Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående9 072

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
heromero - Ikke medlem lenger2008-03-20 16:17
Antall innlegg: 9

takk
Takk for svar. Jeg skal ikke stille et eneste spørsmål mere, men jeg vil ha meg frabedt den nedlatende tonen som du bruker. Jeg kan det norske språket godt. Mailer til stadighet med Per Egil Hegge (som er en virkelig språkekspert), men jeg synes likevel at dere bruker mange rare ord. Jeg har flere ordbøker i huset, og Kunnskapsforlaget sin ordbok på nettet. Det irriterer meg at jeg ikke får lov til å bruke cv (curriculum vitae) når både pc og cv kan brukes.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-03-20 18:49
Antall innlegg: 1944

Det er ikke meningen å være nedlatende, om du ser det slik, beklager jeg det på det sterkeste.

Som det står andre steder her i forum og på startsiden er det ikke ordspill.no som legger inn ord.

Ordlisten til norsk ordbank ved universietet i oslo, fullformsordlisten er lastet ned.

Du finner link dit på startsiden. Der kan du gi innspill til den neste utgaven.

Når det gjelder CV og andre forkortelser, er dette omtalt mange steder her i forum og under spilleregler.
 
budbundy2008-03-22 12:59
Antall innlegg: 47

ser dere velger å vise til ordlisten til norsk ordbank ved UiO hver eneste gang noen har kommentarer om ordene som er tillatt,

synes denne fraskrivingen av ansvar er en løsning som er noe vel enkel. Antar dere betaler godt for å få bruke den til dette formålet, og da må det da gå an for dere å pushe dem litt hardere til å oppdatere oftere
 
Carina2008-03-22 13:35
Antall innlegg: 35

Så här skriver Aftenposten om Ordspill:

www.aftenposten.no/k...30 0974.ece

”- Fullformsordlisten av Språkrådet og UiO er "regelboken" til spillet. Om folk mener noe er feil, så blir de nødt til å ta det opp med dem, forteller Fougner.”
 
Blyant - Ikke medlem lenger2008-03-22 13:58
Antall innlegg: 41

Tror ikke de betaler noe for å bruke denne listen, så vidt jeg vet tillater GPL-lisensen at man benytter materialet til kommersielt bruk.
(Om dette her i det hele tatt kan regnes som kommersiell bruk kan jo også diskuteres..?)

Derfor har nok ikke de som driver ordspill.no noe mer innflytelse på Ordbanken enn andre har.

Ordlista bør oppdateres, helt enig i det. Men det er uansett bedre og uten unntak følge en ofisiell liste, enn det er å måtte vurdere alle mulige forslag som måtte komme. Om man benyttet sistnevnte løsning, ville man dessuten etterhvert kunne komme i en situasjon hvor man ikke var på linje med "verden utenfor" dette spillet.

Det er best med én felles standard.

 
odin - Administrator2008-03-22 17:03
Antall innlegg: 398

Om man för varje ord skall ha en lång diskussion skulle vi ha hundratals trådar här. Därav är det bättre om man besätmmer sig för en speciell ordlista och följer denna slaviskt.

Jag tror de flesta inser det ohåll bara att diskutera varje litet ord.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?