvis du kan :-) Men foreløpig tror jeg det dreier seg om dialekten i din region som er sånn. Det er jo likevel en rikdom at vi har så mange dialekter i Norge. En utlending ville nok ikke sagt at du og jeg snakka samme språk en gang - såpass forskjell er det på Helgelending og ditt talemål. | |
Weronix | 2009-01-24 18:21 | |
![]() | ja, men Numedalsgomme e vel rimelig kortreist den og? ;) Som sagt eg veit ikkje, og skjønna egentlig ikkje koffor eg sjøl plutselig har blitt forkjemper for det her, e ikkje nokke viktig for meg i det heile tatt. Va Majel som egentlig kom med innlegget om at det burde være med, og eg forstod berre ikkje rettinga på at det ikkje var et offisielt ord. :) Når det gjelde den mb-lyden kan eg faktisk ikkje komme på nokken andre enn lamb. Og eg bruka ikkje DET en gang, men der e kanskje Majel litt breiare i språket enn meg. Eg e litt "fin" på det nemlig! ;) Seie grøt og greier, ikkje graut! ;) | |
Weronix | 2009-01-24 18:23 | |
![]() | jo forresten - dei "kamba" håret i nordfjord...;) | |
Waltie | 2009-01-24 21:04 | |
![]() | Skal ikke la det gå prestisje i dette. Gombe er sikkert godt det! På lefse eller brødskive? | |
Weronix | 2009-01-24 21:07 | |
![]() | hehehe... eg lika ikkje gombe en gong! ;) Men den skal være på lefsa ja! :) | |
fredmol | 2009-01-24 22:17 | |
![]() | BettyBlue: BURUGLE er ikke en faktisk fugleart. Kirsti: MOSKEER skrives uten aksent selv om moské skrives med, akkurat som idé - ideer og komiteé - komiteer. | |
Kirsti | 2009-01-24 22:58 | |
![]() | Fredmol, jeg vet det - men Kness skrev at det sto i en annen tråd at MOSKE ikke var lov å legge, og jeg ville bare avkrefte det sånn at dette ordet ikke kommer med på lista. (Jeg kan ikke huske å ha lagt MOSKE, men jeg regner jo med at det går når jeg altså har lagt bingoen MOSKEER.) | |
Waltie | 2009-01-24 23:09 | |
![]() | Sjølsagt er ikke BURUGLE en fugleart. Derimot er det nå et ord? Det brukes nå både i tale og skrift som en lite fordelaktig betegnelse på et kvinnemenneske? Må med i forslaget! | |
rik007 - Ikke medlem lenger | 2009-01-25 09:34 | |
![]() | Eg vil gjerne ha med orde oene. | |