Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 158

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
korsa19572008-08-07 09:45
Antall innlegg: 63

GPL-lisens
Hei. Føler meg litt dum nå men hva er GPL-betingelsene som du må hake av for å få lastet ned ordlista? Har spilt uten å bruke ordliste frem til nå og føler meg litt "hændikæppet" i forhold til mine motspillere ;P Kan noen forklare ei gammel kjærring hvordan man går frem og hvordan man kan bruke ordlista mens man spiller?

matias2008-08-07 10:21
Antall innlegg: 1152

GPL-lisensen er en "open-source"-lisens.

Hvis du ikke vet hva det er, gjør ikke det noe, da kommer du ikke til å bryte lisensen heller, bruk ordlista som du vil.

Poenget med GPL er at hvis du lager ditt eget program der du bruker noe med GPL-lisens, må HELE programmet ditt være GPL (og du må dele ut kildekoden gratis til alle som vil ha den, slik at andre kan endre på programmet ditt igjen)

Det du laster ned er imidlertid bare en tekstfil, linjer med ord. Det er altså ganske upraktisk å bruke den mens du spiller.

monabeth - Ikke medlem lenger2008-08-07 10:40
Antall innlegg: 1944

Hvis du ikke har lastet ned lignende ting tidligere, er det lurt å lage en mappe på forhånd til å "pakke ut filene" i.

Vær oppmerksom på at det kan ta tid før ordlisten kommer opp når du velger å åpne den. Den er veldig stor.
(Det er antagelig ikke noe galt om siden står hvit en stund)

funkywrath2008-08-07 11:20
Antall innlegg: 33

Huh? Så det som kommer frem av denne tråden er at spillerne sitter og bruker en ordliste imens de spiller??? lavmål!

monabeth - Ikke medlem lenger2008-08-07 11:51
Antall innlegg: 1944

Det er diskutert i tidligere tråder.

På ordspill.no er det juks og bruke hjelpemidler, men det er jo umulig å kontrollere.

Men konklusjonen for de fleste er vel at det ikke er lønnsomt å bruke tid på dette under spill. Ikke i raske spill ialletfall.

Men ordlista er fin å ha, for å sjekke hvilke ord som er godkjent.
Dette er en ren ordbank, som ikke gir deg noe særlig mer enn ordet og dets koding.

Skal man ha en liste tilnærmet lik fullformsordlista, der man kan søke på deler av ord og få forklaring på betydning etc. er bokmålsordboka et bedre hjelpemiddel.

Blyant22008-12-20 17:57
Antall innlegg: 30

Så kildekoden til ordspill.no må deles ut til de som ber om den?

matias2008-12-20 18:07
Antall innlegg: 1152

ikke nødvendigvis. Hvis jeg hadde lagd en kopi av ordspill.no, og brukt ordlisten uten å spille om lov, da MÅTTE jeg ha lagt ut kildekoden.

Jeg antar at administratorene har snakket med Norsk Ordbank på forhånd, og skaffet ordlisten under en annen lisens, og at de dermed omgår kravene til GPL-lisensen

GreteSB2008-12-20 18:46
Antall innlegg: 7777

Jeg har ikke åpnet en ordbok siden skoledagene! Det går bra uten også, stort sett...

mcsnurp2008-12-20 22:20
Antall innlegg: 88

hei korsa - jeg tror ikke du skal føle deg så "hændikæppet". Kan ikke forestille meg at det er mange som bruker ordliste under spill. Og under de raske spillene er vel det relativt umulig. Det er trening som gjør at man vet hva man kan legge. Jeg gidder ihvertfall aldri slå opp ord hverken her eller der under spill. Men jeg har et par barn som spiller ordspill som jeg kan spørre om en del to-bokstavsord hvis de er i nærheten. Men da er det altså muntlig...

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?