Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 580

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
heromero - Ikke medlem lenger2008-03-22 16:42
Antall innlegg: 9

res
Jeg hadde ikke tenkt å stille flere spørsmål, men kan ikke dy meg. Min motspiller brukte ordet "res", og jeg spurte han hva det skulle bety. Senga "res" sa han. Jeg rer senga hver morgen. Han fikk altså ordet godkjent. Kan man da bruke genitiv? F eks "skos" - hesten blir skodd, "sys" - kjolen blir sydd, "bes"- aftenbønn blir bedt. Res betyr iflg mine ordbøker sak (latin). Latin kan vel ikke brukes i ordspill, eller hva?
 
Kirsti2008-04-02 02:52
Antall innlegg: 1946

Ok, det er kanskje teit å svare på innlegg fra en som ikke er medlem lenger - men jeg klarer ikke la være. Det er kanskje flere som blander sammen begrepene ... Verken skos, sys, res eller bes er eksempler på genitiv. Genitiv er eieform av substantiv, egennavn o.l. - for eksempel guttens, sykkelens, Petters, Norges og så videre. Disse er ikke tillatt å bruke i Ordspill. Skos, sys, spørres, bæres og lignende er verbformer, nærmere bestemt det som kalles passiv infinitiv (bære -> bæres) eller passiv presens (bærer -> bæres). Dette er norske ord, og de er tillatt å bruke i Ordspill.
 
Yksi2008-04-02 08:41
Antall innlegg: 72

Kirsti har helt rett. Du finner det samme i flere språk.
 
Yksi2008-04-02 08:44
Antall innlegg: 72

...men jeg mener at man kan bruke genitiv av substantiv i Ordspill, bilens, båtens, husets osv. men ikke av egennavn, Norges, Einars o.l.. Unnskyld en ekstra posting :-)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-04-02 11:10
Antall innlegg: 1944

Res er riktig bøyning av å re.

Egennavn er ikke tillatt uansett.

Genetiv fungerer ikke, da genetivsformen av ordene ikke er egene oppslagsord i ordlisten, slik som de andre bøyningsformene er.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?