Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 508

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
lillys252013-08-12 10:30
Antall innlegg: 73

Brett scrabble
Vet det har vært et innlegg tidligere om dette, men å leite det fram er som nåla i høystakken tror jeg. Finnes det en ordliste hvor man kan sjekke hvilke ord som er rett og ikke, som kan brukes når man spiller brett scrabble?

Ordguden - Ikke medlem lenger2013-08-12 11:06
Antall innlegg: 68

ingen offisielle så vidt jeg vet, altså ingen som er laget spesifikt for scrabble. kjøp heller en ordbok til bruk på eksamener eller noe sånt :)

lillys252013-08-12 11:11

Ja, hehe, det går jo an :). Men tenkte mer på den NSF ordlista som brukes her på OS og WF. Jeg fikk den last ned om et notat nå, men er jo helt umulig å finne noe der. Et eneste virr varr :P. Var noe med ZIP mapper og hva alt var. Skjønner ikke bæra av det som er teknisk jeg -.-

ave - Administrator2013-08-12 11:56
Antall innlegg: 4986

Tanums store rettskrivningsordbok er den som brukes i offisiell Scrabblesammenheng, sammen med den utvidede Ordbanklista fra i fjor sommer.

Du kommer langt med å supplere med listen over 2 og 3 bokstavers ord fra NSF, samt liste over ordene som ble lagt til i listen i fjor.

Til privat bruk kan man jo i prinsippet bli enige om hva som helst, men hvis det er noen som spiller mye Ordspill og wordfeud, så trives man nok best med tilsvarende oppslagsverk.

ave - Administrator2013-08-12 12:02
Antall innlegg: 4986

@lilys25, jeg får heller ikke til å pakke ut NSF-ordlisten så den ser fornuftig ut, derfor denne mellomløsningen.

Kanskje noen kan gi oppskriften på hvor man bør laste det 7zip-programmet og så hva man må gjøre for å pakke opp ordlista?

www2.scrabbleforbund...ge _id=1488

rockeringen2013-08-12 14:49
Antall innlegg: 19

Kan teste ordene på ordhjelp.com. Registrerer at noen gjør det før de legger ord også for å teste om de har bingo på hånd. Det er selvsagt JUKS!!!!!

lillys252013-08-13 23:50

Takk for svar. Ordhjelp.com var jo genialt for ei som ikke er spesielt flink i norsk, kremt :). Da er det bare å spille brett scrabble uten diskusjoner :D

gompedyret2013-08-13 23:55
Antall innlegg: 4381

Det var jeg som kom fram til 7-zip og la opp link til nedlasting. Grunnen til at jeg valgte akkurat det programmet handlet nok om at det tar mange formater og er helt gratis. Imidlertid er det ikke på norsk, ser jeg nå.

Selv bruker jeg programmet WINRAR, som også finnes på norsk. Riktignok er et bare prøveversjon, men på de 45 dagene prøveperioden varer rekker du å pakke opp mange ordlister!

Winrar Norsk 32-bit (Er du i tvil velger du denne): www.rarlab.com/rar/w...r4 20no.exe

Winrar Norsk 64-bit: www.rarlab.com/rar/w...-4 20no.exe

Når det gjelder mac har iallefall programmet WinZip et greit grensesnitt, men det er dessverre bare på engelsk.

Trykk på "Download trial" to ganger, og så installerer du programmet.

Hvis det ikke går å åpne den komprimerte filen direkte ved å (dobbelt)klikke på den kan du åpne zip-programmet og så rett og slett dra den komprimerte ordbokfilen over i vinduet til zip-programmet. Deretter kan du hente ut den utpakkede ordlisten, som vil være i txt-format.

lillys252013-08-14 00:01

Jeg hadde allerede lastet den ned som et notat, så jeg får ikke det alternativet igjen. Og ikke vet jeg hvordan jeg ska få tilbakestilt det. Skjønner fryktelig lite av det du skriver, gompedyret. kremt :P. Ikke sikkert at du skjønner hva jeg skriver heller, hehe. Men med ordhjelp.com kommer jeg langt da.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?