Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 928

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
CaB2016-04-16 20:46
Antall innlegg: 2926

Ordspill-leksikon versjon 3.0
Dette er versjon 3 av den tidligere publiserte begrepsordlisten, hvor vi har samlet nyttige definisjoner og forklaringer på terminologien rundt Ordspill og Scrabble.

Denne gangen er listen delt inn i tre deler, for lettere oversikt.

Ser du feil og mangler eller upresise definisjoner? Har du noen uoffisielle definisjoner? Kom med dem!


SELVE SPILLET

BINGO - Forekommer når en spiller får brukt alle sine sju brikker i ett og samme legg. Bingo gir 50 poeng ekstra i tillegg til verdien av brikkene.
BLINGO - En bingo du har liggende klar, men aldri får ut på brettet. Ekstra flotte blingoer kan være svært frustrerende.
BRB - Forkortelse for "Be right back", på norsk "Er straks tilbake". Kan brukes om man f.eks. må en tur bak buskene under et spill.
GRT - Forkortelse for "gratulerer".
H - Forkortelse for "Hei".
HH - Forkortelse for "Hei, hei".
HURTIG - Spillhastighet. Spillet varer i 30 min totalt, altså 15 min. til hver om to spiller. 3 min. betenkningstid pr. legg.
LYNRASK - Spillhastighet. Spillet varer i 12 min. totalt, altså 6 min. til hver om to spiller. 1 min. betenkningstid pr. legg.
NORMAL - Spillhastighet. spillet varer i èn time totalt, altså 30 min. til hver om to spiller. 5 min. betenkningstid pr. legg.
OVERTID - forekommer når en spiller har brukt mer enn sin tilmålte tid. Straffes med minuspoeng ved spillets slutt. Maks overtid er 5 min. i Normal, Hurtig, Stress og Lynrask, mens det er 2 min. i Panikk. Når man denne grensa, avsluttes spillet.
PANIKK - Den raskeste spillhastigheten, her må man være maks skjerpet! Spillet varer i 6 min. totalt, altså 3 min. til hver om to spiller. 30 sek. betenkningstid pr. legg.
SPESIAL - type spillbrett med flere poengfelter i et annet mønster enn på standardbrettet.
SPILLHASTIGHET - Når du oppretter spill kan du velge hvor mye "tenketid" spillet skal ha. De ulike hastighetene er Panikk, Lynrask, Stress, Hurtig, Normal og Ubegrenset.
ST - Forkortelse for "Straks tilbake". Se BRB.
STANDARD - Type spillbrett som tidligere hadde identisk mønster som original Scrabble.
STRESS - Spillhastighet. Spillet varer i 20 min. totalt, altså 10 min. til hver om to spiller. 2 min. betenkningstid pr. legg.
TFK - forkortelse for "takk for kampen".
TFS - forkortelse for "takk for spillet".
TILFELDIG - Type spillebrett, hvor poengfeltene fordeles tilfeldig på brettet.
TT - forkortelse for "tusen takk" eller "takk, takk" (?)
URANKET - Spill som ikke virker inn på en spillers ranking. Når du oppretter spill kan du bestemme om spillet skal være uranket.
UBEGRENSET - Spillhastighet. Ingen tidsbegrensning. Brukes med omhu, særlig om det er med spillere du ikke kjenner.

TURNERINGER

ANTIBYTTE - Turneringselement som innebærer at man blir straffet med femti minuspoeng per bytte man foretar underveis. Dette blir trukket fra sluttpoengene til spillerne manuelt.
ANTIBINGO - Turneringselement der man mister de femti bonuspoengene man vanligvis får for bingo. Dette blir trukket fra sluttpoengene til spillerne manuelt.
BINGOCUP, BINGOTURNERING - Som en ordinær turnering, men det blir lagt ekstra stor vekt på bingoer. Bingo gir 100 poeng istedenfor de vanlige 50. Bingomodus kan kombineres med de fleste andre turneringsformer og modi.
CUP - Turneringsform der utslagsmetoden brukes; taper man, er man ute. Unntaket er i semifinalen, hvor taperne skal spille bronsefinale.
FIRERBORDTURNERING - Se flerbordsturnering
FLERBORDTURNERING, FLERSPILLERTURNERING - Turnering der man er flere enn to spillere per spill, dvs. tre eller fire.
HALVMEDLEY - Turneringsmodus der ENTEN brett eller hastighet varieres fra runde til runde. Se også Medley.
HYBRIDTURNERING - krysning mellom klassisk og cup. De åtte beste i en klassisk turnering går til kvartfinaler.
KLASSISK TURNERING - Turnering som spilles som en miniliga, slik at samtlige deltagere spiller like mange kamper uavhengig av seier eller tap. Typisk spiller alle fire eller fem kamper og den som har gjort det best til slutt kåres som vinner.
MEDLEY - Turneringsmodus der brett og hastighet kan variere fra runde til runde. Se også Halvmedley.
SELVBESTEMT MEDLEY - variant av medleyturnering der spilleren selv kan velge brett-type og/eller tid.
TREERBORDTURNERING - Se flerbordsturnering.
TURNERING - Avholdes hver onsdag og søndag i spillrommet katten på Ordspill.no. Om sommeren gjerne kun på søndager. Mer info: www.ordspill.no/docu...nt /?id=176

ORDSPILL GENERELT

ADMINISTRATOR - Moderator på Ordspill.no med noen flere rettigheter enn en vanlig spillvert. I spillrom er administratorene markert med @ foran navnet sitt og rød farge på navnet. Se SPILLVERT.
APP - Kortord for applikasjon, et program til mobil eller nettbrett. Se Ordspill-app.
BANANKAKE - Legenden har det til at man kan ofre et eksemplar av dette bakverket til brikkemajoren for hell og lykke i neste spill. Ingen har ennå klart å motbevise dette mens mange sverger til påstandens validitet.
BRIKKEMAJOREN - Personifisering av tilfeldighetene som avgjør hvilke brikker man får. Tilbringer mesteparten av vinterhalvåret i varmere strøk. Se BANANKAKE.
ELEFANTMEDALJE - Ordspill.no sin vandremedalje. Man får elefantmedaljen ved å vinne over nåværende innehaver. Nåværende innehaver: www.ordspill.no/topl...ha ntmedal/
NSF - Norges Scrabbleforbund. Arrangerer blant annet livetreff og NM og står bak ordlisten som brukes i Ordspill. Link: www2.scrabbleforbundet.no /
POSTING - Å skrive et nytt innlegg, eller en post, i en tråd i forum.
ORDSPILL-APP - Versjon av Ordspill for mobil og nettbrett. Denne finnes til både iPad, iPhone og Android.
RANKING - Plasseringen din på rankinglisten. Brukes ofte (egentlig feilaktig) synonymt med rating. Eksempel: En spiller kan være ranket som nummer 15 med en rating på 3895.
RATING - Tallfesting av spillerens ferdighetsnivå i forhold til andre spillere. Mer om rating: www.ordspill.no/rating/
SPILLROM - De ulike "rommene" på ordspill.no der spillene på websiden foregår. Disse har navn som Sjiraffen, Krokodillen og så videre og finnes til venstre på siden.
SPILLVERT - Moderator, kan kontaktes dersom man har problemer, spørsmål, ros eller klager. I spillrommene er spillvertene markert med + foran navnet sitt og lilla farge på navnet Generelt er den gyldne regelen på Ordspill at spillvertenes ord er lov. Liste over spillvertene finnes her: www.ordspill.no/foru...ad id=11923
SPIKRET, SPIKRING - Tråder som anses som spesielt viktige kan spikres av spillvertene. Det betyr at de hele tiden er øverst på listen over foruminnlegg, foran de "vanlige" trådene. Spikrede tråder er det lurt å ta en ekstra titt på.
TRÅD (FORUMTRÅD) - betegnelse på en rekke foruminnlegg med samme tema.
VOKALTØRKE - betegnelse på en periode når en spiller får tildelt få eller ingen vokaler. Kan være svært frustrerende for alle andre enn utpregede masochister. Motsatt: vokalflom.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?