Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående9 109

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Victoria772023-01-06 19:31
Antall innlegg: 15

Ukjente ord
Noen som kan fortelle meg hva ordene «tadfreke»og «dajak» betyr? Ord som min motspiller har lagt og som er helt ukjente for meg. Har bedt om forklaring fra vedkommende uten å få svar. Finnes ikke i ordboken heller. Men altså ord som kan godtas i Ordspill.
 
AaseB2023-01-06 19:50
Antall innlegg: 8147

Fant det ene:
naob.no/ordbok/dajak

Det andre vet jeg ikke noe om. Men jeg syns dette er en av de tinga som er gøy her inne; å lære nye ord. Har noen på lager jeg også, som jeg ikke vet hva betyr. Har bare sett andre legge dem.
 
London Rose2023-01-06 19:56
Antall innlegg: 10314

Dajak er en folkegruppe på Borneo…

Googlet også tadfreke og der sto det bare at set var et godkjent ord i ordspill, scrabble, kryssord.
 
Victoria772023-01-06 20:08
Antall innlegg: 15

Takk for svar! Imponert over at min medspiller kjenner til folkegrupper på Borneo.
Hvordan kan et ord være godkjent i diverse spill uten en forklaring på hva deg står for? I slike tilfellet mistenker jeg dessverre juks ....
 
AaseB2023-01-06 20:37
Antall innlegg: 8147

Din motspiller kan f eks ha vært på Borneo, eller bare ha et større ordforråd enn oss som ikke kjente til dette før nå. Ikke spesielt mistenkelig det, syns jeg. Det kan være lignende årsaker når det gjelder det andre ordet. Uvanlig god hukommelse er også noe enkelte er utstyrt med.
Og heldigvis trenger vi ikke å forklare hva ordene vi legger underveis i spill betyr, eller forklare hvordan vi kjenner til dem.
 
Victoria772023-01-06 21:22
Antall innlegg: 15

Du har sikkert rett, AaseB, men jeg blir alltid litt skeptisk når noen legger sånne ord.
 
bladfyken - Administrator2023-01-07 00:09
Antall innlegg: 595

Det er fullt mogleg å kunne rare ord utan å ane kva dei tyder – eller å prøve seg fram. Men om nokon legg TADFREKE og DAJAK i same kampen, vil eg nok stusse ganske kraftig, eg òg ... Har du skjermbilete frå kampen?
 
bladfyken - Administrator2023-01-07 00:13
Antall innlegg: 595

For øvrig finn ein dette oppslaget i Norsk Ordbok (aasen.ordboki.no):


tadfrek (e’), adj. om Jord: tør, mager, som kræver megen Gjødsel. Sdm. og fl. (tadfræk’e).
 
berita2023-01-28 20:56
Antall innlegg: 848

Jeg er enig med Victoria i at det er lett å mistenke ugler i mosen når motspiller legger ord som man ikke finner forklaring på. En del kan selvfølgelig være gjetting og prøving, men kjedelig når det er så "sært" og uforståelig. Syns at Riksmålsforbundets NAOB og mange andre "merkverdige" ordkilder ikke burde være grunnlag for NSF-lista.. Forstår ikke vitsen med ei ordliste med en bråte ord som de færreste av oss har, eller klarer, å skaffe oss peiling på.

En av mine motstandere har nylig lagt ordet NACHA. Jeg lette i ordbøker og på nettet, fant ikke noe på norsk før dette:

"Oversatt fra engelsk-Nacha, opprinnelig National Automated Clearinghouse Association, administrerer utviklingen, administrasjonen og styringen av ACH Network, ryggraden for elektronisk bevegelse av penger og data i USA, og er en forening for betalingsindustrien. Wikipedia (engelsk)"

'Et annet ord i samme spill er BUILDEN, det finner jeg heller ikke noen grei forklaring på. LONSEN fant jeg på NAOBs sider.

Dersom det er mengda av ord som er målet, kan vi kanskje heller ta inn dei orda frå nynorskordlista som ikkje er er dei same som i bokmållista???
Rask og ugjennomtenkt ide:)!
 
Torill2023-01-28 22:34
Antall innlegg: 3658

Til dere som tror at spillere som legger ord dere ikke selv kan, jukser: Begynn å spille Scrabble! I tillegg til å lage ordliste, arrangerer Norsk Scrabbleforbund jevnlige turneringer flere steder i landet.

Norges beste scrabblespillere kan haugevis av rare ord som har blitt tilegnet gjennom mye spilling på brett, på Ordspill, på Wordfeud og gjennom lesing/pugging av ordlister. Og ikke minst gjennom prøving og feiling.

Noen av oss spiller fortsatt Ordspill. Tror de som synes det er gøy å jukse, heller spiller Wordfeud. Der har man 72 timer tenketid per trekk.
 
Torill2023-01-28 22:35
Antall innlegg: 3658

Og hvis noen har en bedre ordliste tilgjengelig enn den som brukes nå, bare kom med den!
 
1976kjell2024-01-14 21:34
Antall innlegg: 538

Da e det på tide å kaste inn håndkle etter å ha googla et ord en times tid. Sikkert noen som har ei ordbok med det rette svaret. Ordet som æ har prøvd å finne ut ka betyr er "sømneie". Det er et verb og kan bøyes som f.eks sømneiende og sømneier. Har sikkert noe med neie og søm å gjøre. Noen som har info om hva det betyr?
 
bladfyken - Administrator2024-01-15 16:18
Antall innlegg: 595

@1976kjell: Det ser i alle fall ut som SØMNEIE kjem frå Tanums store og er sett saman av SØM og (verbet) NEIE. Kva for tyding av NEIE det er snakk om, kjem ikkje fram, men eg gissar at det kan vere i tydinga NITTE, som vidare tyder 'å runde av; klinke'. Då ender ein opp med at å SØMNEIE tyder noko slikt som å 'sømklinke' – å klinke i hop saumar? – og det høyrest i alle fall litt ut som å vere noko ein faktisk kan drive med ... ;-)
 
1976kjell2024-01-16 23:45
Antall innlegg: 538

Kan være noe sånt ja
 
1976kjell2024-01-21 18:19
Antall innlegg: 538

Så var det ordet Gymp. Ordet Gimp er beskrevet her:

naob.no/ordbok/gimpe

Kanskje samme betydning
 
bladfyken - Administrator2024-01-22 11:09
Antall innlegg: 595

@1976kjell: Å GYMPE er å ha gym(nastikk), same som å GYMME. Du finn det på Naob.no.
 
1976kjell2024-01-22 14:04
Antall innlegg: 538

Takk @Bladfyken. "Muntlig" betyr det vist å ha gym til musikk
 
Kanarifuglen2024-01-22 18:04
Antall innlegg: 646

Motspilleren min hadde lagt bus. Jeg la på en A foran: abus. Helt ukjent, prøvde å finne betydningen, men nei. Så la jeg på en bokstav til: R rabus! Også det ukjent, men fant betydningen: oppstyr, bråk, rabalder.
Men hva betyr abus?
 
1976kjell2024-01-23 00:18
Antall innlegg: 538

Har nok noe med misbruk å gjøre; abuse på engelsk og abusus på latin

snl.no/abusus
 
Kanarifuglen2024-01-23 00:26
Antall innlegg: 646

Aha! Så det er et "låneord" fra engelsk. Tenkte ikke på det. Takk.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?