Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 527

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
aftenpusen2013-05-03 13:33
Antall innlegg: 30

Tre ord
Hvorfor går ikke fåre: når det pløyer, legger man poteter i fårene. Malten: bestemt form av malt som man har i øl. Gavn: "ikke til gavn for noen" f. eks.

gompedyret2013-05-03 13:41
Antall innlegg: 4381

Det heter MALTET. Gavn er tydeligvis tatt ut av ordboka, heretter er det GAGN for alle penga.

Fåre har jeg ikke hørt om før. Ikke står den i bokmålsordboka heller. Jeg gjetter at det er et såpass lokalt dialektord at det ikke er tatt med i ordboka, men kanskje noen andre kan svare på det.

AaseB2013-05-03 14:04
Antall innlegg: 8147

Plogfure er nok ordlisteversjonen av det samme ordet.

aftenpusen2013-05-03 14:28
Antall innlegg: 30

Ok, da fikk jeg svar på det:-) hva med pjone? Jeg har akkurat pjonet en lue. Det er en hekleteknikk.

Winston2013-05-03 14:31
Antall innlegg: 157

Hva med DAG (digital audio broadcasting), NAN (etter brødet med samme navn), NAVE er ett nytt ord som ble lansert i høst.

gompedyret2013-05-03 15:26
Antall innlegg: 4381

NAN finnes allerede. PJONE også. NAVE tipper jeg skal tas med i den offisielle ordboka før den kommer i denne ordlista.

DAB (G?)husker tilogmed jeg at du har spurt om opptil flere ganger før OG fått svar på. Da er det godt gjort at ikke du husker det selv.

Eventuelle andre ord kan dere foreslå i tråden øverst i dette forumet: www.ordspill.no/foru...mp ;page=17

Før dere gjør dette, sjekk gjerne bokmålsordlista på nett: www.nob-ordbok.uio.n...or dbok.cgi
Det kan jo hende ordet står her, kanskje i en litt annen form. Finner dere svar selv blir det bittelitt mindre å gjøre for de som kan mest om dette blant oss. ;)

Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?