Spillrom
Sjiraffen | 12 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 12 |
Mobilspill
Pågående | 8 707 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
piaf | 2011-10-31 16:44 | |
![]() | Det er lurt å notere seg hvilke ord som ikke går på Wordfeud også, og poste dem i denne tråden. Alt tyder på at Fullformsordlisten benyttes både på Ordspill og Wordfeud, bortsett fra at Wordfeud har gjort noen små endringer når det gjelder en håndfull to- og trebokstavsord. Siste ukes fangst (i nært samarbeid med motspillere): SÅJORD, MOTSIDE, AMMETID, AMMESTUE, GAVETIPS, LIMSTIFT, KOSEKLUBB, VINDFAST, ULIV og TYMIN (visstnok et kjemisk stoff/komponent i DNA). Jeg vet ikke hva ULIV er, men det står i Tanums! Det gjør ULIVSSAK også. 'Ulivssår' står både i Tanums og i Fullform. | |
sommerfugl | 2011-10-31 16:46 | |
![]() | Og koseklubb er dekknavn for swingersklubb, eller? :p | |
Kirsti | 2011-10-31 16:50 | |
![]() | Det står i Norsk Riksålsordbok, Cygnus, og gir over 9000 Google-treff, så mye tyder på at det er flere enn deg som bruker det ordet. Inn i ønskelisten med seg! | |
Kirsti | 2011-10-31 16:58 | |
![]() | Hei sann, to stykker som skrev mens jeg slo opp og svarte. Innlegget over gjaldt altså KALDVÆR. Jeg vet hva ULIV er, piaf. Det vil si, Norsk Riksålsordbok vet det: 1. (litt.) sj. tomt, innholdsløst, utilfredsstillende liv (tilværelse); vrengebillede av et liv. "det liv, som fordum var os nok, blev uliv for den vågne flok" (Ibs. Brand 243) 2. (ofte arkais.) livets ophør; død; særl. i forb. til ulivs til døde, dødelig. "nogen mænd blev saaret, men ingen flere til ulivs" (Unds. Ol Aud. Hest. I 76)" Vakkert ord, altså. ULIVSSÅR defineres slik: 1. (litt., arkais.) dødelig, drepende sår 2. (litt.) skade, ulykke, inngrep ell. lign. som virker helt ødeleggende, som gir livskraft og trivsel en varig knekk Og vi tar med ULIVSSAK i samme slengen, for det er så gøy å slå opp: (litt., sj.) dødssak; livssak [rettssak hvor en person er siktet for en forbrytelse som kan medføre dødsstraff] | |
piaf | 2011-10-31 18:19 | |
![]() | Takk, Kirsti! Sommerfugl: Koseklubb = Swinging Singles (med noen ubetydelige unntak), også kalt Osloligaen i Scrabble ;-) Cygnus: Oppdaget nå at det er veldig mange ord på KALD- som står i Tanums, men ikke i Fullformsordlisten. Jeg nevner i fleng: KALDBARKA/-ET, KALDBEITEL, KALDBLOD, KALDBLODIGHET, KALDBOR, KALDBRIST (i is), KALDDOVEN adj. (om luft), KALDFARGING, KALDFIN, KALDFLYT, KALDFORMING, KALDGRIN -EN (grinet person), KALDGRÅ, KALDHAMRE, KALDHERD, KALDHERDE, KALDHUS, KALDKILDE/-KJELDE, KALDKLARING, KALDKLOK, KALDKRYMPING, KALDLE v., KALDLYNT, KALDMEISEL, KALDMOE, KALDPLUGG, KALDPRATE, KALDPRESSING (men KALDPRESSET står ingen steder!), KALDRI, KALDRULLE, KALDRYKE, KALDRØK/-RØYK, KALDSAG, KALDSINDIG, KALDSINDIGHET, KALDSINNE, KALDSINT, KALDSKJØRHET, KALDSKJØT, KALDSKODDE, KALDSKRIKE, KALDSKVETT, KALDSKÅL, KALDSLIP, KALDSLIPE, KALDSLÅ, KALDSMILE, KALDSNO, KALDSVEIS, KALDSVEISE, KALDSVI v., KALDTOKKE -N, KALDTØRKE, KALDVALSE, KALDVALSING, KALDVOREN adj., KALDVÆTE, KALDVÅT og KALDYR. På tide med en egen "Ord vi ikke visste at vi savnet"-tråd? | |
Torill | 2011-10-31 18:27 | |
![]() | Piaf og Kirsti, pass dere! Snart blir dere oppdaget og påtvunget fast stilling i Kunnskapsforlaget. | |
Torill | 2011-11-02 02:39 | |
![]() | STØYVERN | |
Mizzymizz | 2011-11-02 21:51 | |
![]() | Prøvde å legge KRONEIS, men det gikk ikke.... Syns det er et ord som må med. :) Fikk heller ikke lagt Bilring( men ser at det står på lista.) | |
martin84 - Ikke medlem lenger | 2011-11-02 22:10 | |
![]() | Kroneis er vel strengt tatt et egennavn. | |
Tengil | 2011-11-02 22:26 | |
![]() | Bøta | |
Mizzymizz | 2011-11-02 22:29 | |
![]() | Hmmm.. jo er vel kanskje det... (visste bare ikke det var så strengt) :) | |
martin84 - Ikke medlem lenger | 2011-11-02 22:30 | |
![]() | Tengil: Det het BØTTE. Rett skal være rett. | |
Kirsti | 2011-11-02 22:54 | |
![]() | Kroneis er et substantiv, ifølge Tanums. | |
Tengil | 2011-11-02 23:02 | |
![]() | Maritn: Bøta som i bøta med livet. | |
martin84 - Ikke medlem lenger | 2011-11-02 23:34 | |
![]() | Ja jeg vet, og det heter BØTTE. Helt sant. | |
martin84 - Ikke medlem lenger | 2011-11-02 23:35 | |
![]() | Jeg og etterlyste 'bøta', fordi jeg trodde det skulle skrives slik, til norsk-guruen Kirsti irettesatt meg. | |
piaf | 2011-11-03 01:26 | |
![]() | USKILTET, BILFERD, DOPAUSE, TISSEPAUSE og RØYKEPAUSE (Oppdaget i løpet av kveldens ligakamp mellom Gompelandslaget og Avledherne, som endte 5-4 i Gompelandslagets favør. Delt bingoseier mellom Kirstis MARTINI og Torills SEIGMANN) | |
martin84 - Ikke medlem lenger | 2011-11-03 01:32 | |
![]() | Det som tok kaka var da VeldiGlad vant en bingoavstemming med FROSKEMANN, hehe. Da lo jeg godt. | |
gompedyret | 2011-11-03 01:40 | |
![]() | Men fikk jeg godkjent TORSKEMANN på wf? Håneida. | |
piaf | 2011-11-03 02:45 | |
![]() | Inspirert av han som i en annen tråd etterlyser BÅTIS, sjekket jeg om BØTTEIS, PINNEIS og SAFTIS står i ordlisten. Det gjør de ikke. Ikke ISBØTTE, KOKOSIS, KARAMELLIS eller GOMPEDYR heller. Men kanskje en dag! | |