Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 330

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
qua - Ikke medlem lenger2008-09-14 07:39
Antall innlegg: 97

pcb
Berre litt folkeopplysning: I cupturneringa i går kveld vart PCB lagt og godkjent, og folk lurte på kva det var. Ein eller annan svarte plast, og meir blei ikkje sagt om den saka, trur eg. Men svaret er verre enn som så, det er ei av dei skikkeleg ufyselege miljøgiftene. Les t.d. her www.pcb.no.

Men ingen ting er så gale at det ikkje er godt for noko: Gifta er fyrsteklasses til bruk i Ordspill!

ajnor2008-09-14 12:58
Antall innlegg: 958

Pcb er no' forferdelig dritt, bortsett fra nettopp i Ordspill!

Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-09-14 13:29
Antall innlegg: 804

Jeg ble veldig glad da jeg oppdaget det ordet ihvertfall :)

Alfa932008-09-14 14:42
Antall innlegg: 7771

Da lærte vi noe nytt i dag også...
Man lærer mange ord i Ordspill... et fint sted for folk med dårlig ordforråd...

sinecera2008-09-14 17:01
Antall innlegg: 285

for å være litt negativ, pcb er håpløst, både i den virkelige verden og her på ordspill. Hvis ikke pcb er en forkortelse så skjønner jeg veldig lite (hvilket jo sikkert er tilfelle). Etterhvert har jeg skjønt at det skal være en slags grense mellom forkortelser man uttaler på måten det skrives (pcb, tv, cv) og de som man uttaler fullt ut (ca - cirka, etc - et cettera (?)), uten at jeg ser at det følges konsekvent heller.

Dette skaper ikke forutsigbarhet og er derfor ikke ønskelig.

FTP, wlan, med flere er vel da godkjent og det blir ikke noen ende på det.

Ellers har jeg det bra :-)

monabeth - Ikke medlem lenger2008-09-14 17:25
Antall innlegg: 1944

Det med uttale er en tommelfingerregel bare, som gjør det noe enklere og huske mange av kortordene, og en teori om hvilke som ofte blir substantiver og adverb.

Hva man synes om de kortordene som godkjennes, er opp til hver enkelt. Men det blir ikke endret.

Vi vil ikke sette oss over Språkrådet ved Universitetet i Oslo.

Det er de som har bestemt hvilke forkortelser som nå er opphøyet til substantiv eller adverb.
Vi bruker deres fullformsordliste med sperrekoder for forkortelser, symboler og egennavn. Når et ord står i lista, uten at de er kodet med en av disse slipper de inn i systemet.

Noen ord står flere ganger, med forskjellige koder.
KM forkortelse for kilometer sperres,
KM substantiv med betydning kretsmesterskap godkjennes.

Forutsigbarhet finner man ved og lese listen her i forum over to-bokstavsord som er lovlig og legge.
Flere "rare" tre-bokstavsord blir også nevnt i flere tråder her.

monabeth - Ikke medlem lenger2008-09-14 17:28
Antall innlegg: 1944

Man kan selvfølgelig laste ned fullformsordlista fra linken vi har under spillrommene til venstre på siden her. Dette er gratis og gjør det enkelt og finne ut hva som er lovlig og ikke.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?