Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 778

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Fia22012-02-16 16:36
Antall innlegg: 4

generelt: genitivs s

Kirsti2012-02-16 16:58
Antall innlegg: 1946

Fia2:

Fullformsordlisten, som brukes her, inneholder ikke genitivsformer i det hele tatt. Det er heller ingen tradisjon for å tillate genitivsformer i norsk Scrabble.

Når det gjelder sammensatte ord, må ordene være i hyppig bruk før de kommer inn i en ordliste. KUNYRE er ikke et ord som brukes i noen særlig grad – i likhet med for eksempel hundeeggleder, kattelever, krokodillehjerne, elglivmor, baviantestikkel og sjiraffhjørnetann. Det er nokså drøyt å forvente at slike ord skal stå i en ordliste, selv om man selvsagt ikke kan hevde at de _ikke_ er ord.

Kirsti2012-02-16 18:05

KALVENYRE, derimot, bør faktisk stå i ordlisten - det er tross alt en matvare og regnes som en delikatesse.

Andre matvarer og retter jeg søkte etter i farten og ikke fant i listen:
ANDELÅR
ANDECONFIT
KYLLINGLÅR
LAMMESKANK
PEKINGAND (retten skrives ofte med stor forbokstav, men det er en anderase i tillegg)
RUCCOLA

gompedyret2012-02-16 19:24
Antall innlegg: 4381

Jeg går ut fra at denne er veid og funnet for lett tidligere, for jeg synes den er dørgende åpenbar og nekter å tro at jeg er alene om det. Det dreier seg om FATN.

Å fatne, fatner, fatna/fatnet.

Å ta fyr, betyr det. Jeg tror også at det står i motetning til å bli antent, ved at dette er en mer passiv prosess. Eks. Til slutt fatnet vedpinnene.

Men hvis det faktisk bare er meg er det jo bare å gi en god beng i hele det dumme ordet.

Kirsti2012-02-16 19:29

Ingen grunn til å underkjenne et ord som både står i Tanums og Norsk Riksmålsordbok, gompedyret. FATNE bør inn i ordlisten!

piaf2012-02-16 20:22
Antall innlegg: 995

FATNE rakk det akkurat! Liste nr 6 er nå laget, www.ordspill.no/foru...ad id=8650, så fint hvis en spillvert stenger denne tråden.

Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?