Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 521 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Puffen | 2008-09-19 23:55 | |
![]() | ord som ikke er godkjent. jeg er en ivrig spiller og oppdager stadig til min forundring ord som blir godkjent og ord som ikke blir godkjent. Et ord er ARE, som er mye brukt i x-ord.Det betyr havørn. Hvorfor er ikke dette godkjent??? mvh Puffen:) | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 00:39 | |
![]() | Dette står om are på vikapedie: Are er en variant av det norrøne mannsnavnet Ari. Navnet er avledet av det norrøne ordet ari, «ørn». Vet at det brukes mye i kryssord, men finner det ikke i bokmålsordboka, ei heller i fullformsordlista. Det er vel kun i kryssord jeg vet det brukes også. | |
gompedyret | 2008-09-20 04:20 | |
![]() | Når jeg først er innom denne tråden, så har jeg en liten observasjon: Ordet FATNE, i betydningen å ta fyr, eksisterer tydeligvis ikke likevel! Her har jeg gått rundt og brukt ordet i opp til flere skolestiler og alt mulig. Er det noen andre som kjenner det, er det et obskurt dialektord, eller er det bare jeg som har innbilt meg hele ordet? | |
Mooseman | 2008-09-20 07:25 | |
![]() | Her på bygda sier vi FATA | |
fomle | 2008-09-20 08:40 | |
![]() | syns vel ordet femi også kunne blitt godgjent | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 09:01 | |
![]() | Femi er bare en del av ordet feminin. | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 09:10 | |
![]() | 16264 fate fate verb inf <nullv> normert 16264 fate fater verb pres <nullv> normert 16264 fate fates verb inf pres pass <nullv> normert 16264 fate fata verb pret <nullv> normert 16264 fate fatet verb pret <nullv> normert 16264 fate fata verb perf-part <nullv> normert 16264 fate fatet verb perf-part <nullv> normert | |
nalo | 2008-09-20 10:43 | |
![]() | Å fatne er eit godt norsk ord. I daglegtale ville eg sagt "fatna". Har og brukt ordet skriftleg og aldri vorten arrestert for det. Fekk bingo her ein dag for KJÆREDE. Har lurt litt på det ordet, er vel neppe i bruk i norsk, men kom fram til at det må vera ein variant av "elskede". Å elske = å kjære om ?? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 11:07 | |
![]() | Jo da nalo, fatna er et godt norsk ord:-) Det er bare det....at det er nynorsk (verb og adjektiv). Nynorsk er ikke godkjent her på ordspill.no. Fullformsordlista vi bruker er kun bokmål. Du har ikke lagt KJÆREDE, men KJÆRENDE som har en ganske annen betydning. kjærende adj normert kjære kjære v2 (norr kæra) 1 k- seg for noe klage på / jur.: anke, appellere, jf *påkjære | |
nalo | 2008-09-20 12:53 | |
![]() | monabeth, takk for at du engasjerer deg, men eg er nok ikkje einig i det du skriv. Kjærede (skrivefeil frå mi side i forrige innlegg) eksisterar ikkje norsk, så det han ikkje ha ei heilt anna tyding enn kjæreNde. Her er bokmålsordboka sitt oppslag om ordet: "Ordet 'kjærende' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka. Men kanskje du tenker på en annen form av et oppslagsord, se nedenfor" og så kjem det som du skriv om å KJÆRE. Slik eg tolkar dette, er ikkje kjærende ei bøying av å kjære. Men så lenge det vert godtatt og eg får poeng for ordet, noterer eg meg det til evt. seinare bruk, så får det ha kva tyding det vil. God helg til deg og alle som er på ordspill i dag. | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 13:01 | |
![]() | nalo, du trenger ikke være enig med meg, det er ikke mine ord. kjærende adj normert kjære kjære v2 (norr kæra) 1 k- seg for noe klage på / jur.: anke, appellere, jf *påkjære Dette er en kopi tatt fra bokmålsordboka. Du må huske at man må krysse av: Søk også blant bøyde former, når du skriver inn et ord med bøyning. | |
nalo | 2008-09-20 13:16 | |
![]() | Då får du årsaka at eg som nynorskbrukar "fatnar" når eg tenker på det enorme ordtilfanget som ligg i nynorsk og ikkje kan brukast i ordpill (eg har akseptert det), medan alle desse søkte endingane som neppe er i dagleg bruk, slår inn som godkjende. Eg klagar ikkje, fekk 108 poeng for "kjærende", og det er jo bra for ein bingo på normalbrett... | |
kness - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 14:22 | |
![]() | Både ARE (havørn) og FATNE (fatte, fenge) er med i Tanums store rettskrivningsordbok. Den mye omtalte Fullformsordboka inneholder etter sigende over 400.000 ord, mens Tanums kun omtaler 300.000. Likevel er det stort sett bare WON og DH jeg har oppdaget som godkjennes på ordspill, men som IKKE står i Tanums (i tillegg til en del oppkonstruerte -ete og -ende-endelser). Mens omvendt er fins det mange ord i den boka som ikke godkjennes på ordspill. OP, MB, DV o.l. er klassifisert som forkortelser hos Tanum (hhv. for Opus, Millibar og Dødvekt). Så det er kanskje noe av forklaringen på de 100.000 ekstra ordene Fullformsordboka opererer med? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 14:40 | |
![]() | Listen er vel opp i rundt 500.000 nå etter oppdateringen. De forskjellige andre ordbøkene, skal vel normalt være i tråd med ordbøkene Språkrådet lager. Det er jo ikke Tanum som bestemmer hva som er godkjent norsk, de vidreformidler vel bare. Nettopp siden det finnes flere andre bøker, som har valgt ut et forskjellig anntall ord, forholder ordspill.no seg til Språkrådet ved Universitetet i Oslo. Når det gjelder kortordene som nå er godkjent i den nye versjonen, er det ikke rart at disse står som forkortelser i andre ordbøker. Det er vel ikke kommet nye utgaver av disse ennå, etter at språkrådet gjorde disse endringene. | |
Philologicus - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 15:06 | |
![]() | PCB slår vel nå inn; det ordet står vel ikke i fullformsordlisten. Prøvde meg forleden med PVC, som står der, men det slo ikke inn. Så det er nok ikke vits å prøve på, hvis noen har vært inne på liknende tanker. | |
Waltie | 2008-09-20 15:17 | |
![]() | Så lenge ARE er en dyreart, burde den stå i enhver ordliste, særlig i et ordspill. Jeg la WOMBAT her om dagen. Det ble ikke godkjent. Og det er vel ingen alternative skrivemåter til det australske pungdyret? På den mer prosaiske siden ble KREMOST heller ikke godkjent. Det er i hvert fall tullete. Det går bort mye tid mens man spiller på å komme på gode alternativ - for meg er det helt ødeleggende, det blir paniske en-bokstavere istedet for gode ord, lavere poengsum og vanskeligere å legge i fortsettelsen. Når vil lista oppdateres?? Dette skulle man kunne gjøre via forumet eller noe. Spillerne burde kunne legge inn forslag til ord som bør kunne godkjennes, og hvis det viser seg at det er i daglig bruk, eller finnes i andre ordlister, skulle spillmoderator kunne legge det til, kanskje etter en spilleravstemning. X antall stemmer fra hele landet=godkjent norsk ord. Da ville man få godkjent flere sammensatte ord som faktisk ER ord. Fikk beskjed om at WAP ikke er godkjent fordi det er en forkortelse. Hva med CD da, som godkjennes, er ikke det en forkortelse? Inkonsekvensen her er for meg helt uforståelig. Dette kan kun bøtes på ved ei ordliste som er lettere å utvide. | |
tølper | 2008-09-20 15:50 | |
![]() | kness: Tanums rettskrivningsordbok med sine 300 000 ord er langt mer omfattende enn Bokmålsordboka som vel har under 100 000. Fullformsordboka er basert på Bokmålsordboka, og derfor vil det være mange ord du finner i Tanum som ikke blir godkjent. Men i fullformordlista er også alle bøyningsformene med, noe som gjør at det totale antall ord i den ordlista blir høyere. Hadde du regnet med alle bøyningsformene til ordene i Tanum, ville du antagelig fått mer langt over en million. Alle ordene i Tanum er for øvrig akseptable å bruke på bokmål. Grunnen til at den ordboka ikke brukes her er vel at den ikke er elektronisk tilgjengelig, og neppe hadde vært gratis om den hadde vært det. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2008-09-20 17:14 | |
![]() | Høres fornuftig ut, Tølper! Og Philologicus: PCB står i Tanums ordbok, som et kjemisk uttrykk for polyklorert bifenyl. PVC (polyvinylklorid) er definert som forkortelse i begge ordlister, så ikke rart det ikke godkjennes:-) | |
Waltie | 2008-09-20 18:55 | |
![]() | Forkortelse meg her og der. hva er CD og PC da?? Man kan forsvare ordlista som brukes opp og ned ribbevegger, men det ER inkonsekvent at CD går, men ikke WAP. Eller at WEB går, men ikke CAFE. Man må få en mer dynamisk oppdatering av lista som brukes! | |
tølper | 2008-09-20 20:27 | |
![]() | waltie: Språkrådet har bestemt at det skal hete KAFE på bokmål; derfor er det helt kurant at CAFE ikke godkjennes. Det er mulig det er ok på riksmål, men her er det bokmålsnormalen som brukes. Du kan gjerne mene at det er inkonsekvent at WAP ikke står i ordlista, mens CD gjør det. Men saken er at ordbokredaktører må gjøre et utvalg når de bestemmer hvilke ord som skal være med i ordboka. Det finnes et hav av ord, f. eks. fagterminologi og lite brukte fremmedord, som ikke får plass i allmenne ordbøker som bokmålsordboka eller Tanums rettskrivningsordbok, men som du kanskje finner i mer spesialiserte ordbøker eller fremmedordbøker. CD er et ord alle kjenner og bruker og ville være merkelig å utelate fra ordbøkene. WAP er noe mer uvanlig, og ordbokredaktørene har vel ikke funnet at det brukes nok til å forsvare en plass i ordboka. Men jeg vil tippe at det kommer med i senere utgaver; det er jo allerede med i Norsk ordbok. Det blir nok ikke aktuelt å la ordspillbrukere utvide ordlisten på eget initiativ. Vi ville antagelig få en mer inkonsekvent ordliste hvis man hadde gjort det, fordi vi ville fått svært god dekning av to- og trebokstaversord og ord som inneholder C eller W, i forhold til fem- og seksbokstaversordene som ordspillere ikke finner like nyttige. Det er bedre å la de folkene som jobber med dette på universitetet fortsette med prosjektet i sitt tempo. Ordlista kommer til å bli bedre og bedre ettersom tiden går. | |